Behöver "sladdar" till bromskontakt

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Vad för typ är det som gäller då? Mina nuvarande är för korta när jag bytte kontakt till en annan. Det va 20 trådar och stod antingen 15 eller 1.5 på dom.

Jag kollade runt lite och hittade lite på ClaesOhlson men vet ej om det är dom som gäller? Vore väldigt schysst så jag vet vad jag ska inhandla imorgon.

http://www.clasohlson.se/shop/store...&IsCampaign=N&NoCache=5/17/2004+10:09:09+PM#q

Till vänster klickar du på, starkströmskabel.

Tack!

tycon1 skrev:
Köp högtalarkabel...funkar till allt (jag använder det till allt) Lågt motstånd och så .... :tummenupp

Jaså okey det fungerar fint då alltså? Eftersom dom säljs 39:- á 10 meter så undrar jag om det bara är o använda samma åt båda hållen? Behövs ingen annan sladd parallellt menar jag ;) På ena sidan av dessa behöver jag även två stycken "stickisar" som ja sedan kan köra in i en sockerbit... Går dom o köpa löst eller måste man köpa sig ett gäng 100 st eller nått ?

Last edited:
tycon1 skrev:
Köp högtalarkabel...funkar till allt (jag använder det till allt) Lågt motstånd och så .... :tummenupp

I det här fallet duger nog vanlig högtalarledning. Belastning borde vara maximalt 42 watt/3,5ampere (2 x21W). Finns på löpmeter på närmsta OK mack. Man bör ha grövre tråd om belastningen eller avståndet blir högre. Tunn ledning "bromsar" elektronerna mer och energin övergår i värme och kan teoretiskt bränna av både isolering och tråd. Generellt kan man säga hellre för grov tråd än för tunn.

Esquina skrev:
På ena sidan av dessa behöver jag även två stycken "stickisar" som ja sedan kan köra in i en sockerbit... Går dom o köpa löst eller måste man köpa sig ett gäng 100 st eller nått ?

Njaa det brukar finnas små boxar med satser, där det är alla möjliga typer av "stickisar" :tungan kostar inte mycket tror jag...

tycon1 skrev:

Rent elektriskt funkar det naturligtvis klockrent med högtalarkabel. :tummenupp Däremot vet man kanske inte hur det är med tåligheten mot olja och bensin, eller om mjukgörare eventuellt fäller ut och sabbar lack eller (gud förbjude) andra kablar i kabelstammen. :eek: Jag är en paranoid och pessimistisk fan, så jag använder kabel avsedd för bil- och hojbruk. Då kan man ju dessutom få en anständig färgkodning på sitt kablage.

Använd kabel som är anpassad för fordonsbruk. Den kabeln är bättre både vad gäller böjlighet, resistans, antal kardeler mm mm. Starkströmskabel är oftast fåtrådig och stel kabel anpassad för att ligga i rör inuti husväggar. Nu spelar det kanske ingen roll i ditt fall, det beror på hur proffsig du vill vara. Det kommer att fungera vad du än väljer.

// En som har tillverkat alla sorters kablar på fabrik i 5 år

Tack för svaren! Köpte högtalarsladd idag innan jag hunnit läsa era svar men. Jag har letat runt efter kabelskor eller "stickorna" men inte hittat den jag söker efter :@ Dom är för det första för tjocka och för korta... dom stickasarna jag har på den för korta sladden har liksom lite långa stickisar...

Hmm vart fasen hittar man det om det inte finns på Claes Ohlson, Biltema eller Micro?

Esquina skrev:
Tack för svaren! Köpte högtalarsladd idag innan jag hunnit läsa era svar men. Jag har letat runt efter kabelskor eller "stickorna" men inte hittat den jag söker efter :@ Dom är för det första för tjocka och för korta... dom stickasarna jag har på den för korta sladden har liksom lite långa stickisar...

Hmm vart fasen hittar man det om det inte finns på Claes Ohlson, Biltema eller Micro?

Använd dom gamla stickisarna tillsammans med en lödkolv och lite krympslang!
Gjorde jag igår och d funkar kanon! :tummenupp

Bastarden skrev:
Använd dom gamla stickisarna tillsammans med en lödkolv och lite krympslang!
Gjorde jag igår och d funkar kanon! :tummenupp

Akey, se om ja inte klämde sönder ena imorgon bara ;) heh! Iofs så va det bara början av den och inte själva stickan...

69:an skrev:
Rent elektriskt funkar det naturligtvis klockrent med högtalarkabel. :tummenupp Däremot vet man kanske inte hur det är med tåligheten mot olja och bensin, eller om mjukgörare eventuellt fäller ut och sabbar lack eller (gud förbjude) andra kablar i kabelstammen. :eek: Jag är en paranoid och pessimistisk fan, så jag använder kabel avsedd för bil- och hojbruk. Då kan man ju dessutom få en anständig färgkodning på sitt kablage.

Jo det är alltid bäst att använda lämplig sladd och rätt kodning osv (gör det hela lite simplare) men jag har alltid kört med högtalar sladd, och det har funkar på mina 2 hojjar...(obs enduro hojjar) Inte haft några kabelbrott eller nått..det enda är att jag har haft små höljen på dom mest utsatta ställena..

Men det är ju bara prova sig fram :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck