Behöver råd!!!

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Här kommer garanterat sensommarens konstigaste och mest udda fråga.
Jag vet att det är som att välja mellan äpplen och bananer, men hur skall jag göra?

Jag har det senaste året velat byta båge till något mer brutalt än den väldigt roliga och trevliga, men dock så snälla bågen jag har nu. Under hela tiden har det bara funnits ett val, nämligen en R6. Valet har hamnat här mycket beroende på försäkringspremien och att jag kört och gillat den.
Men så igår skedde den stora förändringen, jag körde en TL 1000 R. Blev faktiskt väldigt såld på den. Premien och prislappen är ungefär den samma som R6án.

Hur skall jag göra nu????? :va :va :va :va

Alla idéer och åsikter tas gladeligen emot, försök hålla det konkreta bara.

Min nästa hoj ska vara en nyare konstruktion helt klart. Vill ha en kvickare chassie och piggare motor.
Sen vet jag inte riktigt vad du är ute efter. R6:an ser jag mer som en rääserbike, medans TL1000R kanske bättre lämpar sig för landsvägsetapper med lite högre snittfart(?).

Har inte kört någon utav de, men det måste ju vara totalt olika hojar? Vad är du ute efter kan du ju fråga dig själv kanske? R6:an känns bra mycket mer hardcore..

TL1000R: Hade tänkt mig en -99 eller yngre, så slipper man en massa barnsjukdomar.

R6: -00 eller yngre

Rash skrev:
2467065 Min nästa hoj ska vara en nyare konstruktion helt klart. Vill ha en kvickare chassie och piggare motor.
Sen vet jag inte riktigt vad du är ute efter. R6:an ser jag mer som en rääserbike, medans TL1000R kanske bättre lämpar sig för landsvägsetapper med lite högre snittfart(?).

Har inte kört någon utav de, men det måste ju vara totalt olika hojar? Vad är du ute efter kan du ju fråga dig själv kanske? R6:an känns bra mycket mer hardcore..

Jag hoppas inte du försökte jämföra din med TL´R, det är en enorm skillnad (inget illa menat:) ). Du tänker nog på TL1000S som är liknande den du har.
R6 är naturligtvis en kurvexpert utan dess like, medans TL´R är lite otympligare. Nu gällde ju frågan vad den breda allmänheten här tycker som har kört båda eller har en bergfast övertygelse om en den ena eller en den andra. Jag har som sagt hamnat i en situation där jag vill ha båda.

Last edited:
Thunder skrev:
Jag hoppas inte du försökte jämföra din med TL´R, det är en enorm skillnad (inget illa menat:) ). Du tänker nog på TL1000S som är liknande den du har.
R6 är naturligtvis en kurvexpert utan dess like, medans TL´R är lite otympligare. Nu gällde ju frågan vad den breda allmänheten här tycker som har kört båda eller har en bergfast övertygelse om en den ena eller en den andra. Jag har som sagt hamnat i en situation där jag vill ha båda.

Jag jämför inte min mot någon. Bara Tl1000R mot R6. Vet att det är skillnad på R och S:tummenupp En kompis har haft en S som är halvkåpe variant som min. Medans R:en är helkåpa. Så det vet jag;)

Då ska jag hålla truten och låta bättre vetande svara;)

Thunder skrev:
2467069
R6: -00 eller yngre
jag börjar få planer på att sälja min r6 nolletta, det beror lite på hurvida försvarsmakten ska anställa mig eller inte. Är ledig de flesta dagarna så du kan komma å kolla på den när som nästan. Skicka Pm om det finns intresse

Rash skrev:
2467137 Jag jämför inte min mot någon. Bara Tl1000R mot R6. Vet att det är skillnad på R och S:tummenupp En kompis har haft en S som är halvkåpe variant som min. Medans R:en är helkåpa. Så det vet jag;)

Då ska jag hålla truten och låta bättre vetande svara;)

Och att det är helt annan ram, sving, mått och en massa annat. Egentligen är det bara motorn som är liknande mellan R och S:tummenupp .
Men jag tackar ändå för din åsikt:tummenupp .

Jag hade valt TL:en utan att blinka. Varför? Du kör surrig radfyra idag, och eftersom ombyte förnöjer blir en mullig twin helt rätt. :tummenupp

Jag tänker i ungefär samma banor, funderar på byte till våren om finanserna tillåter.

Bus-Bo skrev:
2467172 jag börjar få planer på att sälja min r6 nolletta, det beror lite på hurvida försvarsmakten ska anställa mig eller inte. Är ledig de flesta dagarna så du kan komma å kolla på den när som nästan. Skicka Pm om det finns intresse
:tummenupp

Halogen skrev:
2467180 Jag hade valt TL:en utan att blinka. Varför? Du kör surrig radfyra idag, och eftersom ombyte förnöjer blir en mullig twin helt rätt. :tummenupp

Jag tänker i ungefär samma banor, funderar på byte till våren om finanserna tillåter.

Det är just den tanken (ljudet) som är väldigt lockande, plus de faktiskt roliga köregenskaperna.

Last edited:
Har kört både TL R/S i sommar.

För sin vikt är dom lättstyrda och har gott vrid,mysigt ljud är ett plus.

En bra hoj om man vill skjutsa lite och gillar att åka normalt.

När du väl vant dig vid hojen så hänger du lätt på en R6 på landsväg iaf.

Fördelen är att du kan ligga och segdra istället för att stampa i lådan hela tiden jämfört med R6:an,vilket gör det mjukare och ofta ger en mer balanserad kurvtagning.

Edit:
Nackdelarn är väl att dom är törstiga (som alla twinar) och har en udda bakfjädring som är svår att få ordning på (inställningsmässigt) och att bakkutsen alltid skakar sönder.

Last edited:
Johansson skrev:
2467538 *host host*

kOM Å TJÖP, titta i min signatur :)

Du är för dyr! :mad:

Jag har gärna köpt den, men 74k är lite mer än vad jag tänkt lägga plus att försäkringen på en 03:a känns lite väl saftig. :(

Titta på TLS också! Den har 10hästar mindre men väger ochså ca 10kilo mindre. Mycket trevlig hoj som är rätt så lätt att tampas med i kurvor!

Jag skulle välja TLR(S)! UNDERBART ljud, och vilket vrid!

Långa farbron skrev:
2467524 .

Edit:
Nackdelarn är väl att dom är törstiga (som alla twinar) och har en udda bakfjädring som är svår att få ordning på (inställningsmässigt) och att bakkutsen alltid skakar sönder.

Törstiga????

Sambons mille -00:a drar ca 0,65l blandad körning och min tuono -06:a drar 0,7l blandad körning... tycker inte att det är så mycket ju... :va

Halogen skrev:
2467641 Du är för dyr! :mad:

Jag har gärna köpt den, men 74k är lite mer än vad jag tänkt lägga plus att försäkringen på en 03:a känns lite väl saftig. :(

Finns billiga i Tyskland :)
Funderade på att plocka hem en mille 01:a förra året och prisklassen på dem var inte så hög.. låg omkring 40 lakan

Last edited:
Lynn skrev:
2468134
Finns billiga i Tyskland :)
Funderade på att plocka hem en mille 01:a förra året och prisklassen på dem var inte så hög.. låg omkring 40 lakan

Mobile.de here I come! :banana

Har du nån koll på ungefär hur mycket man får lägga på att få hem och registrera hojen här hemma?

Halogen skrev:
2468167 Mobile.de here I come! :banana

Har du nån koll på ungefär hur mycket man får lägga på att få hem och registrera hojen här hemma?

Burkar inte reg-avgiften ligga på ca 5000:-?

Har tyvärr inte riktig koll på det då det inte blev något med köpet förra året, blev ju en ny tuono till mig istället :) :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8