behöver råd om olycka

lois skrev:
hur ska jag gå till väga ska jag kontakta polisen som ringde mig och säga att jag vill ha en advokat för fan har inte råd med mera kostnader just nu

Ja du kan ringa polisen och säga att du vill ha en advokat.
Det är inte polisen som utser en utan tingsrätten.
Om polisen vill hålla förhör med dig har du rätt att få en advokat närvarande.
Undvik telefon förhör alltså. Som jag tidigare skrev kan du alltid ringa en advokat byrå och ställa frågor ,det kostar inget.

lois skrev:
tjena ännu en gång behöver jag sprothoj folk för råd
INFO två veckor sedan körde rakt över en rondell istället för att åka runt den :va
jag vet dumt av mig men det är mitt fel. polisen kommer till platsen tar uppgifter om olyckan och bärjaren kommer och tar hem min bil Mycket kvadad.
(sur som fan vart jag)
Men här kommer det, Det ringer en från polisen och vill göra en delgivning via telefonen,,,, jag fattar ingeting och säger att trafikpolisen vill ta min Olyckshändelse min berätelse om olyckan och skicka det till en åklagare för en process för att de ska döma mig för något,,, men hon frågade om jag vill ha en advokat vid min sida, då sa jag ja och skulle återkomma.
men va fan räcker inte det att jag ska stå för billjäven och det var en olycka lätt hänt,,, MEN VA SKA JAG SÄGA FÖR ATT INTE GÖRA BORT MIG ELLER FÖR ATT SLIPPA MASSA BÖTER,,

BEHÖVER RÅD :confused:

ursäkta alla stav felll

behöver kortet mycket just nu

Var det du som körde rakt över rondellen i Kista/Akalla? :hihi Var där och såg eländet ca 2-3 min. efter, tänkte bara en sak...antingen körde snubben drogpåverkad eller aspackad eller så borde han inte ha körkort....
Man kanske kan få hyra in dig som röjsåg nästa gång man vill ha bort lite sly?
Synd på bilen däremot, den var grymt snygg :tummenupp

Last edited:
lois skrev:
nee du skämtar eller????????????? :hihi

kom på en sak Förbannade rådjur...

vad tror ni

Rondeller kommer inte som en överaskning, dom flyttar inte på sig, det gör rådjur. den smällen anmäldes på platts, polisen tyckte mest att det va bra att ja inte vurpade.

visst det finns omständigheter som gör att man missar en rondell...

Var någon som körde rakt i rondellen i Karlskoga för några veckor sedan.
Räckte tydligen inte att det är en av Europas största rondeller, den syndes ändå inte tydligen :hihi

lois skrev:
hur ska jag gå till väga ska jag kontakta polisen som ringde mig och säga att jag vill ha en advokat för fan har inte råd med mera kostnader just nu
Du behöver väl inte kontakta någon alls. Om det går till rättegång så får du ju en advokat utsedd automatiskt. Ringer polisen till dig och vill at du kommer på förhör så ber du dom kontakta en advokat åt dig. Låter som dom vill pracka på dig en "ordningsbot", har själv fått en sån en gång, 800 spänn. Du måste kört nått så in i helvete för fort om du missade en rondell genom att bara titta bort ett par sekunder. Dyrköpt läxa :)

ok ska ringa polisen som ringde mig fråga om en advokat bilen va finn nytt skinn ny cabb :kocko

om du inte har råd så står väl "rätten" el likn med advokat har jag för mg...eller var de försäkringen.. :va

iofs så går de väl inte så långt :rolleyes:

lois skrev:

Om de vill stämma dej för något eler så kan du begära en offentlig försvarare. Sen kontaktar du en advokat och säger att du behöver han som sån. En offentlig försvarare i det fallet bekostas av staten.

Jag har läst hela tråden med fattar inte ändå. Du blev uppringd av en polis som ville ge dig en delgivning för något som inte är bestämt än. Och ingen åklagare än inkopplad än? Var du full/påverkad när du körde?

lois skrev:
ok ska ringa polisen som ringde mig fråga om en advokat bilen va finn nytt skinn ny cabb :kocko
Allså, ursäkta men jag tror inte att polisen bryr sig så mycket om dina kostnader för bilen.

nej va fan inte full o inte påverkad :rolleyes: men jag gick bort från platsen för att söka efter en telefon kanske misstänker de mig för något m.m men vet ej varför... Misstänker att de inte hade en alko testare med sig och bärjaren hade bråtom..

lois skrev:
nej va fan inte full o inte påverkad :rolleyes: men jag gick bort från platsen för att söka efter en telefon kanske misstänker de mig för något m.m men vet ej varför... Misstänker att de inte hade en alko testare med sig och bärjaren hade bråtom..

Dom kan ju vara ute efter smitning, eftersom du avvek från olycksplatsen. Men det borde väl vara snabbt utrett?

Som sagt, några sekunders frånvaro och missar en rondell? :va Eftersom det var mitt i natten kan man ju kanske anta att du var väldigt trött och somnade? Straffas lika som rattfylla! :fakta

FUBAR skrev:
Du behöver väl inte kontakta någon alls. Om det går till rättegång så får du ju en advokat utsedd automatiskt. Ringer polisen till dig och vill at du kommer på förhör så ber du dom kontakta en advokat åt dig. Låter som dom vill pracka på dig en "ordningsbot", har själv fått en sån en gång, 800 spänn. Du måste kört nått så in i helvete för fort om du missade en rondell genom att bara titta bort ett par sekunder. Dyrköpt läxa :)

Advokat får man bara i vissa fall automatiskt. Läs RB nedan. Polisen kontaktar knappast någon advokat åt dig. Det får du göra själv.

Rättegångsbalk (1942:740)

21 Kap. Om den misstänkte och hans försvar

3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.

Offentlig försvarare skall därutöver förordnas

1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,

2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken
påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening,
eller

3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Om den misstänkte biträds av försvarare som han själv har utsett,
skall inte vid sidan av denne någon offentlig försvarare förordnas. Lag
(1983:920).

Last edited:
Så svårt är det inte, har själv plockat en blomlåda, gick lite över 50 när man kollade ner på en motorcykel på parkeringen på höger sida o så kollade man fram igen och såg ingenting tack vare solen. Sen tog det nog en halv sekund innan det small. Skitsmart att ställa ut lådan mitt på ett krön efter en lång raka precis där solen går ner på eftermiddan. Har även en bekant som tog en rondell i hedemora.. gick lite för fort bara :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT