Behöver råd och tip

Sennci

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Asmundtorp
Hoj
Har ingen
Hallåj...jag ska ta mc kort till våren och skulle behöva tips och rekommendation på vad för Hoj som är bra att börja med. Har endast kört cross innan och ja, det är inte i närheten av samma sak kan jag tänka mig...

mvh // Senad
 
En zx7r är en kalashoj att börja med :tummenupp
Stabil, bra körställning och riktigt pigg.
Dessutom billig att försäkra.
 
Honda

Honda Hornet. Lillbrorsan och svågern tog sina kort på var sin sådan.
De var nybörjare båda två. Jag körde med båda , och de funkade bra för alla övningar..:tummenupp

( Och som du ser så duger de att sotas ur på bana med, tack för lånet Marcus ):D
 
Last edited:
Hej, något begagnat. Mellan 30-45 000. Gärna något sportigt men lättkört. En nybörjare trots allt...

MVH // Senad
 
gör upp en budget som du själv tycker skulle passa dig.

åk sedan och provsit, känn och kläm för att se om detta är något för dig.
en hoj är ju en personlig grej så att säga.. d:
 
köp ngt billigt som gör att du inte behöver gråta blod om du går omkull..

gärna en hoj där det e lätt att få tag i delar...:tummenupp
 
Tjenare Senad!

Mitt råd är att kolla efter en naken hoj med upprätt körställning, som tex horneten men det finns ju mängder med andra alternativ med beroende på om det är tung eller begränsat kort du ska ta. På en liknande hoj har du inte så mkt plast som kan gå sönder om olyckan skulle vara framme och jag tror du får lättare att lära dig med en sån modell ist för en mer sportinriktad cykel.
 
Håller med ovanstående lite politiskt korrekt sådär men lägger även till att inte välja en alltför lättkörd som jag gjorde =) Min första var en XL650 - Transalp och den duger för övrigt inte till uppkörning för obegränsat.

Lätt att lära sig på men dit jag vill komma är att i jämförelse kan det bli trixigt, körskolans nakenhojar var lite bängligare att dra runt på krypkörningen. Exempelvis när jag hade övat hela helgen privat och skulle visa mig duktig nästkommande måndag på körskolan så gick det sämre än någonsin pga omställningen mellan hojarna. Senare gjorde jag övningarna ännu svårare privat bara för att det skulle ge något med Transalpen. Skiljer även en del vid träning på inbromsning.

Skulle man däremot välja säg en XRV750 - Affrica Twin och ska köra upp på den så undrar jag om det kan bli mycket lättare än så =) Tyvärr väl tilltagna priser på dem, marknaden ser ut så iaf.

kW x 1.36 = hk

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:

* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.


Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/
 
Det beror lite på vad du är ute efter för hoj.
Med din budget så tror jag en Suzuki SV650 är ett kanonval, kanske en Kawasaki ER6 om du kan få en för de pengarna.

Med fria pengar tror jag Triumph Street Triple är en utmärkt hoj för både nybörjare och mer erfarna.
 
Hej hej, har tittat runt lite nu på exempelvis en Hornet. Känner att jag är mer än nöjd med 600 kubik till att börja med. Det räcker och blir över.

När jag höll på med Cross hade jag en 450a. Kanske en dum jämföreslse?...Iallafall tror det blir som bäst att ha något som en Hornet att börja med med tanke på dess sitthöjd osv. Klokt val kanske?

Ha en trevlig helg alla där ute och tack för era tips.


MVH / Senad
 
När jag höll på med Cross hade jag en 450a. Kanske en dum jämföreslse?...Iallafall tror det blir som bäst att ha något som en Hornet att börja med med tanke på dess sitthöjd osv. Klokt val kanske?

MVH / Senad

Ja trimningsgraden är helt olika, ingen professor i ämnet men en cross med hög trimningsgrad har ett register som ger allt eller inget medans en mc med lägre trimningsgrad har ett bredare register för god körbarhet under olika förhållanden... typ :va
 
har du åkt cross innan så ska du nog inte vara så orolig att det ska vara besvärligt att köra landvägs hoj ..du har ju grunderna dvs gas broms plus balans. men var försiktig för man har ju mycket högre toppfart på en landvägs hoj...behärskade du crf 450 så förmodar jag att du är en bra förare för dom är ju en av dom brutalare crossarna ;) mvh
 
Last edited:
Hej hej, har tittat runt lite nu på exempelvis en Hornet. Känner att jag är mer än nöjd med 600 kubik till att börja med. Det räcker och blir över.

När jag höll på med Cross hade jag en 450a. Kanske en dum jämföreslse?...Iallafall tror det blir som bäst att ha något som en Hornet att börja med med tanke på dess sitthöjd osv. Klokt val kanske?

Ha en trevlig helg alla där ute och tack för era tips.


MVH / Senad

Tänk på att när du kör upp behöver du ju i alla fall en hoj på 700cc + för att få A-obägränsat.

Köp nya Ducati Hypermotard 796, den e het! :tummenupp
 
Hej.
Jag lyckades hitta en fighter omyggd trx för en billig peng när jag letade i sommar..
Klockren att köra på och en motor som är godkänd för uppkörning om man vill köra med privat hoj.
Billig försäkring också:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top