Behöver råd gällande utrustning

Ett tips på byxor är lindstrans lizzard, visserligen allväders men riktigt sköna. :tummenupp
(kan vara något objektiv när jag har köpt två par av dom, men men :näsblod)

Kör också med Lizzard på allvädersstället och trivs med dom som allväders. Jag är en sån där mesig jävel som aldrig kör i regn så jag har plockat ut regnskyddet i dom så det inte blir så varmt.

Men trots allt, det är en jäkla skillnad att åka i skinn eller allväders. Med skinn så känns man mycket kompaktare och mer "samlad" på hojen och det känns säkrare (av nån konstig anledning just med brallorna). Med allväders så fladdrar och drar det mer.

Tvärt om när man parkerar, i skinn ser man ut som en apa som skitit ner sig men i allväders kan man ändå föra sig med viss värdighet.
 
Köpte cougar + cornet och en Shoei GT AIR + dojjor osv, allt kändes kanon och har fått hyfsade betyg. Första rejäla kraschen får avgöra, kostade knappt 15k för rubbet. Ruskigt bra peng trodde jag skulle landa på minst 30k.

/D
 
Jag kör helst i skinn men rekommenderar ändå att börja med ett textilställ som är mycket mer mångsidigt. Jag föredrar goretex framför kläder med separata regnfoder, men det är givetvis en smaksak. Kanske beror det på att jag är lite lat och gärna slipper fundera på om det ska bli regn eller inte om vädret är ostadigt. Det är skönt med regntäta stövlar och handskar också även om du givetvis behöver tunnare handskar också.

Och fladdrar stället är det för stort. Mitt textilställ fladdrar i alla fall inte i 250. I så fall är nog fladderproblemet större med regnstället som åtminstonemjag vill ha med när jag kör i skinn. Det måste vara lite rymligt för att gå över skinnstället och regnställ fladdrar en del.
 
Skinn är bäst! På bana och när jag bombar på väg så har jag alltid fullt skinnställ, men är det är en lugn sväng så kör jag i jeans ibland. Lite beroende på väder...
 
Köpte cougar + cornet och en Shoei GT AIR + dojjor osv, allt kändes kanon och har fått hyfsade betyg. Första rejäla kraschen får avgöra, kostade knappt 15k för rubbet. Ruskigt bra peng trodde jag skulle landa på minst 30k.

/D

Har krashtestat combon Cougar/Cornet med highsider i hyfsat hög fart och påföljande asfaltkaning med gott resultat. Behövdes ny byxa men inget förband... Inte det rejsigaste paketet men satt som det skulle iaf!

Till TS, kika på lite bilder på folk som provat tugga asfalt med vanliga jeans så blir beslutet nog lätt ;)
 
Om du ändå ska köpa ny skyddsutrustning o beklädnad skaffa då ett bröstskydd på en gång. :fakta

Du ska självklart testa kläderna med skydden på plats och ifall du köper en skinnpaj och bara provar det med ryggskydd så är risken stor att det sen blir på tok för trångt med bröstplatta.

Jag var liten sugen på biltemas level 2 ryggskydd ifjol då mitt dainese-skydd började kännas lite för gammalt. (14 år typ...) Det visade sig snabbt att jag inte fick upp dragkedjan med biltemaplattan.

Sen dess så är nytt skinnställ inhandlat och dainese thorax wave pro rygg- och bröstskyddsväst. :)
 
Om du ändå ska köpa ny skyddsutrustning o beklädnad skaffa då ett bröstskydd på en gång. :fakta

Du ska självklart testa kläderna med skydden på plats och ifall du köper en skinnpaj och bara provar det med ryggskydd så är risken stor att det sen blir på tok för trångt med bröstplatta.

Jag var liten sugen på biltemas level 2 ryggskydd ifjol då mitt dainese-skydd började kännas lite för gammalt. (14 år typ...) Det visade sig snabbt att jag inte fick upp dragkedjan med biltemaplattan.

Sen dess så är nytt skinnställ inhandlat och dainese thorax wave pro rygg- och bröstskyddsväst. :)
Vafan, alla vet ju att man dör direckt utan dubbla skinnställ. Försök inte lura grabben att snåla på skydden här nu va
 
jag har lärt mig av erfarenhet att Jacka skall vara i skinn, så du har gjort rätt TS! textil fladdrar som bara den, går inte att jämföra med skinn. byxor är lite sådär, jag har inte lyckats hitta ett par jag är nöjd med än, köpte i höstas lindstrands cougar skinn jacka så till vintern blir de o leta kompletering till den (blir väl troligen byxorna till den med, har inte provat dom än).
 
Upprepar mig lite från en liknande tråd men vadfan.

Gick själv omkull rätt allvarligt i våras. Drog en lowsider i minst 70 (minnesluckor) rätt in i ett räcke.

Svår öppen underbensfraktur (stolpen träffade mellan knäskydd och stövel) och frakturer på två kotor i ryggen fick jag på köpet.

MEN utan mitt ryggskydd hade kotorna gått rätt av och utan mitt skinnställ hade jag haft betydligt längre rehab och så mycket ondare att jag inte ens vågar tänka på det.

Dock borde det väl tilläggas att skinnstället kostade bara 4000 kronor och gjorde trots priset ett fantastiskt jobb. Inte ens ett skrapmärke på hela kroppen. Synade bitarna jag fick över (räddningstjänsten klippte upp stället) Och hade dem inte gjort det hade jag nog fan kunnat använda det igen.

Så stirra dig inte blind på priset, jag har köpt ett exakt likadant ställ och känner mig minst lika säker i det som i ett för 15000.

Jag har ju ändå testat det:)
 
Har köpt Biltemas MC-byxor. De har inbyggda knäskydd. Knäskydden sitter nedanför knäna ungefär mitt på smalbenen. Priset var bra men jag rekommenderar inte Biltemas MC-byxor.
Vad det gäller jackor till lågt pris så gick jag omkull i ca 100km/h i Julas MC-jacka i höstas.
Den slets ner när jag kasade på asfalten men inga skador på överkroppen så jag har köpt en ny.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/jackor/mc-jacka-varsel-641045/
Jag har Biltema L2 ryggskydd och ryggskyddet bidrog kanske till inga skador på överkroppen.
Biltema L2 ryggskydd är upphängningsmässigt felkonstruerat. Det är ingen ryggsäck utan ett
skydd som ska hållas på plats. Min lösning har blivit att flytta upp nedre fastsättningen av axelbanden
två plattor och ha ett band mellan axelbanden över bröstet. Som på bättre moderna ryggsäckar.
Band mellan axelbanden över bröstet alltså som på bättre moderna ryggsäckar.
På benen hade jag vid vurpan
http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-106.aspx
Vänster knä på byxan gick sönder inte höger.
Kass skin? Kanske. Men eftersom jag kanade på asfalten med hojen på vänster lår så kanske även andra skinn gett upp. Har varit och tittat på ett par Arlen Ness byxor.
Och att döma av vikten så är det mycket mera skinn och skydd i Arlen Ness än i Handelsbodens.
Så målet för mig är inhandla ett par Arlen Ness eller motsvarande till våren.
t.ex. http://www.xlmoto.se/skinnbyxor-arlen-ness-lp-8314-an
Och målet är också motsvarande Arlen Ness jacka till våren.
Jag har MC-handskar med hårda skydd. De gjorde jobbet men plastskydden slets ner till hälften......när jag kanade på asfalten. Nya till våren, borde vara en bra ide.
Stövlarna från Alpine Star, slitage på tårna men det gick inte igenom. De får hänga med i vår.
 
Ja du ser, de flesta förordar skinn. Och glöm det där med att inte använda byxor . Om du undrar hur det kan gå vid en marksyning utan ordentliga byxor så finns det några läskiga klipp på youtube.
Har själv klotat några gånger och var jäkligt glad att jag hade hela skyddsgrejset på mig .
 
Tack för alla inputs!
De som följt med i tråden vet att jag ändrat mig gällande byxor, de inhandlas till våren :)
Skinn är det som gäller på hela stället då jag förstår att detta är mer slitstarkt vanligtvis. Och ja, jag har testat jackan tillsammans med ett ryggskydd och det satt perfekt :)

Så, ryggskydd och byxor är på väg. Har insett att safety goes first och att jag bör minimera skadorna om jag går omkull. Men jag kommer ändå att hålla fartgränser och köra på vögar med högst 70km/h så det blir inte hiskeliga farter som ni andra har erfarit. ;) sen tror jag inte ens en Kawasaki z300 är den roligaste hojen att gasa med. En bra ingångshoj tror jag :)
 
Tack för alla inputs!
De som följt med i tråden vet att jag ändrat mig gällande byxor, de inhandlas till våren :)
Skinn är det som gäller på hela stället då jag förstår att detta är mer slitstarkt vanligtvis. Och ja, jag har testat jackan tillsammans med ett ryggskydd och det satt perfekt :)

Så, ryggskydd och byxor är på väg. Har insett att safety goes first och att jag bör minimera skadorna om jag går omkull. Men jag kommer ändå att hålla fartgränser och köra på vögar med högst 70km/h så det blir inte hiskeliga farter som ni andra har erfarit. ;) sen tror jag inte ens en Kawasaki z300 är den roligaste hojen att gasa med. En bra ingångshoj tror jag :)

Många som tänker fel där, men är ju vid låga farter skydden är som bäst.

Säg en lowsider i 50km/h helt utan skydd annat än hjälm, troligtvis en hel del skrapsår och blod, tänk dig att du cyklar så snabbt du bara kan och ramlar, det gör ont. 50km/h är något snabbare än så ;)

50km/h i godkända mc kläder. Du reser dig och borstar av dammet på kläderna, och går sen och kollar hojen.

70km/h utan skydd, jadu.. som 50km/h fast dubbelt så ont. Slipar troligen så benen blottas här och var, iaf om du glider på asfalt.

Med allvädersställ: skulle säga att de börjar nå sin gräns här, iaf om du glider på en och samma punkt. Naturligtvis beror det mycket på hur man hamnar. Men här riskerar du att få skrapsår på ställen som punktbelastas och sliter igenom mc-kläderna.

Med skinnställ: Du reser dig och borstar av dammet, går sen och kollar hojen.


Crash i 250km/h
utan skydd: du e körd
allvädersställ: du e körd
skinnställ: du e körd (om du inte har en saaatans tur)

edit: higsider e lite värre för då kommer benbrott och stukningar in i bilden, även om man skulle slå emot något när man gått omkull. Här är det skydden i kläderna som spelar in och troligtvis stoppar ett skinställ ej ett benbrott. Ryggskydd är dock givet
 
Last edited:
Crash i 250km/h
skinnställ: du e körd (om du inte har en saaatans tur)

Fel, inte farligt alls! :rolleyes:

Däremot lär inte omgivningen vara tillräckligt förlåtande så du hinner stanna innan du träffar på något hårt föremål och Då är du körd. ;)
 
Fel, inte farligt alls! :rolleyes:

Däremot lär inte omgivningen vara tillräckligt förlåtande så du hinner stanna innan du träffar på något hårt föremål och Då är du körd. ;)

Lite det jag menade, om du har en satans tur och inte träffar nånting alls på de hundratals meter du glider. Vilket blir svårt i trafiken. På bana är det naturligtvis annorlunda, även om sverige har lite taskiga avåkningszoner är det inte ens jämförbart med gata
 
Lite det jag menade, om du har en satans tur och inte träffar nånting alls på de hundratals meter du glider. Vilket blir svårt i trafiken. På bana är det naturligtvis annorlunda, även om sverige har lite taskiga avåkningszoner är det inte ens jämförbart med gata

Jo, så är det, mitt ställ tog inte speciellt stryk av att kana asfalt så just stället fixar nötningen och sömmarna håller ju om det är en bra tillverkare, skit ivägen däremot fixar man ju lite sämre och är ju inte så ofta man går av på en rak, bred väg vid gatkörning.....
 
Last edited:
Tack för alla inputs!
De som följt med i tråden vet att jag ändrat mig gällande byxor, de inhandlas till våren :)
Skinn är det som gäller på hela stället då jag förstår att detta är mer slitstarkt vanligtvis. Och ja, jag har testat jackan tillsammans med ett ryggskydd och det satt perfekt :)

Så, ryggskydd och byxor är på väg. Har insett att safety goes first och att jag bör minimera skadorna om jag går omkull. Men jag kommer ändå att hålla fartgränser och köra på vögar med högst 70km/h så det blir inte hiskeliga farter som ni andra har erfarit. ;) sen tror jag inte ens en Kawasaki z300 är den roligaste hojen att gasa med. En bra ingångshoj tror jag :)

Att inte köra fort är nästan en omöjlighet, jag är inte mycket för fart men när det går fort så ser hjärnan till att ge en godis så att inte ens pröva köra fort är omänskligt ;) Sen är hastighet relativ, 70kmh kan vara sjukt snabbt under vissa omständigheter medans 200 är lagom touringfart under andra :) Och allt som har en motor är roligt att gasa med!

Men jag gör iaf så att ska jag åka mer än till och från jobbet eller ner på cafét så är det skinpaj och lederhosen som gäller och annars bara skinnjacka och kevlar jeans(hjälm, ryggskydd och stövlar används alltid)..Men skulle det inte vara rätt långt att gå från parkeringen på jobbet så skulle jag köra med läder dit också, det känns så mycket tryggare med redig utrustning plus att man ser så mycket snabbare ut :)

Pröva dig fram vad som gör din motorcyklism mer praktisk.
 
Haha jag tror ändå att jag har bra disciplin när det kommer till hastighet, har haft B-körkort i 3 år och klarat mig bra.

Ja, har man otur så smäller man i någon stolpe eller dylikt och då återstår bara att be till gudarna att du klarar dig undan med ytliga skador. Något man får vara medveten om när man beslutar sig för att ta MC-körkort.
 
Haha jag tror ändå att jag har bra disciplin när det kommer till hastighet, har haft B-körkort i 3 år och klarat mig bra.

Ja, har man otur så smäller man i någon stolpe eller dylikt och då återstår bara att be till gudarna att du klarar dig undan med ytliga skador. Något man får vara medveten om när man beslutar sig för att ta MC-körkort.
Det där med disciplin och hastigheter är mycket lättare sagt än gjort. Helst när man åker nåt som är plågsamt under 100. ?
 
Men jag kommer ändå att hålla fartgränser och köra på vögar med högst 70km/h så det blir inte hiskeliga farter som ni andra har erfarit. ;) sen tror jag inte ens en Kawasaki z300 är den roligaste hojen att gasa med. En bra ingångshoj tror jag :)

Ledsen, men det är omöjligt att hålla fartgränserna. Ha som målsättning att bara köra för fort när du bestämmer dig för att göra det istället för att göra det hela tiden. Och även om jag aldrig kört en z300 är jag säker på att det är en jättekul hoj, åtminstone tills du testar något mycket snabbare. Låt bli att göra det så kommer du att vara lycklig varenda gång du kör.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top