Behöver råd ang gaffelbyte

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Tjena boys.

Har fått tag på en gaffel från en nyare hoj inkl allt som jag ska montera på min hoj.

Problemet jag visste skulle uppstå var ju att styrlagerna skulle få bytas till några andra, men vilka?

Hade sådan flyt att båda "stängerna" var 30mm längst ner, så där kan jag montera ett originallager.

MEN det övre lagret är bara 28mm och den nya är 30mm även där.
Samt att på den gamla är där en fasad kant så lagret tar stop om man kan säga så.

Nu till frågan: Ska jag försöka jaga tag på ett lager som kan passa? för den gamla använder rull lager och den nyare kullager. Och var kan man isf hitta det???
ELLER ska jag få en kille att svarva ner den nya stystången så original lager passar? och sedan gänga om denne?

Gamla stången är stål/järn. Nya är i aluminium, godset är ca 7-8mm tjockt på aluminium stången nu.

TIPS??? RÅD??

www.addemoto.se har styrlager med angivna dimensioner. Kolla där om du hittar nåt som passar. Alla dina förslag funkar väl. Svarva ner axeln eller montera busningar funkar. Men du vill ju helst ha koniska rullager.

Sweet, det visste jag inte att dom hade.
Då åker jag in till dom med båda kronorna och lager så ska dom nog få ihop det =):tummenupp

Vad e de för rolig gaffel du fått tag i? USD? Radial ok?

Den late kollar nätkatalogen först. Följ länken ovan.

Det skulle den late gjort... Dom kunde inte lösa det, inte Agera i Malmö heller...
Hade behövt ett lager som är 47*30*15....47+30 går ju inte att ändra...

Japp USD och ja Radial ok ;)

Jag skulle inte vilja svarva ner i ett gods som är dimensionerat för en viss hållfasthet :brinnerupp

Nej men du äter ju inte ens på McDonalds... Det säger väl allt:3freak

Du behöver ju inte svarva ner styrstången du har, utan be någon svarva en ny och byt.

Du behöver ju inte svarva ner styrstången du har, utan be någon svarva en ny och byt.

Ja jag såg att styrstången inte var svetsad på gixxer gaffeln jämfört med hondan. Men hur fan får man ut den gamla?
Det känns avanserat....

Hitta dock detta lagret på ebay, frågan är ju om denna sorts lager fungerar som ovanlager? vad sägs?
http://www.ebay.co.uk/itm/SKF-51106-J9-Thrust-Bearing-30-X-47-X-11-mm-/320866981616?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab52996f0#ht_2433wt_1037

Nää det är inte avancerat men de flesta är pressade på plats så press är att rekommendera med lite förvärmning.

Du skall ha DETTA:
View attachment 362922

Samt en distansbricka på 2mm. (om det inte går att skruva ihop som det är..)

Får jag jag gissa på gixxergaffel på honda? :rolleyes:

:hej

/e

Hur fan hitta du det???? Du e fan Kungen.:banana
Ses vi någon gång ska du få en pilsner eller 12:tummenupp
Nu blev jag samtidigt lite stött av dom jag frågat och fått svaret att det finns inte i SKF:s serier:dummer

Helt rätt, Gixxer gaffel ska på X11:a
Med det lagret och bricka blir det fan som original :yoparty

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...