Behöver räkna lite el

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Ska bygga lite vintervärmare med uppvärmda handskar och sulor så behöver lite hjälp med att räkna ut hur länge grejerna kommer att kunna gå på ett 12v batteri.

Gärna något tips om hur jag kan få ut 4-5v istället för 12v också, stabilitet är helt ointressant, men jag vill inte elda upp händerna...

Kan man montera någon form av ställbar sak så att man kan köra allt mellan säg 0v till 6v? Handskarna lär väl klara av att gå på lite övervolt utan att krackelera helt och hållet.

Hela paketet ligger på 4.5v (12st AA batterier) och drar då ca. 18w.
Eftersom att jag kommer att använda grejerna dagligen och inte tänker slösa mina livsbesparingar på AA batterier så ska jag använda bilbatteri, har ändå ett gäng hemma som kan få en sista chans, de kanske levererar runt 30-40ah då de är gamla och slitna (antar att de blir sämre med åren).
Sen kan man ju med ställbar volt ställa värmen så att den blir lite högre än vad den blir med AA batterierna. Blir ju mysigt värre i -20 grader.

Hur länge kommer man att kunna köra med värme?

Tack på förhand :)

Du ska alltså på fullt allvar släpa på ett bilbatteri när du kör hoj, för att värma händer och fötter?

Galet.

Finns många som gjort olika relän och saker som kopplas till det befintliga elsystemet och som inte kräver ett bilbatteri..

P=UxI ger 4A strömflöde som räcker 8.75 timmar med 35Ah batteri förutsatt att du kan transformera ner spänningen till 4.5V utan förlust.

Hur man gör det kan jag tyvärr inte bistå med (potentiometer?).

Edit: Instämmer med Trubbis, ...koppla in det på hojjens elsystem för bövelen (om det är på hojen du ska använda det förstås). Finns väl färdiga sådana värmesystem att råna från någon gammal skoter kanske.

Last edited:
Ska bygga lite vintervärmare med uppvärmda handskar och sulor så behöver lite hjälp med att räkna ut hur länge grejerna kommer att kunna gå på ett 12v batteri.

Gärna något tips om hur jag kan få ut 4-5v istället för 12v också, stabilitet är helt ointressant, men jag vill inte elda upp händerna...

Kan man montera någon form av ställbar sak så att man kan köra allt mellan säg 0v till 6v? Handskarna lär väl klara av att gå på lite övervolt utan att krackelera helt och hållet.

DC/DC omvandlaren nedan ser ut att fungera
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...4-70&toc=19201

Den kan ge ut 10 A och har en verkningsgrad på ca 85 % när primärsidans inström är 2A och spänningen är 12v. (Värmaren behöver 4 A vid en spänning på 4,5 volt så 10A räcker gott och väl för DC/DC omvandlaren).
P = U * I
18 = 4,5 * I
I = 4 A

För att justera utspänningen sätter du en potentiometer mellan pinne 4 och 7 på DC/DC-omvandlaren. När man läser på ELFAs beskrivning så ser man att det ska gå att justera spänningen, men på bilden kan jag inte hitta någon potentiometer. Det borde dock gå lätt att patcha in om det inte redan är förberett för det på kretskortet.

Potentiometern/resistorn ska klara 0.1 W så du kan i princip använda vilken pot som helst. Jag skulle lägga en resistor i serie med poten så att jag aldrig översteg 4,5 volt.

Om jag nu har läst rätt när jag skummade databladet så ska man ha följande serieresistans vid motsvarande utspänning.
1,5 V 24,3K ohm
1,8 V 11,5K ohm
2,5v 4,32k ohm
3,3v 2,0k
5,0v 280 Ohm

Så jag gissar att du behöver ca 500 Ohm i serie med din potentiometer för att inte överskrida 4,5 volt men du får prova dig fram. (Du kan rita upp en graf på rutat papper och se vilken resistans 4,5 volt motsvarar använd tabellen ovan)

Hela paketet ligger på 4.5v (12st AA batterier) och drar då ca. 18w.
Eftersom att jag kommer att använda grejerna dagligen och inte tänker slösa mina livsbesparingar på AA batterier så ska jag använda bilbatteri, har ändå ett gäng hemma som kan få en sista chans, de kanske levererar runt 30-40ah då de är gamla och slitna (antar att de blir sämre med åren).

När det gäller hur länge ditt bilbatteri räcker så drar värmarna 18 watt DC/DC omvandlaren har ca 85 verkninggrad vid 2 A

Effekt/verkningsgrad =

18/0,85 = 21 W

Det betyder att när DC/DC omvandlaren transformerat ned spänningen och systemet drar 18W så kommer det åtgå 21 W på 12V sidan.

P = U * I
21 = 12 * I
I = 1,75 A

Det här betyder alltså att när värmaren behöver 18W och matas med 4,5 volt och 4 Ampere så måste batteriet leverera 12 V och 1,75 A in till DC/DC omvandlaren.

Om batteriet har en kapacitet på 30Ah och systemet drar 1,75 A vid 12 V så betyder det att batteriet räcker 17 timmar.

AmpereTimmar = t * I
30 = t * 1,75
t = 17 timmar

Om du kyler ned batteriet till -20 grader så kommer det att räcka mycket kortare kanske hälften (8 timmar) vad vet jag?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...