Behöver praktiska tips vid byte av kamkedjesträckare CBR900RR -96

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag ska byta kamkedjesträckare på min CBR900RR -96 i helgen, och undrar hur jag gör detta på smidigaste sätt. Brute force-varianten med att strippa ner hojen a'la ventiljustering och kolla att kammarna/veven står i synk efter att sträckaren varit borta vill jag helst ha som nödlösning då detta tar förbannat lång tid.
Så jag undrar om det finns någon genväg till att byta sträckaren utan att behöva kolla att kammar/vev står i synk efteråt (exempelvis ställa veven i viss vinkel så inte kammarna vill lyfta/sträcka i kedjan).

EDIT: Jag har verkstadsmanual till hojen, men denna indikerar inget om hur man byter sträckare på ett smidigt sätt.

En fyrtaktare är en fyrtaktare är en fyrtaktare.

Alla fyrtaktare har samma förhållande mellan vevaxel och kamlobernas position för insugscykel och avgascykel.

Sök på "övre dödläge" och du hittar tips om hur man kan byta kamkedjesträckare utan att vara rädd för att något "flunkar". Kortfattat, se till att cylle 1 och 4 är i övre dödläget, det är allt du behöver göra.

andersbrink skrev:
En fyrtaktare är en fyrtaktare är en fyrtaktare.

Alla fyrtaktare har samma förhållande mellan vevaxel och kamlobernas position för insugscykel och avgascykel.

Sök på "övre dödläge" och du hittar tips om hur man kan byta kamkedjesträckare utan att vara rädd för att något "flunkar". Kortfattat, se till att cylle 1 och 4 är i övre dödläget, det är allt du behöver göra.

Du menar att jag oavsett tändföljd etc är garanterad att ingen av kamaxlarna vill vrida sig vid avsaknad av kamkedja då 1 och 4 är i Ö.D?

zilog skrev:
Du menar att jag oavsett tändföljd etc är garanterad att ingen av kamaxlarna vill vrida sig vid avsaknad av kamkedja då 1 och 4 är i Ö.D?

Korrekt, i övre dödläge för 1 och 4 är kamaxlarna antingen för ettans eller fyrans cylinder i sådant läge att de låser kamkedjan mot varandra och kamkedjan utövar då minst sträckning i kedjans bakre sträckning där kamkedjesträckaren finns.

<edit>Huvudsaken är att någon kolv är i det övre dödläget (t.ex. på en 3-cylindrig) samt att kamloberna (speciellt på den 3-cylliga) på den i Ö.D. håller ventilerna lite öppna.</edit>

Last edited:
zilog skrev:
ingen av kamaxlarna vill vrida sig vid avsaknad av kamkedja?

Du tänker väl inte ta bort kedjan?? Ur med sträckaren(ta bort fjädern först, notera hur långt sträckaren justerat ut sig), i med nya, vrid motorn ett eller två varv framåt utan stift i mha svänghjulsbult och spärrskaft. Nu, om inget helt otroligt fantastiskt har hänt är det bara att skruva ihop och köra. Är du osäker, ta ur fjädern på sträckaren, ta ur sträckaren, notera hur många hack den gått ut jfrt den gamla, verkar det stämma, gör om monteringsproceduren!! :tummenupp

Lycka till!!

pw skrev:
Du tänker väl inte ta bort kedjan?? Ur med sträckaren(ta bort fjädern först, notera hur långt sträckaren justerat ut sig), i med nya, vrid motorn ett eller två varv framåt utan stift i mha svänghjulsbult och spärrskaft. Nu, om inget helt otroligt fantastiskt har hänt är det bara att skruva ihop och köra. Är du osäker, ta ur fjädern på sträckaren, ta ur sträckaren, notera hur många hack den gått ut jfrt den gamla, verkar det stämma, gör om monteringsproceduren!! :tummenupp

Lycka till!!

Va?

Varför ska man ta ur fjädern ur sträckaren??? :va

Nä lyssna på Brinkens tips och sök ÖD.
Ta bort den gamla sträckaren.
Lyssna om det säger frrrrip rassel tjong när du tar loss den...
i så fall så får du tajma in kammarna igen.
Är det tyst så tar du och monterar den nya spännaren med den lilla skruven i sträckaren uppspänd så sträckaren är ihopdragen.
Dra fast fästbultarna och släpp försiktigt på spännskruven.
Du får INTE skruva in skruven i mitten för att öka trycket på kedjan.
Det ska ske automatiskt...

Dra därefter runt motorn för hand med en hylsa på vevaxen.

Klarrt! :tummenupp

Kamikaze kid skrev:
Va?

Varför ska man ta ur fjädern ur sträckaren??? :va

Ja, kanske för att den inte ska justera ut sig fullt när du tar bort den, och på så vis ser du hur mycket av spännarens slag som är kvar. Dvs ett enkelt sätt att se hur sliten din kamtransmission är. Det kan vara så att det ser annorlunda ut på CBR därav ev. missförstånd. Det jag vill åt är att du får bort all förspänning på sträckaren innan den tas bort.

Så har det hitintills funkat för min del, men vad vet jag?

Förövrigt, innan man börjar, gör precis som anders, ställ cyl 1 och 4 i ÖD.

Last edited:
Jag har aldrig varit med om att kedjan rappat över när sträckaren tas bort.
Men jag har alltid bl.a sett till att kedjan är sträckt på drivsidan.
D.v.s backa aldrig motorn.
Upp med ettan och fyran i topp.
Byt.
Sträck.
Var happy.

Jag tackar för alla tips, med min vän spriten och era råd som vägledare kan det inte gå fel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg