Behöver man oroa sig?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Någon av mina vänner körde här om dagen på en bred och fin 50 sträcka i staden, och ser att en mörk 9-5 med ljusramp ligger bakom. han accelererade i denna stund rätt bra och kom upp i säkert 80-90, men bara någon sekund för sedan slog han av för att svänga in på en annan gata. en blinker bak är det dock glapp i så det blev att svänga utan signalering, dock helt fritt runt om kring och saaben låg ju också säkert 200m efter. inne på den nya vägen så svänger han efter en bit in genom ett "valv" i ett stort hyreshus där han ska parkera hojen, han ser då att saaben följt efter och den svänger snabbt in bakom honom in mot valvet och tutar. han tar då lugnt och kör vidare och över gården på andra sidan, in på några småvägar i normalt tempo, upp vid en motionsslinga och parkerar där en stund. ingen vansinneskörning utan normal fart, höll huvudet kallt och valde bra vägar. ställer sedan hojen ett kvarter hemifrån och promenerar hem utan hjälmen och ryggsäcken för identifikation.

mina frågeställningar är:

-vad hade poliserna troligtvis haft på agendan om han stannat för dem?
-tycker ni att det var dumt att sticka i den situationen?
-tror ni han ska vara försiktig framöver? kan det hända att polisen kommer och knackar på dörrn? eller kan de stanna honom om de ser honom köra vid ett senare tillfälle? (funderar på att köra med extrahjälmen resten av "säsongen")

Du är så körd, Linköping är litet. :hihi

Så som du pratar om dig själv i 3:e person så har du större bekymmer än att oroa sig för konstapeln :lol

Polisen kan inte göra något, de kan inte identifiera dig. De kan däremot komma och knacka på och fråga om de har lite att göra nån dag.
Hade du stannat så hade det antagligen blivit lite allvarligt samtal med poliserna men du hade om du inte erkände något antagligen kommit undan då med, om de inte kunnat mäta din för höga hastighet över en tillräckligt lång sträcka. (Vilket det inte låter som på din beskrivning).

Och om du känner för det kan du byta ut du/din mot din polare/din polares i min text. :hihi

Du kan vara förhållandevis lugn. Det ända dem kan göra som jag kommer på är att göra ditt liv surt varje gång dem ser dig. Typ rutinkontroll osv:tungan

Polisen kan inte göra något, de kan inte identifiera dig. De kan däremot komma och knacka på och fråga om de har lite att göra nån dag.
Hade du stannat så hade det antagligen blivit lite allvarligt samtal med poliserna men du hade om du inte erkände något antagligen kommit undan då med, om de inte kunnat mäta din för höga hastighet över en tillräckligt lång sträcka. (Vilket det inte låter som på din beskrivning).

Och om du känner för det kan du byta ut du/din mot din polare/din polares i min text. :hihi

Mm, men jag har för mig att jag har läst nån gång om att man kan åka fast genom att man vid ett senare tillfälle kör samma hoj i samma hjälm och kläder? Att det räcker som bevisning för att man är samma person..

Mm, men jag har för mig att jag har läst nån gång om att man kan åka fast genom att man vid ett senare tillfälle kör samma hoj i samma hjälm och kläder? Att det räcker som bevisning för att man är samma person..

Du kan vara lugn:hihi

Det kan man säkert göra, men neka och överklaga isf. Har de inte identifierat dig, utan ett ställ med hjälm har de inte identifierat dig.
Om de däremot samlat på sig en faslig mängd övervakning på samma person kanske det kan utgöra någon form av bevis för identitet...

Sov gott och dröm sött. Kommer farbror blå så har du ingen aning om vem som kört och att cykeln varit till salu och flertalet spekulanter har provkört cykeln under dom senaste månaderna!!!

Tutade som i blåljus eller som i snabbt tut-tut med signalhornet?

Om nummer 2 lär de inte göra något mer. Tänker mig att det är typ en annan version av att de ibland bara blinkar till med helljuset om man kör med fel belysning på bilen.

Du/han böhöver inte vara de minsta orolig för att dom ska ha span på dig.
Troligtvis ville dom bara göra en rutinkontroll på dig och låg efter dig ett tag för å skratta åt de nervösa beteéndet.
Råkade ut för samma sak i sommras, polisen åkte efter mig genom hela stan så jag "lura" ut dom i skogen där man inte kan vända med bil men de finns en mycket lämplig motardstig åt andra hållet.
Sparade säkert 800kr för felaktig regskylt iaf. Helt lagligt dessutom, ibland är de fint att åka på två hjul! :tummenupp

Ganska säker på att det var en artikel som det bland annat diskuterades om här på forumet där en motorcyklist körde ifrån polisen, men kunde spåras då de såg regnumret vid efterföljandet.

Killen jobbade på någon MC-firma och när polisen åkte dit och kollade upp honom så fanns både hoj och kläder han hade vid tillfället på platsen. Han blev fälld om jag inte missminner mig, vilket jag då och även fortfarande inte förstår hur det kunde ske.
Skulle inte vika mig en tum om jag inte stod där med kläderna på mig när polisen anlänt. På en firma borde man ju definitivt kunna hävda provkörning och utlånande av kläder.

Men i ditt eller din kompis fall borde det vara grislugnt iaf.

Rörande artikeln försökte jag googla fram den utan framgång, men det kanske finns någon annan med bättre insikt i det ärendet.

Bara 80-90kmh:D .... 125a? lr?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...