Behöver man byta kopplingsfjädrarna? (Husaberg FS650)

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Jag ska renovera kopplingen på min Husaberg FS650 i vinter. Jag tänkte att jag byter diskar, lameller och fjädrar. Men när jag kollade priserna så såg jag att fjädrarna kostar ca 400 spänn. Finns det någon nytta med att byta dessa? Blir dom verkligen slitna? 400kr skulle man ju annars kunna ha till nåt roligare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det borde finnas specat max och minmått på dom, eller hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop dom x mm. Hitta det och mät, dumt att byta något som är helt, dumt att ha trött fjädrar som inte orkar hålla emot...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför byter du lameller och resten från första början? Slirar det?

Kopplingslameller byter man när det slirar för gatbruk. Inom racing byter man när lamell+stålskivorna understiger ett visst mått i tjocklek för att undvika att det börjar slira under ett viktigt race. Att bara byta på måfå är bara dyrt...

Fjädrarna byter man samtidigt som resten av kopplingen vid raceåka men för gatåka duger det utmärkt att mäta den fria höjden på dem med skjutmått. 41,5mm skall de minst vara i höjd.
spring%20test%203.jpg
 
Last edited:

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Jag byter koppling för att den inte frikopplar riktigt, går ej att få i friläget när motorn är igång + att jag har upplevt att den har slirat lite vid ett tillfälle. Jag fick höra att diskarna gärna blir överhettade och skeva på dessa hojjar vilket skulle ge dessa symptom.

Tänkte ju va lite förutseende och beställa grejjerna innan jag skruvat isär, men det sket sig väl då. :p
Jag får kika bland husabergs manualer och se om jag hittar några mått...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag byter koppling för att den inte frikopplar riktigt, går ej att få i friläget när motorn är igång + att jag har upplevt att den har slirat lite vid ett tillfälle. Jag fick höra att diskarna gärna blir överhettade och skeva på dessa hojjar vilket skulle ge dessa symptom.

Tänkte ju va lite förutseende och beställa grejjerna innan jag skruvat isär, men det sket sig väl då. :p
Jag får kika bland husabergs manualer och se om jag hittar några mått...
Boris skrev ju måttet i sitt inlägg! Har stålskivorna slagit sig är det ju inte säkert att du måste byta lameller, om dom inte är brända förstås.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag byter koppling för att den inte frikopplar riktigt, går ej att få i friläget när motorn är igång + att jag har upplevt att den har slirat lite vid ett tillfälle. Jag fick höra att diskarna gärna blir överhettade och skeva på dessa hojjar vilket skulle ge dessa symptom.

Tänkte ju va lite förutseende och beställa grejjerna innan jag skruvat isär, men det sket sig väl då. :p
Jag får kika bland husabergs manualer och se om jag hittar några mått...

Dina symptom kan lika gärna bero på klibbig olja eller sliten kopplingskorg....

Allt du behöver veta finns på www.husaberg.com
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Boris skrev ju måttet i sitt inlägg! Har stålskivorna slagit sig är det ju inte säkert att du måste byta lameller, om dom inte är brända förstås.

:D Uppmärksamheten är på topp.


Oljan har inte gått många mil och är den castrololjan som husa rekomenderar.
Men det låter som att jag får plocka ner och kolla kopplingskorg, lameller o.s.v innan beställning iaf.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:D Uppmärksamheten är på topp.


Oljan har inte gått många mil och är den castrololjan som husa rekomenderar.
Men det låter som att jag får plocka ner och kolla kopplingskorg, lameller o.s.v innan beställning iaf.

Hur många mil oljan gått är irrelevant i frågan. Vissa oljor är kända för att orsaka mer kopplingsdrag ffa de mer trögflytande såhär på hösten när det inte går lika varmt.

Sist jag kollade var det inte någon Castrol-olja som Husaberg rekommenderade utan Motorex. Själv har jag utmärkt fungerande koppling ihop med SBR Racing 15w-50
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top