Behöver Lithium-Ion batteri underhållsladdas?

Jag har startspärr och en diod som blinkar. Men om det är effekt nog för att dra ut batteriet på några dar så hoppas jag att den lägger ner fortare än efter ett dygn. Varför skulle en startspärr dra så mycket?

Det är ju exakt det jag menar, förbrukningen du mäter upp är tillräcklig att dra ur batteriet om du har den förbrukningen konstant men det kan ju vara så att hojen går ner i dvala efter en kort tid så mät upp förbrukningen vid fler tillfällen än endast direkt du stängt av hojen eller monterat batteriet.
Det kan ju vara så att du bara haft otur och batteriet lagt ner och inga fel finns på hojen.
 
Det är ju exakt det jag menar, förbrukningen du mäter upp är tillräcklig att dra ur batteriet om du har den förbrukningen konstant men det kan ju vara så att hojen går ner i dvala efter en kort tid så mät upp förbrukningen vid fler tillfällen än endast direkt du stängt av hojen eller monterat batteriet.
Det kan ju vara så att du bara haft otur och batteriet lagt ner och inga fel finns på hojen.


Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?
 
Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?

Om det är 80-178, har den verkligen skyddselektronik? Ser bara ut som att det finns en laddningsindikator.
 
Last edited:
Lokaliserade strömmen till säkringen ”ecu”. Mätte under längre tid och mycket riktigt så går den ner från runt 60mA till 1-2mA efter ca 10 minuter eller nåt sånt. Batterihelvetet sitter som sagt avigt till under tanken men jag har kopplat in allt nu och har dragit ut en laddkabel till min nya laddare (en Noco Genius 5). Mäter spänningen 2ggr per dygn och efter ett dygn så har jag fortfarande 13,2V.

Sen är det väl så att när spänningen når en viss lägsta nivå så borde batteriets elektronik stänga ner det eller? Så de 0,7V jag mätte upp på det gamla borde betyda att det gick sönder och inte att det laddade ur?

Enligt manualen
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-177_man.pdf
motsvarar 13,2 Volt att batteriet är laddat till 75% vilket om jag fattat rätt är idealet för lång livslängd.
Lithiumbatterier mår tydligen bäst om de förvaras som jag fattat det med 50 till 75% laddning. #
(nån här på SH har säkert en länk)


Med 60mA under 10 min = 0,16h=0,0096Ah plus
2 veckor = 0,002A*24h*14dygn=0,672Ah => Totalt Summa 0,68 Ah vilket tom ett Li-batteri klarar, och vilket stämmer med dina erfarenhet i början: Hojen startar utan problem efter 2 veckor i garaget.
Så drar jag slutsatsen, Li-batteriet var dött pga kort livslängd den gången när hojen inte startade .
Om detta är normalt för en viss % av leveranserna av Biltema 80-177 5Ah ?
Eller om det var ett sällsynt "fel" på just det batteriet ?



# I motsatts till blybatterier som ska förvaras 100 % laddade och bäst underhållsladdas med konstantspänning 13,7 Volt.
https://tudor.se/laddning-av-batterier/
Sidan 6 av 7 Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
Laddar hojarna med hembyggd laddare och ca 13,7V. Det verkar fungera, Yuasa batteriet i GSX1300R är originalbatteriet och hojen in registrerades i Sverige hösten 2007.
 
Last edited:
Det är 80-177. Och jag trodde fö att alla MC LiFePO4 hade skyddselektronik.

Tittar jag i manualen så står det inget om skyddselektronik. Det ju inte helt trivialt att bygga in en sådan i en så litet batteri.
 
Last edited:
Tittar jag i manualen så står det inget om skyddselektronik. Det ju inte helt trivialt att bygga in en sådan i en så liten batteri.

Nej, ska batteriet användas som startbatteri med strömmar upp mot 200A
så ska elektroniken
dels klara strömmar på upp mot 200 A,
dels ha förmåga slå av 200 A brytaren vid ca 13 Volt batterispänning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top