Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.
Nu förra veckan så hade den väl stått två veckor och när jag vred om nyckeln var det helt dött. Verkligen helt avliden. Det var inget klick, ingen antydan till att nåt lyser upp på displayen eller nånting.
Tog ut batteriet och mätte det till ca 0,6V
Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt?
Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A.
Sista frågan är då om det var fel på batteriet?
Hojen är en Ducati Monster -10 och batteriet ett Biltema Li-Ion
1)
Citat: Jag hade ett Li-Ion batteri i. Installerat i Mars och sen har jag sporadiskt slentriankört lite. Har stått två veckor då och då men alltid startat på tre varv på startmotorn med bra tryck i batteriet.
Kommentar: Tyder på allt som det ska vara och att hojen stillastående inte drar mycket ström
Som jämförelse
min GSX1300R drar parkerad 0,8mA från batteriet
min Sprint RS (såld) drog parkerad 2,8mA från batteriet.
min SV650S (såld) drog parkerad 0,0 mA från batteriet , förgasarhoj med elektronik som drog noll parkerad.
En kamrats BMW R1200 drog med monterad BMW navigator parkerad ca 30mA. Den hojen gick inte igång efter en månad i garaget.
2)
Citat: Andra frågan är har jag tjuvström som ligger och gnuggar och drar ut batteriet, vad är normalt?
Fick ett nytt batteri på garantin och mätte strömmen till 60mA eller 0,06A.
Kommentar: Tyder på att nått har hänt eftersom 0,06A blir på ett dygn 0,06A x 24h = ca 1,4 Ah
dvs 1,4Ah / dygn. Tom ett 14Ah blybatteri lär ju vara stendött på mindre än 2 veckor med den strömmen 60mA från batteriet till den parkerade hojen.
Eftersom det gått bra förut med att hojen stått ett par veckor, startat lätt,
verkar det som det hänt nått i Duccen.
Duccen drar mycket mer ström nu
än den gjort
parkerad förut.
Hur mäter du strömmen på den parkerade hojen förresten ?
Mäter du strömmen mellan batteriets Minus (-) pol och Jordkabeln som är lossad från Minuspolen ?
Och du har väl inte av misstag mätt med tänt parkeringsljus ?