Behöver lite svar på frågor angående bankörning etc..

Vad kul att läsa en helt igenom positiv och schysst tråd här i Racingforumet :tummenupp

Gött med alla trevliga, hjälpsamma snubbar!

Till TS: Du kommer få det jäkligt skoj, avis på dej som bor så bra till!

/Lasse

Vad kul att läsa en helt igenom positiv och schysst tråd här i Racingforumet :tummenupp

Gött med alla trevliga, hjälpsamma snubbar!

Till TS: Du kommer få det jäkligt skoj, avis på dej som bor så bra till!

/Lasse

Ja visst är det härligt med alla som är så hjälpsamma här på forumet. Stort tack till alla som besvarade mina frågor, riktigt schysst välkommande här på forumet för min del tycker jag!

Ja, jag bor ju rätt så bra trotts allt, så hoppas det är så skojj som alla säger, och att det är värt varenda krona! :tummenupp

Snappa hinten nu alla förare, visa vilka ni är i depån så lockar vi lättare nya förare :fakta Min infotavla kommer stå utanför tältet hela helgen :)

Kommer självklart till banan i helgen och kollar, hoppas man stöter på någon här från forumet! :tummenupp

Vad tycker ni själva om detta?
En kille på 19 år som inte har erfarenhet av sporthojjar, som endast kört cross, moped, och lite buskörning med 125:a, ska börja med att köra på bana med förmodligen en 600:a? Idiotiskt, eller vad tycker ni själva? Kom gärna med åsikter..

Själv så tycker jag att nåpon gång ska man väll prova.. Trist när man är pensionär och aldrig provat på något!

Ursäkta dubbelposten!

Hur mycket cross har du kört (cc?) och hur mycket landsvägshoj (125cc) har du kört? Hur stor är du?

Jag skulle nog säga 600:a även om den är lite större/tyngre och har betydligt mer hk. Man får ju börja köra 600 när man är 16 så det är ju inget problem. Kan tänka mig att en standard 125:a är ganska tråkig på Anderstorp med sina långa rakor jämfört mot en 600:a.

Är du intresserad och mekkunnig så finna ju 125 Räser/Moto 3 men det kanske man kan byta till om/när man blivit lite mer varm i kläderna.

Hur mycket cross har du kört (cc?) och hur mycket landsvägshoj (125cc) har du kört? Hur stor är du?

Jag skulle nog säga 600:a även om den är lite större/tyngre och har betydligt mer hk. Man får ju börja köra 600 när man är 16 så det är ju inget problem. Kan tänka mig att en standard 125:a är ganska tråkig på Anderstorp med sina långa rakor jämfört mot en 600:a.

Är du intresserad och mekkunnig så finna ju 125 Räser/Moto 3 men det kanske man kan byta till om/när man blivit lite mer varm i kläderna.

Cross har jag kört allt från 80cc till lite smått 450cc, men mest 250cc.. Både på bana och i skog.. Och 125:a har jag kört en halv sommar kanske.. Inte så värst mycket.. Och med moped så var det ju köra ständigt hela tiden, meka, trimma så mycket de bara gick så man var snabbast.. hehe

Jag är 180cm ungefär, och väger ungefär 73kg.
Jo. Anderstorps bana med sina rakor är kanske lite tråkigt med en 125a.. Känns som 600 är något bra att lära sig på från början kanske, jag har inte en susning..

Okej, hoppas inte det blir några konstigheter! :) Man tackar, man tackar.. Lycka till kan nog behövas.. ;)

Bara så att du vet så kan du ju köra med din befintliga 125:a på Anderstorp (och andra banor) utan licens. Fiver har kvällskörning varannan tisdag 17-20. Det kan ju vara ett sätt att känna på att köra bana utan att lägga ner massa pengar på licenskurs mm. (Inte för att jag tror att du tycker att det är tråkigt)

Informera arrangören att du kör 125 så att övriga deltagare får reda på det eftersom det blir stora hastighetsskillnader på de långa rakorna. En reflexväst eller liknande är ju inte helt fel heller.

Bara så att du vet så kan du ju köra med din befintliga 125:a på Anderstorp (och andra banor) utan licens. Fiver har kvällskörning varannan tisdag 17-20. Det kan ju vara ett sätt att känna på att köra bana utan att lägga ner massa pengar på licenskurs mm. (Inte för att jag tror att du tycker att det är tråkigt)

Informera arrangören att du kör 125 så att övriga deltagare får reda på det eftersom det blir stora hastighetsskillnader på de långa rakorna. En reflexväst eller liknande är ju inte helt fel heller.
Fast då måste man ju i regel ha körkort istället.

Ja, jag har för mig att det är så med, rätta mig om jag jar fel.. Du får köra på bana utan licens, men då måste du ha körkort?
Det är ju upp till den enskilde bandagsarrangören att avgöra såna saker egentligen. Alla träningar som bedrivs i Svemos anda, där licensförsäkringen gäller tex, kräver att du har licens, körkort är oviktigt. På andra bandagar har man ofta en licensgrupp, med licenskrav, men det är inte alls säkert att licensförsäkringen gäller då. I övriga grupper brukar det vara krav på körkort, för att arrangören ska kunna hålla lite koll på att deltagarna faktiskt kan köra hoj och slippa ha en "uppkörning" med varje person. Jag kan ju hyra Gelleråsen och ha som enda krav på dom som kör att dom har svarta däck, minst 160hk och gula strumpor.

Det finns ju lite undantag dock, på Gelleråsen brukar dom ha provapådagar för juniorer, och jag vet att man iaf har fått övningsköra på en del av SMC's kurser på gokart-bana, typ Rörken, Tuvängen mfl.

Sorry, missade det med körkortet.

Ja du måste ha körkort för att köra på bana utan licens.

Men det är ju kvällskörning ikväll på Anderstorp så åk ut och prata med dem om licens mm. Humlan och Skalman svarar gärna på alla dina frågor och har koll på det mesta om Roadracing :tummenupp

Klart du ska börja köra på 125a så du lär dig köra motorcykel på riktigt och inte bara vrida på gasrulle. Man lär sig segla genom att segla jolle, inte stor tung kölbåt och jag hävdar envist att det är samma med motorcykel.

Ta licens och kör din 125a en säsong och känn på det och fundera på vad du vill sen. 125-racer kan starkt rekommenderas, det är fantastiskt jävla skitkul att runda folk på yttern. Mycket roligare än att åkajättefortraktframochbromsaskittidigt! ;)

Fast vad säger det om inlärningskurvan om man aldrig växer ur jollen? :tungan :D

Äh, alla vet att det är roligare att segla jolle än stor tung trögbåt, så det så! Inte mitt fel att jag lär lite trög på att lära mig. När jag känner att jag kan 125a ska jag gå vidare! :D

Äh, alla vet att det är roligare att segla jolle än stor tung trögbåt, så det så! Inte mitt fel att jag lär lite trög på att lära mig. När jag känner att jag kan 125a ska jag gå vidare! :D
Tro inte på allt du läser Sege. Man går inte sönder när farten överstiger 200 och det är inte så leSkIGt som de säger :tungan

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti