Behöver lite råd inför köp av första hoj, en CB1300 -03

Körde blackbird innan och provade en X11. Inget att rekomendera. Den käns inte alls så välgenomtånkt som cb1300 eller blackbirden. Jag är 1, 80 och slog knäna i den märkliga plastkåpan från kylaren på X11 desutom. Dock är ju motorn en gammal juvel såklart.

Därimot kolla in honda X4. V-Max wanabe med cb1300 motorn.

Fast annars är en cb1300 inget dumt val. Lite traktor men den bjuder på få överraskningar och går i ur o skur :)

Nu vet jag inte vilken du tittar på men den snyggaste cb1300 är den cb1300sa röd/vit och guldiga fälgar :yoparty

Last edited:
Körde blackbird innan och provade en X11. Inget att rekomendera. Den käns inte alls så välgenomtånkt som cb1300 eller blackbirden. Jag är 1, 80 och slog knäna i den märkliga plastkåpan från kylaren på X11 desutom. Dock är ju motorn en gammal juvel såklart.

Därimot kolla in honda X4. V-Max wanabe med cb1300 motorn.

Fast annars är en cb1300 inget dumt val. Lite traktor men den bjuder på få överraskningar och går i ur o skur :)

Nu vet jag inte vilken du tittar på men den snyggaste cb1300 är den cb1300sa röd/vit och guldiga fälgar :yoparty

Den jag kollar på är helsvart med silvriga dekaler, Dock så kommer den endast vara det 1 säsong i min ägo, sen kommer det att hända saker under vinterhalvåret :) Farsan är en hejjare på att lacka, så varför inte sätta lite personlig prägel på den.

Verkar som dom flesta talar gott om denna hoj, får åka och kika nämre på den i början av veckan.

Smaken är ju bekant som :arsele
Så som jag kör, söndagskörning på småvägar, till och från jobbet (2 mil enkel) och allmänt åka och finfika så är modellen helt rätt. Själv åker jag GSX1400, bästa polarn har en XJR1300, både han och jag har åkt CB750 (jag 70 tal och han 80 tal). Fördelen är att man inte kör så fort, man väljer hellre små vägar än motorvägen. Tyngden brukar inte vara något problem när man väl rullar. Jag är 196 cm och 120 Kg, polarn med XJR'n är runt 190 och väger strax över 100, ingen av oss har några problem med dessa modeller, om vi skjutsar varandra så är inte det SÅ stor skillnad mot att åka själv, slagvolym ger vrid och mer effekt finns det inte behov av så som vi kör. Jag tror du kommer bli nöjd. Om inte annat så är dte ju en trevlig hoj att åka med en sommar och vill du ha något som man kan "åka fortare" med så kan du ju alltid byta, eller hur? Se till att den är fräsch och funkar, det är det viktigaste.

Har haft en själv. Hojen är tung och sävlig, Tyvärr har den jättelika motorn en hög tyngdpunkt så jag tappade den flera gånger i låg fart. Så det ingen hoj att träna manöverbana med. Kawasaki z 750 /1000 känns som en moppe i förhållande till cb 1300

Valde själv mellan CB1300, XJR1300, och GSX 1400....Ville ha en radfyra med massivt vrid, och fastnade till slut på 1400:an klassiskt Blå/vit med vita fälgar : ) Tror nog att du får en riktigt trevlig maskin i Hondan. Har haft min på kvällskörningar och knixkurser och visst är den tung m.m. Men den är helt klart hanterbar, man har skitkul med en sån typ av hoj. Som sagt det beror ju på vad man är ute efter. Exempelvis så lämnade vi ungarna hos mormor o morfar och så åkte jag och min fru ner till skåne på hojen och for runt och hade det skönt och trevligt, för att sedan lämna av andra hälften för att fortsätta till Karlskoga för att vara med på Bikeweek och ha lite roligt på egen hand.
Vad du än bestämmer dig för så LYCKA TILL :tummenupp:tummenupp

Bifogat

• jonas.falken.1.jpg
    jonas.falken.1.jpg
    235 KB · Visningar: 93
Den jag kollar på är helsvart med silvriga dekaler, Dock så kommer den endast vara det 1 säsong i min ägo, sen kommer det att hända saker under vinterhalvåret :) Farsan är en hejjare på att lacka, så varför inte sätta lite personlig prägel på den.

Verkar som dom flesta talar gott om denna hoj, får åka och kika nämre på den i början av veckan.

Låter inte dumt. Skaffa dig ett riktigt avgasrör så du kan mysa av motorljudet också.

Om du ska lacka om den så se till att ha god historik på den för ska du sälja den sen så är första tanken att "Jaha denna hojen har varit smälld" nä det är omlackat.

Har en CB1300 -03 Röd/vit). Har inte blivit av att köra den så mycket de senaste åren..hojen står hemma i Sverige.. gått endast 2500 mil... ett fel har funnits på hojen, och det var glapp i swinglagret i övrigt inga tekniska problem el dyl. En underbar maskin att köra (jag är 175 cm lång). Nej, den är inte till salu! Som att grensla CBX:n.. men när jag tittar ner på motorn så ser jag att det fattas två cylindrar :( Självklart är väghållning klart bättre än på CBX:n..

Har ingen erfarenhet av modellen men gillar stuket på de däringa nakna lite biffiga retrohojarna. 3200 mil är inget att noja över, fullt normalt för en 10 år gammal hoj. Att den gått färre mil de senaste åren kan ha många skäl (kör själv max 200 mil på gata). Hojtypen brukar dessutom leva ett lugnare liv än rena supersporthojar och så är det ju en Honda. Självfallet skall du göra den sedvanliga begkollen modell noggrann innan du gör affär. Kolla alla slitdelar noga: drivpaket, däck, bromsar, alla lager etc. Slammer, knackande eller tickande från motorn -välj en annan hoj!

Ang service: ju mer dokumentation desto bättre. Såvitt jag vet är det 600 milaintervaller på Hondas sporthojar och stor service inkl ventilspel är 1800 och 2400. Om ägaren lämnat in hojen på en seriös verkstad så borde således ventilerna vara kollade vid 2400 mil. Annars har du en servicenota på allt mellan 4000-6000 kr att vänta.

35 000 för en 03 låter väl som ett rimtligt pris rent spontant men visst ska du försöka få ned priset lite, det är ju vinter och lågsäsong. Erbjud 32 500. Är han tjurig så kanske du ska ha lite is i magen och vänta lite.

Lycka till!

Last edited:
Blev det något köp? Nyfiken i en strut är jag..... :):)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti