Behöver lite råd inför köp av första hoj, en CB1300 -03

Jonkarls

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
2002, Suzuki GSXR600
Hej Allihop! Mitt första inlägg här på forumet så jag gissar att det hamnar fel =)

Jag kommer ta mc-kort till våren, har velat ha det sen jag fyllde tung för 4 år sen men det har inte blivit av föräns nu, vilket kanske har varit till min egen fördel med tanke att man mognat på sig lite på senare åren.

Jag har tittat på motorcyklar runt 30-45 000, Har kikat mycket på CBR 600-1000cc men nu på senare tid fastnat för CB1300 -03.

Nu har det kommit en möjlighet att köpa en 1300 till priset av 35 000kr, den har gått 3200mil och ser ut att vara i fint skick (visuellt på bild) Det jag undrar är vad ni med lite mer kött på benen tror om denna hoj? Är det ett bra pris? Misstänksamt lågt pris? Den senaste servicen vid 3000mil är ej gjort.

Vänligt men bestämt ber jag er utelämna åsikter om att den är för stor för en nybörjare o dylikt

Jag är 184cm och väger 85kg så ska nog kunna tämja den fint när jag kört in mig på den.

Är tacksam för alla tänkbara svar jag kan få.

3200mil är väl inget på en hoj.
Skick på kedja drev och däck avslöjar hur säljaren hanterat hojen.

Kanske läge att försöka pruta lite på den hojjen, 35000 är vad han begär i annonsen, och januari är väl inte den månad som man blir nedringd av spekulanter kanske... Ej fullstämplad servicebok skriver han, har han gjort service på den själv?

Kanske läge att försöka pruta lite på den hojjen, 35000 är vad han begär i annonsen, och januari är väl inte den månad som man blir nedringd av spekulanter kanske... Ej fullstämplad servicebok skriver han, har han gjort service på den själv?

Jag erbjöd 30 för den, just för den uteblivna servicen som jag räknar med att göra och då kan ju även andra utgifter tillkomma som man ej vetat om. Fick till svar att priset var 35 just av den anledningen och 30 var ej intressant. Svaren jag får när jag efterfrågar cykelns skick är att bromaar funkar fint och däcken är bra. Men det säger ju inte särskilt mycket om livslängden på grejerna. Däremot fick jag till svars nått i stil med "cykeln är ju inte ny direkt"

35.000 tycker jag låter som ett bra pris för den hojen, men går det att pruta mer är det givetvis ingen nackdel :-)
Jag har haft en exakt likadan och gillade den hojen bra. Det är ju ingen supersporthoj, men stark som en traktor från tomgång och uppåt. Jag bytte till mig min mot en SV650, så givetvis kändes Hondan ganska tung och sävlig, men den är också extremt stabil i alla farter och i princip oberörd av passagerare. Frånvaron av kåpor gör ju också att farterna oftast hålls rimliga. Härligt ljud med Akrapovic också från den relativt lågvarviga fyran.
Köp!

35.000 tycker jag låter som ett bra pris för den hojen, men går det att pruta mer är det givetvis ingen nackdel :-)
Jag har haft en exakt likadan och gillade den hojen bra. Det är ju ingen supersporthoj, men stark som en traktor från tomgång och uppåt. Jag bytte till mig min mot en SV650, så givetvis kändes Hondan ganska tung och sävlig, men den är också extremt stabil i alla farter och i princip oberörd av passagerare. Frånvaron av kåpor gör ju också att farterna oftast hålls rimliga. Härligt ljud med Akrapovic också från den relativt lågvarviga fyran.
Köp!

Ja allt jag läst om hojen verkar positivt, bortsett från vikten men det är något man får vänja sig med.
Nej det är ju inte supersport, just därav jag vill ha en sådan. Gillar verkligen stuket på den och tror den kan se riktigt kaxig ut om man vill lägga lite tid på den.

Vad kan en normal service tänkas kosta? det är alltså en service vid 3000 mil som saknas

Ja allt jag läst om hojen verkar positivt, bortsett från vikten men det är något man får vänja sig med.
Nej det är ju inte supersport, just därav jag vill ha en sådan. Gillar verkligen stuket på den och tror den kan se riktigt kaxig ut om man vill lägga lite tid på den.

Vad kan en normal service tänkas kosta? det är alltså en service vid 3000 mil som saknas

Vad jag kan förstå, BÖR ventilspelet redan vara kontrollerat? (2500mil) om inte, blir servicen ordentligt mycket dyrare. Jag skulle rekommendera att köpa / tanka en verkstadshandbok och sköta servicen själv på en så pass gammal hoj utan garantier. Byte av vätskor, filter och stift är ingen raketforskning direkt. TPS-justering, synkning av spjällhus och ventiljustering kan man alltid ta proffs till hjälp med om man känner sig osäker.

Vad jag kan förstå, BÖR ventilspelet redan vara kontrollerat? (2500mil) om inte, blir servicen ordentligt mycket dyrare. Jag skulle rekommendera att köpa / tanka en verkstadshandbok och sköta servicen själv på en så pass gammal hoj utan garantier. Byte av vätskor, filter och stift är ingen raketforskning direkt. TPS-justering, synkning av spjällhus och ventiljustering kan man alltid ta proffs till hjälp med om man känner sig osäker.

Okej, Tack för inputen! Nej det mesta klarar jag av själv då jag pulat lite cross i yngre dagar. Men jag borde alltså kolla upp ifall ventilspelet blivit kontrollerat? Enligt serviceboken så lämnades den senast på service den 29/2-2008, det vid 2500mil

Verkar ha stått en hel del i garage den här hojen, 700 mil på de 5 senaste åren

Haha, var inne på Blocket och tittade på hojen du är spekulant på, och är ganska säker på att det är min gamla CB :-) i så fall har någon av ägarna bytt slipon:et till ett annat.
Anledningen till att jag tror det är kylarskyddet som bör vara ganska unikt. Jag har ritat det själv och fått det vattenskuret ur en 1mm rostfri plåt. Kolla gärna på det om du skall titta på hojen, man ser att snitten i plåten är lite svagt vågiga. Jag sålde hojen till Katrineholm har jag för mig, så den har flyttat sig norrut sen dess...

Haha, var inne på Blocket och tittade på hojen du är spekulant på, och är ganska säker på att det är min gamla CB :-) i så fall har någon av ägarna bytt slipon:et till ett annat.
Anledningen till att jag tror det är kylarskyddet som bör vara ganska unikt. Jag har ritat det själv och fått det vattenskuret ur en 1mm rostfri plåt. Kolla gärna på det om du skall titta på hojen, man ser att snitten i plåten är lite svagt vågiga. Jag sålde hojen till Katrineholm har jag för mig, så den har flyttat sig norrut sen dess...

Haha okej, lustigt :) Hur långt hade den gått när du sålde den? Känns lite olustigt att den gått så lite dom senaste 5 åren :va vet inte varför

Haha okej, lustigt :) Hur långt hade den gått när du sålde den? Känns lite olustigt att den gått så lite dom senaste 5 åren :va vet inte varför

Minns tyvärr inte just nu...Det har passerat några hojar genom mitt garage genom åren...
Skall kolla om jag hittar några gamla papper i morgon. Återkommer i så fall.

Han har kanske tappat intresse,fått barn eller köpt hus så det är därför han kört så lite

Jag erbjöd 30 för den, just för den uteblivna servicen som jag räknar med att göra och då kan ju även andra utgifter tillkomma som man ej vetat om. Fick till svar att priset var 35 just av den anledningen och 30 var ej intressant. Svaren jag får när jag efterfrågar cykelns skick är att bromaar funkar fint och däcken är bra. Men det säger ju inte särskilt mycket om livslängden på grejerna. Däremot fick jag till svars nått i stil med "cykeln är ju inte ny direkt"

Svarar någon "Bilen/hojjen är inte ny direkt" brukar jag lägga ner intresset. Det betyder oftast att objektet är mer eller mindre risigt. Säger säljaren att objektet är i perfekt nyskick, ja då finns det en rimlig chans att det inte är ett vrak man åker o tittar på. Trist men sant ... tyvärr. Undantag finns ... men de är inte så vanliga.

Säkert en mysig hoj, kan inte säga att jag har någon erfarenhet av den men 1100´an sk. X11 tyckte jag var trevlig dock inte haft en själv. Nackdelen är vikten, ev. bromsarna då den har dock några år på nacken men visst de behöver inte vara underdimensionerade men jag gissar att den är rätt svampig i både chassi och dämpare vid aktiv körning = mindre kurviga vägval.

Utan kåpor är en smaksak, när jag väl prövade och skaffade en med så ville jag inte vara utan sen =0)

Tror nog att det där kan vara något.

När du tar körkort kommer du att göra något som heter nåt i stil med "kontroll före körning".
Den finns att hitta på nätet, plugga på/ta med den och titta igenom hojen enligt den.
Hittar du inga fel - Är det säkerligen inga fel. Givetvis måste du ha lite motoröra för det där med ventilerna,
men det är inget som inte går att åtgärda.

Ställ den sedan i garaget som morot för körkortet.
Lycka till.

Jag kan inte uttala mig om just Cb1300 men hojtypen känner jag till.
Jag valde mellan CB1300 och XJR1300 när jag köpte min 1999.
Då var det hopplöst att få tag på CB1300 och jag lyckades hitta en XJR1300SP som jag köpte.
Jag är mycket nöjd. Har fortfarande kvar samma hoj.
Kåplöst är fint. Inga turbulenser och buller i hjälmen.
Bekväm körställning. Bra komfort tack vare vikten.
Påverkas inte så mycket av passagerare.
Vridstark 4:a så man behöver inte växla i tid och otid..
Och framförallt är det en mycket snygg hoj att titta på när du parkerat vid fikastället.

Priset är nog prutbart om han vill sälja. Jag har en kompis som ska sälja sin XJR 1300 och han ligger en bit under det priset..

Säkert en mysig hoj, kan inte säga att jag har någon erfarenhet av den men 1100´an sk. X11 tyckte jag var trevlig dock inte haft en själv. Nackdelen är vikten, ev. bromsarna då den har dock några år på nacken men visst de behöver inte vara underdimensionerade men jag gissar att den är rätt svampig i både chassi och dämpare vid aktiv körning = mindre kurviga vägval.

Utan kåpor är en smaksak, när jag väl prövade och skaffade en med så ville jag inte vara utan sen =0)

Tycker inte de hojarna är jämförbara riktigt. 1300-an ju en mer neutral retrohoj medan X11 är en avklädd blackbird, slarvigt uttryckt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti