Behöver lite råd ang hojval (r1 2004)

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Jaha här ditter man med beslutsångest behöver lite tips...

Har idag ett st zx9r fighter o en r6 banhoj, började köra bana denna säsongen och det är ju där man KÖR hoj, en helt ny värld som öppnades i min mc åkning därarv att jag köpte r6an, nu är det såhär att jag tycker det är lite jobbigt att byta mellan fighter till sporthoj känns som det tar minst 2 pass innan jag börjar känna mig bekväm på r6an igen, då till dilemat, har fått erbjudande om att köpa en r1 2004 till en fin peng. och detta är ju en klart mycket mer modern hoj än vad jag är van vid samt dyrare, köper jag r1an så får jag sälja av de andra 2 och endast ha r1 an

frågan är då ( jag har sökt ) hur är r1an 2004 på gata resp bana? har aldrig provkört och än mindre på "gränsen" hade en 98 för en massa år sen men det är ju en helt annan hoj. Tanken är ju att åka så mycket bana det bara går men ändå kunna ta en sväng med polarna o käka glass på sommaren, fattar ju att det inte är en touringmaskin o är väl egentligen mest hur den är på bana jag undrar över, satt styrdämpare på den med (kanske är orginal?) fint chassi o bromsar osv?
 
Har själv en Retta från ungefär samma årsgång som du planerar att handla och jag provkörde mycket innan jag köpte min.

Testade även att köra en R6a på Gotland ring respektive R1a, skillnaden är enorm tyckte jag. När det svänger kände jag R1an som tung och otymplig men när det väl blir raka har inte R6an mycket att hänga på med.

Att köra på gata är något som jag tänker sluta göra från och med nästa år förmodligen då det går alldeles för fort för att vara moraliskt försvarbart. Dagens hojar är helt enkelt för bra så att du måste upp i dubbla, ibland tredubbla hastigheten innan det känns om att du kör hoj.

Visst funkar det att köra R1 på väg också men det slutar med att du sitter i diket någonstans till slut.

Det är väl en bättre kompromiss än att byta mellan fighter och sporthoj för två olika ändamål.
 
Inte mest motor, men klart bästa och mest lättkörda chassiet av 2004 års tusenkubikare. Hittar du ett fräscht och välservat exemplar så är den så gott som skottsäker och har dessutom långa serviceintervall (4000 mil för ventiljustering, till exempel).
 
r6an e en 99 med r1 framgaffel o zx9an e 96, oj såpass långa ventilintervall?

Jo det blir mest bana för mig med.. har tappat suget för gata, men vill ändå kunna dra ut en runda med polarna på mysrundor, bombar väldigt sällan o stunta e jag för feg för =)
 
har haft både en 99 och en -06 ( -04-06 princip samma hoj), styrdämparn som sitter på original är väl inte den vassaste. Skön hoj annars lite dåligt botten o mellanregister tyckte jag men stark på toppen.
Hade problem med tps:en vilket var speciellt 04:ans problem, så kolla om den e utbytt på garantin.
 
Finns inget att klaga på, kanonhoj rätt igenom! Sånt jaefla fint pulver i maskinen också. Tror aldrig jag blir så bra på att piska bana att jag kommer att känna att det är hojen som begränsar mig.

Dock är orginalbromsarna käss, svampiga som fään.
 
Finns inget att klaga på, kanonhoj rätt igenom! Sånt jaefla fint pulver i maskinen också. Tror aldrig jag blir så bra på att piska bana att jag kommer att känna att det är hojen som begränsar mig.

Dock är orginalbromsarna käss, svampiga som fään.

stålomspunnet hjälper?
 
stålomspunnet hjälper?

Ja, om jag har fattat det rätt så hjälper det. Det flexar inte lika mycket i "slangen" när du bromsar eftersom stålet inte töjer sig. Med bättre klossar med så går det nog att få stopp på grejorna.
 
Last edited:
Jaha.. nä men då får ja la kolla i morrn om den e kvar o lägga en handpenning på åket då, ta klivet till modern hoj =)

tack för er hjälp
 
Det är en riktigt fin hoj för bana. Har inte kört gata med min, men eftersom man sitter klart bekvämare än på den gamla 98:an så lär gatkörning funka alldeles utmärkt.

Film: (där jag bara skrapar på ytan av vad den är kapabel till :gnissla) Hojen helt original förutom krashkåporna.

[YOUTUBE-ID]xJSe8zsPTi4[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
för info så blir det köp, så vill nån köpa en r6 eller fighter så skicka pm =)
 
för info så blir det köp, så vill nån köpa en r6 eller fighter så skicka pm =)



du kommer inte ångra dig :tummenupp


vad blev priset då om man får fråga ? färg ? miltal, extra lull lull ?



kommer själv att byta "ner" mig, då jag också kommer att satsa mer på bana, och då blir nog valet 04-08 modellen
 
du kommer inte ångra dig :tummenupp


vad blev priset då om man får fråga ? färg ? miltal, extra lull lull ?



kommer själv att byta "ner" mig, då jag också kommer att satsa mer på bana, och då blir nog valet 04-08 modellen


Priset är ointressant =), dock lagd omlackad, men tillräckligt bra för att jag skulle bli sugen mörgråmetallic, annars helt oginal, skönt o slippa bry med buller osv
 
varför inte en R6:a för både bana och gata ? du kanske hittar en nyare för samma peng, och den fyller dina kriterier bättre. Lättkörd på bana, och dessutom kan man följa med polarna också. Körde 600:a en säsong, det gick alldeles utmärkt, och hade nog haft den kvar om jag inte kvaddat den.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top