behöver lite proffshjälp!

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
Hej alla! :7peta

har köpt en gammal ktm 125 mx -91 som förstahoj och tänkte fixa till utseendet lite. har därför några frågor:

1. kan man sätta nyare årsmodells kåpor på en 91a?
2. var hittar man "ktmfärg"?
3. hur får man bort gammal färg från kåporna?
4. ifall man ska spraya olika färger, är det bara att maskera och spraya då eller?
5. hur får man högglans efter målning/sprayning?
6.var hittar man galon till sadeln? och ktm-orange sådan?
7. var hittar man bäst och billigast dekaler och samma där, kan man använda årets till en 91? ifall man skär och klipper lite.

många frågor på en gång men det verkar finnas så många kunniga skrivsugna grabbar där ute så jag litar på er!

Aloha /victor :Bugar
 
tyvvär är kåporna oftast inte målade utan plasten är gjuten den färg dom har ..så du får aldrig bort orginal färgen....Angående och måla så kan jag säga att det inte bara är och måla du måste först slipa (matta ner ) den gamla färgen och grunda plåtrena ytor....sen om du ska måla plast så måste du slipa rent och plast grunda och eventuellt slipgrunda också annars reser sig färgen och detdär med högglans har du nopg missuppfattat ...det finns en skala som räknsa ungefär såhär glans40 -glans90 där 40 är ganska matt och 90 mycke blankare ...sen om du målar med metalic färg måste du klarlacka ..men det är inte nödvändigt om du målar med solid färg
 
Last edited:
ja fast vissa kåpor är målade sen innan så frågan är hu man lämpligast får bort den färgen före man målar på nytt?

vad är det sen för färg man ska använda till plast? och vet du hur man hittar ktm-orange? och det här med metallic och solid får du gärna förklara lite ingående. jag ska ju trots allt lacka plastkåporna..

sen en annan sak angående motorn. när jag rengjorde vissa delar såg jag att det silvriga färg-(?)lagret på aluminiumen är bortsliten på vissa partier så den är mer gråaktig - vad ska man använda för fäg till den? det är alltså ingen ny fin höglansfärg på motorn ens original med tanke på att det är en gammal crossmotor från 91.

tacksam för svar!
/victor
 
Om du ska lacka om kåpor så kan du inte ta bort den gamla färgen helt utan det räcker som sagt att matta den och du får säkert spraya lite spackel också som fyller i små reporna som blir efter slipning.Sen när du har grundat och gjort allt grund arbete fint så måste du slipa på grund färgen med våtslip papper också.Jag har själv lackat om min 125:a som jag hade och det är rätt mycket arbete.Du bör även ha mjukgörande medel i färgen så det inte spricker med en gång för det är lät hänt.
Lycka till
 
hojtotte skrev:
Om du ska lacka om kåpor så kan du inte ta bort den gamla färgen helt utan det räcker som sagt att matta den och du får säkert spraya lite spackel också som fyller i små reporna som blir efter slipning.Sen när du har grundat och gjort allt grund arbete fint så måste du slipa på grund färgen med våtslip papper också.Jag har själv lackat om min 125:a som jag hade och det är rätt mycket arbete.Du bör även ha mjukgörande medel i färgen så det inte spricker med en gång för det är lät hänt.
Lycka till

fel fel fel det är alltid nödvändigt att börja om från början när man ska lacka plastdetaljer
 
Wallman skrev:
Hej alla! :7peta

har köpt en gammal ktm 125 mx -91 som förstahoj och tänkte fixa till utseendet lite. har därför några frågor:

1. kan man sätta nyare årsmodells kåpor på en 91a?
2. var hittar man "ktmfärg"?
3. hur får man bort gammal färg från kåporna?
4. ifall man ska spraya olika färger, är det bara att maskera och spraya då eller?
5. hur får man högglans efter målning/sprayning?
6.var hittar man galon till sadeln? och ktm-orange sådan?
7. var hittar man bäst och billigast dekaler och samma där, kan man använda årets till en 91? ifall man skär och klipper lite.

många frågor på en gång men det verkar finnas så många kunniga skrivsugna grabbar där ute så jag litar på er!

Aloha /victor :Bugar


Hej!
Ska du köra crossbana med den (vilket jag förutsätter då det är en crosshoj som jag förstått det som) så tycker jag att det är onödigt och lägga ned massa energi på utseendet. Tillfixning så den inte ser risig ut (om den nu gör det) är väl så långt jag skulle sträcka mig. Lacka om plast och sånt låter onödigt iom att du kommer två varv senare ser den likadan ut igen. Ett alternativ kan vara att köpa plastfilm och klippa ut dekaler och täcka plasten med.
Kolla att motorn är ok istället med lager och kloven är fräsch o likn. så får du mer ut av den. Ska du köra gata med den (om det är en cross) så köp en annan som är laglig för gata.
Jag köpte nå fuskskinn från biltema som jag ska prova klä om en sadel med, funkar det så är det ett billigt alternativ till KTM orange som antagligen kostar ganska många pesetas.
My 2 cents.
 
70fecb1192b64db7b1c783c6958814c8.jpg

här är min gamla... fast 250... men den är ännu lite snyggare nu efter renovering efter vintern på x antal tusen kronor och en hellvetes massa puts... meckar mycket cross och behöver du hjälp så pm:a mej gärna! men nja den plast crosshojs plast är av rekomenderar jag att inte lacka på... vik plasten eller vad som, så spicker lacken alltid till slut!men du kan lacka nummerplåtsfälten och sätta genomskinlig plast över om du har lust...
inge fel heller är det på äldre ktm, dom kräver bara lite kärlek så mår dom bra :tungan ...
Hade bra! :pannkyss
 
Last edited:
om plasten är "matt" så kan man gå över den med värmepistolen...
den blir som "ny"

/Roger.
 
FreddaAbborre skrev:
Hej!
Ska du köra crossbana med den (vilket jag förutsätter då det är en crosshoj som jag förstått det som) så tycker jag att det är onödigt och lägga ned massa energi på utseendet. Tillfixning så den inte ser risig ut (om den nu gör det) är väl så långt jag skulle sträcka mig. Lacka om plast och sånt låter onödigt iom att du kommer två varv senare ser den likadan ut igen. Ett alternativ kan vara att köpa plastfilm och klippa ut dekaler och täcka plasten med.
Kolla att motorn är ok istället med lager och kloven är fräsch o likn. så får du mer ut av den. Ska du köra gata med den (om det är en cross) så köp en annan som är laglig för gata.
Jag köpte nå fuskskinn från biltema som jag ska prova klä om en sadel med, funkar det så är det ett billigt alternativ till KTM orange som antagligen kostar ganska många pesetas.
My 2 cents.

du har rätt i det du säger med att det är onödigt att fixa förmycket men sen är man ju lite utseendefixerad och vill kanske egentligen ha en mycket nyare och hetare hoj vilket gör att jag därför blir tvungen att fixa lite.. tänkte inte göra så mycket fast just nu är alla kåpor målade röda (orginalfärg: vit) och så vill jag iaf inte ha det. så jag tänkte börja med att ta bort den (om det nu går) sen tycker jag det kan räcka med några feta klibbor här och var för att den ska se respektabel ut. undrar ifall man kan köpa ktm-klibbor modell större och skära till eller ifall man ska trycka dit en massa små..

detta är ju min första hoj som jag först måste sätta ihop hela motorn på och sen få den at starta. när det väl är fixat ska jag bli grym och ta mig an världeliten. SEN kanske man ska se sig efter en sån där lite nyare och hetare produkt! :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top