Behöver lite köpråd för Aprilia ETV1000 Capo Nord

Zalasta

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Karlstad
Hoj
-99, Honda XL1000 Varadero
Hej,
Jag har nu efter 3 års Dominator-åkande insett att det är dags att byta hoj.
En grannes polare parkerade då en Aprilia ETV1000 Capo Nord utanför dörren och jag föll pladask! Vilket ha-begär! :öl
Jag har sedan en tid letat efter en hoj som lastar min (lätt överviktiga) lekamen, tjejen plus packning för lite längre turer, och enl de uppgifter jag hittat ska den lasta 250+kg! :tummenupp SAMT att den enligt uppgift tillhandahåller en bra sittställning för mina 190+cm gör inte hojen sämre!

En nackdel med denna hoj är att modellen är ovanlig i svedala (eller så är folk så nöjda att de inte säljer ;) ). så det är inte omöjligt att det blir en import.
Så nu vill jag veta:
VAD ska man tänka på vid köp av denna pärla?
Några kända barnsjukdomar på de tidiga modellerna?
Generalfel?
Är ABS standard på alla årsmodeller? -Eller är det tillval?
Finns de med dual-break? (isf rekommenderas det?)
Nå't annat värt att veta?
Vilka försäkringsbolag är billigast?

Tips på länkar där man kan läsa mer om hojen genom åren mottages också tacksamt!

Tackar på förhand!
 
Farsan har en 02a som han köpte ny 04 tror jag... den har han kört 2000mil med och är helnöjd... Har väl inte varit något strul vad jag vet..

Jag har kört den en del och den helt ok! Annars vet jag inte så mycket om dom, det är inte ABS på den han har..

lycka till..

Edit:
är det ny du letar efter så ring och prata med Claes på http://www.bikestop.se/
 
Nån ny blir det nog inte. Det håller inte ekonomin för (tyvärr).
-kanske skulle ha förtydligat att det va beg-råd jag sökte :huvet

Då är inte ABS standard på de tidigare iaf. Bra att veta! :tummenupp
Låter iaf bra att din far inte haft några allvarliga problem under den första tiden!

Nån annan med mer erfarenheter?
 
Min gode vän och tillika Mc handlare har haft en Caponord stående i över ett år trots mycket bra pris.Slutligen såldes den med förlust :näsblod
Andra hojar som varadero och liknande säljer bättre.

Dvs modellen iskall som beg hittar du någon så pruta brutalt.


/Martin
 
Erfarenhet och tips av Capo Nord

Tyvärr tillhör Aprilia ett varumärke som är marginaliserat och i då i synnerhet Capo Nord ETV 1000 som är en oerhört kompetent mc. Tyvärr har dess förtjänster och kvalité inte nått fram till dem som på allvar menar att en mc antingen är en fyrcylindring historia från Asien eller en vibrator i V-form från USA. (Och som vanligen kommer farande i flockar om minst 4 mc:n)
Jag har nu kört en Capo från 2001 nu 3000 mil och inte haft något som helst problem med denna. Oerhört härlig och snabb touringmaskin, du märker knappt av om den är fulllastad med packväskor och passagerare men du svänger lika gärna in på en skumpig skogsstig (om du kan köra alltså..)

Du kan ju även ta del av följande recension från en långtidstest:
http://www.ommriders.com/t/01/sub.jsp?p=3961
andra tips finns på:
http://www.caporider.com/

Servicen har fixats av Tejbys MC i Oxelösund som kan Capon och ibland har någon inne för försäljning.

Enda problemet har väl varit att den förutvarande agenten fanns i Danmark i samarbete med AVA-MC i Sverige. Nu har ju dessa givit upp p.g.a svårigheter att lansera Aprilia i flocklandet - och det är klart detta avspeglar sig i andrahandvärdet....jag behåller dock min, den förefaller outslitlig och det är väl det som räknas.
 
Last edited:
Inte ETV 1000 men den nyare Caponord 1200 tycks också vara som inlägg 4 säger om ETV:n att den är iskall.
1200 har vunnit tester mot andra hojar men ändå kan man köpa en ny ( 0 mil ) eller väldigt lågmilade exemplar från 2014 och 2015.
Är det fortfarande misstankar om sämre logistik hos aprilias reservdelslager som gör att caponord 1200 blir hyllvärmare hos handlarna ?
Eller är äventyrshoj endast BMW och KTM samt några få Honda Africa Twin ?
 
Last edited:
Jag har ingen ETV men jag är en nöjd ägare av en Futura och jag har haft en Mille.

Generellt så är motorerna bra, jag känner inte till några direkta standardfel på dem.

Futuran har en del småfel som t ex att laddningen inte är helt pålitlig och att slavcylindern till kopplingen ofta krånglar. Om det är samma läge med ETVn vet jag inte med det är kanske inte otroligt.

Om Futurans standardfel finns mer här:
http://www.apriliafutura.co.uk/workshop/

Här finns massor att läsa om ETV:
https://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?15-ETV1000-CapoNord-(2001-2007)
https://www.cyclechaos.com/wiki/Aprilia_ETV1000_Caponord

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Jag har ingen ETV men jag är en nöjd ägare av en Futura och jag har haft en Mille.

Generellt så är motorerna bra, jag känner inte till några direkta standardfel på dem.

Futuran har en del småfel som t ex att laddningen inte är helt pålitlig och att slavcylindern till kopplingen ofta krånglar. Om det är samma läge med ETVn vet jag inte med det är kanske inte otroligt.

Om Futurans standardfel finns mer här:
http://www.apriliafutura.co.uk/workshop/

Här finns massor att läsa om ETV:
https://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?15-ETV1000-CapoNord-(2001-2007)
https://www.cyclechaos.com/wiki/Aprilia_ETV1000_Caponord

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Tack för ditt svar Ingvar.
Har själv kört min Tuono sen den var ny 2015 och har inte haft ett enda problem ( snart 2000 mil)
1200:an är den jag är nyfiken på, ville inte starta en ny tråd då det fortfarande handlar om Aprilias äventyrshoj som bara har lite större motor.
Känner att v-motor är alternativet för mig och vill därför hålla mig till det.
Närmsta caponord 1200 finns 30 mil härifrån :(
Aprilia, Suzuki, Kawasaki och Triumph har också äventyrshojar men är extremt ovanliga på dom vägar och caféer som jag besöker.
Flockbeteende i ordets rätta bemärkelse, ingen vill köpa en hyllvärmare.
Runt 120 000 för en hoj och sen få kalla handen när man önskar att byta till något nyare är allt annat än trevligt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top