Behöver lite hjälp

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Skulle idag starta min Cagiva mito efter några månaders uppehåll. Jag har monterat en Jollymoto pipa och bestyckat förgasaren, sen när jag startade den så gick den illa det fanns ingen tomgång, och om man varvade upp den så gick det inte att varva högre än 7000, symtomen var likadan med eller utan chocke. Sen när jag skulle rulla in den igen så tog jag en närmre titt på förgasaren och såg att den var blöt men det var inte bensin utan typ vatten eller kondens så min fråga är: Varför var förgasaren blöt ? kan det vara topp packnigen som är sönder ?, och varför går den så illa ? har ändrat fram och tillbaka på blandskruven utan resultat.

Jag är medveten om att detta kanske inte är rätt forum men jag upplever att man får bäst svar här.

Alex.J

jag hade en mito, den åt tändstift och fick samma symtom som din när stiften började ta slut, men töm förgasaren och byt soppa. testa det :)

Tja Alex, (såg ditt PM)

Kanske inte miljoner grejer att kolla men nästan. Börja med det enkla. D v s ny fräsch soppa (utan ev vatten). Dränera och kolla flödet till förgasaren o soppafilter. Sprillans nytt stift har du ju självklart i. (Du har dessutom ett par i reserv, eller? :)

Jag har svårt att tyda på vilket sätt den går dåligt. Oftast går de dåligt på ungefär tre sätt liksom. För magert, Booooaaaaaaa och dör när man vrider på rullen. För fett -ra-pa-pa-pa-pa-pa-p och den 4-taktar. istället för uuuiiiiiiiii. Ryker brukar det göra också. Avgasventiler kan ju iofs vara felinställda. Förklara lite mer vad som händer och vad du gjort. Strunta i tomgången o tomgångsblandning så länge. Skruva in den på default.

När gick den bra sist och vad har du gjort efter det? Det var ju lite strul tidigare har jag för mig. Blev det fixat?

Kondensen kan vara venturi-effekten. Den blir kall av undertrycket och vattenångan kondenserar på den. (Som en kall köks-kran)

EDIT: Alltså, skriv en utförlig förklaring på hur den går och vad som händer när du gör vad. Symptom !!

/h

Last edited:
#Olsson# skrev:
Tja Alex, (såg ditt PM)

Kanske inte miljoner grejer att kolla men nästan. Börja med det enkla. D v s ny fräsch soppa (utan ev vatten). Dränera och kolla flödet till förgasaren o soppafilter. Sprillans nytt stift har du ju självklart i. (Du har dessutom ett par i reserv, eller? :)

Jag har svårt att tyda på vilket sätt den går dåligt. Oftast går de dåligt på ungefär tre sätt liksom. För magert, Booooaaaaaaa och dör när man vrider på rullen. För fett -ra-pa-pa-pa-pa-pa-p och den 4-taktar. istället för uuuiiiiiiiii. Ryker brukar det göra också. Avgasventiler kan ju iofs vara felinställda. Förklara lite mer vad som händer och vad du gjort. Strunta i tomgången o tomgångsblandning så länge. Skruva in den på default.

När gick den bra sist och vad har du gjort efter det? Det var ju lite strul tidigare har jag för mig. Blev det fixat?

Kondensen kan vara venturi-effekten. Den blir kall av undertrycket och vattenångan kondenserar på den. (Som en kall köks-kran)

/h

Då är det garanterat venturi-effekt då den blev ruskigt kall. Redan när jag köpte den var det strul, men då skruvade jag ner den och rengjorde förgasaren och bytte olika packningar mm, sen idag var det dags för för start men felet var fortfarande där:(

Den går för fett enlig vad du har förklarat precis, för den sprutar en massa olja från slutdämparen och ryker rejält:brinnerup. Det går ju inte att varva över 7000 för då brölar den och låter illa typ 4-taktar.

Stiftet byttes innan den skruvades ner, det var då provkört typ 10min

Alex.J skrev:
Då är det garanterat venturi-effekt då den blev ruskigt kall. Redan när jag köpte den var det strul, men då skruvade jag ner den och rengjorde förgasaren och bytte olika packningar mm, sen idag var det dags för för start men felet var fortfarande där:(

Den går för fett enlig vad du har förklarat precis, för den sprutar en massa olja från slutdämparen och ryker rejält:brinnerup. Det går ju inte att varva över 7000 för då brölar den och låter illa typ 4-taktar.

Stiftet byttes innan den skruvades ner, det var då provkört typ 10min

Du har PM (om 2 min)

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...