Behöver lite hjälp med racebussen, Citroen Jumpy 99:a (1,9)

Efter en stunds tjafsande med en bil meck så är det sportbike som har rätt,,antingen byter man själva leden eller hela bärarmen.

Bara för att jag hade fel på min spindelled som var spindelhuset så är det inte så för alla,,,fel av mig och jag tror du ha fått rätt svar av dom andra.

Toppen, tack för alla svar. :)

Magniffen: Med en farsa som är smed så lärde jag mig svetsa vid 8års ålder. :tummenupp

För oerfaren (jag), är det inte bara dumsnålt att inte göra hjulinställning i samband med detta? :confused: Bra inlägg för övrigt. :tummenupp

att byta spindelleder påverkar inte hjulinställningen speciellt mycket. dock beror det mycket på om det är originaldelar (eller av originalkvalitet) eller piratdelar.

när budgeten är stram och man inte har något speciellt däckslitage sedan innan hade jag inte gjort en hjulinställning. däremot hade jag kollat (läs mätt) slitaget på inre och yttre sidan utav däcket då och då för att hålla koll på det.

Magniffen: Med en farsa som är smed så lärde jag mig svetsa vid 8års ålder. :tummenupp

Jajaa... jag ville ju bara retas lite med fröken... :tuttar :D
Hoppas meket går bra! :tummenupp

att byta spindelleder påverkar inte hjulinställningen speciellt mycket. dock beror det mycket på om det är originaldelar (eller av originalkvalitet) eller piratdelar.

när budgeten är stram och man inte har något speciellt däckslitage sedan innan hade jag inte gjort en hjulinställning. däremot hade jag kollat (läs mätt) slitaget på inre och yttre sidan utav däcket då och då för att hålla koll på det.

Tack för bra svar. Hade en Golf (nyköpt) som slet duktigt visade det sig, men verkstaden sa det var svårt att påvisa om det var originalinställning eller om jag dunkat in i en stenkant med fälgen (vilket jag garanterar gjort ett par ggr... :rolleyes:).

Nåja. Jag lämnar allt till verkstaden ändå, då jag inte är bilmekaniker. :gnissla Onödig huvudvärkt undviker jag gärna. Och ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man vet :tummenupp

Krister man byter undre bärarm komplett.
Det är lite pyssel eftersom bakre bultarna också håller överfallen till krängningshämmarstaget.
Jag brukar lossa hela spindeln från både drivaxel och stötdämpare, det underlättar monteringen kraftigt.

Det ante mig, har pallat upp bilen och tagit bort ena hjulet för att kolla och tyckte det verkade galet att behöva skruva bort såpass mycket som du säger men när man väl ser det så verkar det inte bättre.
Synd att det inte går att bara byta själva spindelleden separat, det hade gått klart smärtfriare. :gnissla

Well well, nu är den som sagt uppallad så det blir till att åka till mekonomen och beställa delar och sen ge sig på fanskapet. :yoparty

Har inte så mycket med budget att göra utan snarare att jag är en sån där som gillar att kunna göra sakerna själv istället för att behöva göra som Magniffen och lämna bort till nån annan hela tiden. :gnissla

Det ante mig, har pallat upp bilen och tagit bort ena hjulet för att kolla och tyckte det verkade galet att behöva skruva bort såpass mycket som du säger men när man väl ser det så verkar det inte bättre.
Synd att det inte går att bara byta själva spindelleden separat, det hade gått klart smärtfriare. :gnissla

Well well, nu är den som sagt uppallad så det blir till att åka till mekonomen och beställa delar och sen ge sig på fanskapet. :yoparty

Har inte så mycket med budget att göra utan snarare att jag är en sån där som gillar att kunna göra sakerna själv istället för att behöva göra som Magniffen och lämna bort till nån annan hela tiden. :gnissla

Jag försökte byta den utan att lossa nånting annat en gång och att få bort den gamla är inga större problem, men det är sån fjong i de inre bussningarna på den nya bärarmen att man inte orkar bända upp den på plats och samtidigt försöka få i bultarna på det lösa överfallet.
Jag tar bort bromsok, skiva, ABS-givare, lossar drivaxel, styrstag och stötdämpare och tar bort spindeln helt.
Det tar bara 15-20 minuter med rätt grejor (inkluderar svets).
Får du inte bort den vet du vem du pm:ar :)

Lycka till.

Last edited:
Jag försökte byta den utan att lossa nånting annat en gång och att få bort den gamla är inga större problem, men det är sån fjong i de inre bussningarna på den nya bärarmen att man inte orkar bända upp den på plats och samtidigt försöka få i bultarna på det lösa överfallet.
Jag tar bort bromsok, skiva, ABS-givare, lossar drivaxel, styrstag och stötdämpare och tar bort spindeln helt.
Det tar bara 15-20 minuter med rätt grejor (inkluderar svets).
Får du inte bort den vet du vem du pm:ar :)

Lycka till.

Tack för beskrivningen i vilken ordning, då skall jag se till att göra just så. :)

Och ja, jag kommer ha pm-adressen på "speed dial". :tummenupp

Så bara för att klargöra så jag är 100% säker på att jag köper rätt pryl nu, det är alltså denna jag skall köpa (så jag inte missuppfattat något)?
http://www.autokatalogen.se/afw/upplvasby/view_article_info.do?articleIdNo=93425&nodeIdNo=288522

Ja jävlar sicket pris, kolla ebay så halverar du det.

Med andra ord det som Henco_norr tipsade om? (se nedan)
Tyckte först att det inte var så fasligt mycket billigare... tills jag kom på att pundet står bara i typ 10:-/pund istället för 15:- och läste lite till i annonsen och såg att det är båda två... alltså 1000:- inkl frakt för båda två.

Så det blir väl att handla på ebay då. :)

Du har rätt, Mekonomen tar 2028:-
Om det är värt något så får du 3 års garanti hos Mekonomen.

Med andra ord det som Henco_norr tipsade om? (se nedan)
Tyckte först att det inte var så fasligt mycket billigare... tills jag kom på att pundet står bara i typ 10:-/pund istället för 15:- och läste lite till i annonsen och såg att det är båda två... alltså 1000:- inkl frakt för båda två.

Så det blir väl att handla på ebay då. :)

Ja, fast das vaterland. http://www.ebay.de/itm/2-X-QUERLENK...291350975?pt=DE_Autoteile&hash=item518efdd5bf

125 euro paret med frakt, men kolla det finns säkert billigare endå.

Jag hade slängt in bilen på Tule Bilverkstad och sagt "Fixa tack".
Min tid är värd mer än så. :D

Jag kunde ha slängt in den på Edsbergs Bil o Däckservice och fått kompispris på allt (en polare som har den verkstan) men som sagt, jag vill kunna laga sakerna själv istället för att hela tiden vara beroende av att andra skall fixa grejerna åt mig.

Jag kunde ha slängt in den på Edsbergs Bil o Däckservice och fått kompispris på allt (en polare som har den verkstan) men som sagt, jag vill kunna laga sakerna själv istället för att hela tiden vara beroende av att andra skall fixa grejerna åt mig.

Jag förstår tanken, och den är beundransvärd. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...