Behöver lite hjälp med racebussen, Citroen Jumpy 99:a (1,9)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var och besiktade racebussen och den gick såklart inte igenom, besiktningsmannen frågade var jag bodde (mindre än en mil därifrån) och bad mig då köra lugnt och försiktigt hem. :gnissla

Det jag behöver åtgärda är spindellederna både höger o vänster fram ochfixa avgassystemet som inte håller ihop.

Så spindellederna, är det detta jag skall ha då?
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=RFO135&post_id=19016881

Fast jag kommer köpa helt nya istället på mekonom om det är detta, kostar 2000:- styck för helt nya istället för nästan 2000:- för beggat.
Måste man göra en framvagnsjustering när man bytt spindelled/bärarm?

Avgassystemet, svetsar man det eller kan man använda något kemiskt? Misstänker svets och att man då måste ta loss hela och svetsa för att sedan tråckla dit skiten, eller?
Den faller isär direkt efter första ljuddämparen (vilket verkar vara något hop-plock).

I övrigt var den tydligen väldigt fin enligt besiktningsmannen... så det var ju skönt o höra. :)

hej tror nog att priset du fick på delen på nätet är ny,, det står nydel!!! Svetsa eller köpa nytt. Dyrt JAAAAAA jag vet så det blir att svetsa den jag gjorde det. Ställa framvagn bör man göra men har du tur klarar du dig utan det. Mvh Christer

Visst, det står nydel men med frakt blir den bara några kronor billigare än sproilans ny från mekonomen... så tar nog det ändå, om det är den delen jag skall ha då då?

Svets är gratis men köpa "nytt" är inte helt ute ur frågan heller.

Du kan ju kolla om du kan bygga ihop något med hjälp av t ex simons system
Dom har ju krökar, böjar och dämpare i alla dess former och ibland kan det bli billigare
än ett nytt kinessystem. Svets är väl bra om du har tillgång till en eller känner en med
svets. Hålla på med dessa guckor för att få avgassystemet tätt det har aldrig fungerat
något bra för mig åtminstone, möjligen så köper du dig ett par månader innan det rasar.

Kolla vad 1 däck kostar, om framvagnen inte står rätt kommer minst 1 och mer troligt 2 däck att slitas upp på kanske 500 mil. Gör matematiken efter hur länge du tänkt ha bussen.

Avgassystem som börjat att rosta sönder brukar inte vara någon ide att försöka laga, ALLTING är genomruttet. Det är byte som gäller. Ska du ha bussen ett tag kanske ett rostfritt system är trevligt, då kommer du inte mer behöva bekymra dig för den punkten.

Ett eftermarknadssystem från tex meca, bilbutteriks etc (nu har de säkert inte till lätta lastbilar) håller oftast bara i 2 år.
Ett original håller 4-10 år.
Ett rostfritt håller +25 år.

Billigast brukar eftermarknad vara, följt av rostfritt och dyrast original.

Jag uppskattar svaren, men stämmer det då alltså att det är den delen jag skall ha? :va

Vad gäller avgassystemet så har det inte rostat av utan bara "trillat isär" pga klåparmek av tidigare ägare. Så kommer nog börja med att svetsa det så får vi se hur länge det håller.

Kärt barn har många namn. Man blir alldeles förvirrad med dom olika benämningarna, som ofta betyder samma sak i slutändan :)

Tog några minuter o bläddrade runt lite hos reservdelssäljarna. En del bilar har spindelled och länkarm separat, medan en del har den i länkarmen. Hittade ingen spindelled till Jumpyn, så det verkar tyvärr som Jumpyn har det sistnämnda och du måste köpa komplett?

Kanske höra med en citroenverkstad hur dom brukar göra.....så det inte bara är en bussning i länkarmen(bärarmen), för den finns att köpa separat.

På min boxer som är samma bil va det ett väldigt ordnande med detta.

på bärarmen sitter en led som fäster under min pryl och man måste se besiktnings protokollet för att fatta,,det kan va en det ena eller det andra

på min va det styrled/spindelled när dom sa att det va spindelleden.

Är det inte min pryl så går det nog att byta själva kul leden som sitter på bärarmen.

Nu ser jag vad som är fel,,,JUMPY och inte jumper,,,gör om gör rätt

Fast det såg lika illa ut på den.....kan det inte va en sk P ände,,eller styrleden??

Fast det såg lika illa ut på den.....kan det inte va en sk P ände,,eller styrleden??

Last edited:
Vilken av spindellderna var det? Inre, yttre eller hela bunten kanske? Hur som helst är det nog vettigt å byta hela bärarmen.

Ang. hjulinställning så är det väl inte så väldans mycket som går att justera nu för tiden?
I de flesta fall går bara Toe in/out att justera.
Ställ hjulen med några mm (3 kanske) Toe out eller in så funkar det nog bra, eller leta reda på ett vettigt värde på nätet. I det här fallet funkar tumstock lika bra som laser, det gäller att man är nogrann dock.

/Janne

nästan var gång jag fått nerslag på styrled eller bussning på SBP så har dem slagit ner på FEL DEL !

ryck och slit lite själv så att du ser eller känner vilken del som är kass/glappar.
eller be än vän kolla....

exempel får nerslag på både yttre och inre styrleder båda sidor.
beställer hem hissar upp och konstaterar att spindelleden är kass på ENA sidan......
ang avgas.
kolla vad simons rostfria eller feritta kostar, dem brukar vara mkt prisvärda och håller hur länge som helst !

Är jag ute å cyklar när jag säger att bärarmen med spindelled ska sitta in i fästet på denna bild ?

För på Tingens bild kan jag då inte se nån spindelled.

Kultbult/Spindelled är den som sitter närmast hjulet längst ut/ned på bärarmen, JA! På många moderna bilar kan den inte köpas löst utan man byter hela bärarmen, JA!

Tingen v.v. sluta svamla!!

Den här är det du ska ha..
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20763690

på en framhjulsdriven bil blir dom så stora för att drivaxeln ska få plats.
Dom andra bilderna visar bärarm och det finns inre men det är väldgt missvisande namn

spindelled/styrspindel=många armar+led.

den sitter mellan bärarmarna och fästes mot fjäderbenet

nej, nej och åter nej.

spindelleden är kulleden mellan länkarm och spindelhus (även kallad kulbult). spindelleden sitter fast i länkarmen.

exempelbild på en lös spindelled:
2087722-origpic-2da7a8.png_0_0_100_100_300_261_75.png

det Tingen har länkat till är hela spindeln och det är inget som går sönder på en bil.

som sagt; i vissa fall går spindelleden att byta löst och i vissa fall får man byta hela länkarmen (inte spindelhuset!).

edit: kollat upp lite, autoexperten har kompletta länkarmar för ca 1800.- och mekonomen verkar ha lösa spindelleder för va 500.-
ring mekonomen och kolla!

gällande hjulinställning så tycker jag inte du behöver göra det. håll bara koll på däckslitaget!

Last edited:
Länkarm o spindelled är inte samma sak...jag svammlar inte

sen tror jag också att dom menar kulleden som sitter mellan spindel och under bärarmen eller kulleden som sitter mellan styrstaget och spindeln

men hans inlägg handlade om spindelled och bilden visade en bärarm

Krister man byter undre bärarm komplett.
Det är lite pyssel eftersom bakre bultarna också håller överfallen till krängningshämmarstaget.
Jag brukar lossa hela spindeln från både drivaxel och stötdämpare, det underlättar monteringen kraftigt.

Do it Krister. In sportbike we trust. :bow

Och kom ihåg att du jobbar med IT så försök inte vara "händig" och svetsa avgassystem själv nu, i så fall måste vi samla hela Skitsnack med varsin släckare redo. :brinnerup

Kan bli rätt underhållande iofs... Har du nå bira hemma? :D

gällande hjulinställning så tycker jag inte du behöver göra det. håll bara koll på däckslitaget!

För oerfaren (jag), är det inte bara dumsnålt att inte göra hjulinställning i samband med detta? :confused: Bra inlägg för övrigt. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...