Behöver lite guidning av någon snäll person i Göteborg vid mitt första oljebyte

Det är väl inte så ovanligt att någon tidigare ägare har monterat ett avgas som hindrar oljebyte. Själv har jag haft en hoj som både "ljuddämpare" och grenrör satt i vägen och måste demonteras. Varje olje- och filterbyte var alltså ett drygt jobb. På min nuvarande går själva oljebytet enkelt, men filterbytet kräver att jag sviktar isär grenröret med ett bilfjäderverktyg. Det rör sig om millimetrar, men det räcker för att hindra mig att få bort det gamla och dit det nya filtret.
När det gäller momentnyckel så tycker jag att det är en bra investering, men man kan ju klara sig med sunt förnuft också. 30Nm är ungefär samma kraft på en 30cm arm (ex hylsnyckel) som behövs för att lyfta 10liter vatten (och det klarar man ju kätt med ett krokigt finger).

Last edited:
Det var inget som var kul med det alls faktiskt..... Man kan fan inte HAHAa åt andras dyra olyckor.
nog är det just dom olyckorna, som är roligast. Tyvärr måste jag få dig att inse att även du "omedvetet" har skrattat, åt en del sådana händelser, desmodue gråt/skrattar säkert åt det själv:krama

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...