Behöver jag ta bort sotet som byggs upp på ventilerna?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Ska byta kolv på hojen och undrar ifall de är nödvändigt att ta bort sotet? Jag har läst någonstans att de kan ge mer problem efteråt.
1000001444.jpg

Finns många olika teorier, men jag brukar ta bort det som sitter löst - kallar det koks, utan att det kanske behöver vara just det.

Resten får vara kvar. Skrapar aldrig metallrent.

Är motorn original så går det antagligen bra oavsett men om du har en trimmad motor med hög kompression så är det en källa till spikning när sotet blivit glödhett.

Jag ser ingen anledning till att inte skrapa bort sotet.

Vad använder du för medel när du tar bort kokset?:näsblod

Ingen kem, utan försiktig mekanisk bearbetning. Hårt nog att få bort det, mjukt nog att inte repa metallen under.
Det kan vara en Morakniv med rätt handlag, en frisk mässings- / stålborste eller ett skavstål med rätt utformning.

Det jag tar bort är de tjockare beläggningarna som ser ut som "öar" på exvis din insugsventil kl 1 i bild.

Gå på det ljusare materialet - det som "luktar gott", alltså en aromatisk doft.
Det svarta sotet luktar - sot och skall sitta kvar.

När jag säger "olika teorier" så kan jag dra tre av dem här - så får du välja vad du vill tro på, eller någon annan kan chippa in med sin åsikt.

1, All beläggning är bra. Låt det sitta orört, det höjer kompressionen.

2a. (Som jag fått lära mig) De tjockare, ljusare partierna behöver komma bort. Dom riskerar leda till spikningar/detonationer under belastning eftersom temperaturen stegras på dessa punkter/öar.

2b. Om man råkar skrapa metallrent på en (större) yta måste hela förbränningsrummet skapas metallrent.
Anledningen är att man annars riskerar ojämn värmeavgång från förbränningsrummet och på så vis bygger in värmespänningar i materialet som på sikt leder till sprickbildning in mot kylkanaler. (Jag tror inte på teorin. Vilken topp man än river av påvisar ytor som är nästintill metallrena, jämte ytor med rejäl pålagring. Ojämn värmeavgång deluxe, utan min inblandning.)

3. Allt skall bort. Skinande blankt, som när det var nytt. (OCD?)

...och så fortsätter det. Jag tror ingen har ett absolut svar. Det handlar till stor del om tro. Som så mycket annat i motorer.

Last edited:
Lite sot är bra eftersom det är bra isolering och ser till att värmen stannar kvar för att göra ett arbete under arbetstakten istället för att värma motorns delar.

Fast det är nog mest i teorin, jag har aldrig sett någon forskningsartikel som lyckats påvisa någon mätbar skillnad.

Motortrimmare brukar ju dock kunna visa allt möjligt i sina bromsbänkar men dessa är sällan vetenskapligt och objektivt utförda eller presenterade.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT