Behöver jag Power commander?

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
ZX-10R -06
Bytte precis pipor från original till ett par Akrapovic titanium, och nu blev hojjen lite efterbliven, med andra ord det tar ungefär en halv sekund innan den reagerar ordentligt på gas.
Så min fråga, behöver jag en powercommander, och i så fall vilken? Finns det någon begagnad som någon kan länka mig till?
Eller är det något annat som behöver göras?

Hojjen går förövrigt lika bra som vanligt, men som sagt lite, väldigt irriterande, fördröjning på gasrespons..
 
Ja, power commander kommer att hjälpa. Den kommer inte att lära sig ett skit själv :lol
 
Så det är sådan skillnad på styrboxar för sprut på bilar och hojar att du tvärsäkert kan garva åt det?
Även på bilar så tillåter dem/adapterar bara till en viss gräns och du vet sedan inte hur nära gränsvärdet du ligger.
Det enda seriösa är att mappa om. Sedan om det är pc3 eller nyare. Alternativt bazzaz eller modda originalsystemet är smaksak.

Sedan finns det autotune på pc5 och vissa bazzazer. DÅ är det adaptivt till väldigt stor del. Vet inte om det finns gränsvärlden ens. Kör man med bredbandslambda fungerar detta hyggligt. Men jag skulle personligen ändå satsat på en "manuell" mapp.
 
Luftmassmätare är inget krav för att kunna adaptera.
Tex Saab Trionic5 motorer adapterades friskt vid chippning.
Där fanns ingen luftmassmätare på den motormodellen.

Men ja, man vet inte var gränsvärdet ligger..
Självklart är det rätta val att mappa hojen om det krävs, tyckte bara det verkade lite väl för att man bara bytt avgas.

Där finns ingen adaptering i moderna sporthojar annat än smalbandslambda på cruise för att klara avgasvärden. I övrigt är de stendumma och går enbart på inlagd mapp som är en tabell med TPS och RPM värden.
 
Spekuleras friskt utan fakta nu. Tråden stängs.
----------------------------------------------------

Tråden rensad från gissningar, svammel och misstänkt trollande.
Åter öppnad men håll er till reglerna.

FAKTA och INGA GISSNINGAR. /mod.
 
Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top