Behöver jag ombestycka?

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tjena.

Ska slänga i ett K&N Filter i min Suzuki SV650 -00.

Undrar nu om någon vet om detta innebär att jag måste ombestycka förgasaren?

Varför slänger du på ett K&N, jo för att motorn ska få mer luft lättare.

Du tror inte att den behöver mer soppa då också?

Nu vet inte jag om den får speciellt mycket mer luft genom ett K&N, men får den det så skulle IAF jag vilja kolla upp så att den inte går magert, eller bestycka som någon annan som har gjort samma modifikation och kollat upp hur magert hojen går.

Kan vara idé att bestycka upp en aning. Du kan ju prova köra en vända (en tank) och kolla hur stiften ser ut efteråt och utgå ifrån det. Ser den ut att gå magert så bestyckar du om, enkelt.

Ok. Får se efter jag monterat det då.
Efter jag satte på slip-on (där det inte skulle krävas ombestyckning) tycker jag den har gått ganska fet.

Vid snabbt gassläpp så smäller det som fan ur avgaset.

Ok. Får se efter jag monterat det då.
Efter jag satte på slip-on (där det inte skulle krävas ombestyckning) tycker jag den har gått ganska fet.

Vid snabbt gassläpp så smäller det som fan ur avgaset.

När du släpper och det smäller så går den tunt.
K&N filter på det så blir det ännu värre.

Bestycka.
Helst i bänk så klart!

Åh fan, det hade jag ingen aning om.

Blir bestyckning då, tackar. :)

Stenbra att du redan moterat slipon .
Jag skulle rek att........
1. Borra extra hål in till luftboxen (dubbla nuvarand storlek) och i med kn filtret...Det är alltid för små inlopp i luftboxarna pga ljudet. Provkör du innan bestyckning kommer den då gå skitdåligt kan jag lova! Så bestycka först!. Ofta mycket pulver att hämta i luftburken:tummenupp

Snikvers...Köp 10% större lågfartare och 10% större högfartare så är du relativt rätt ute. (motorn tar inte skada pga för snålt ivf och har du tur gar den stenbra.

Dyrare metoden.. Köp dynojett kitt,,Kostnad ca 1400kr till din? kan bli bättre än snikvers men inte säkert,. Lapp medföljer då med rek munstycken och nålhöjder. Mycket bra köp igentligen!! rek stakt!!

Annars gäller bänkinkörning/bestyckning. pris vet ej men ca 2000kr. Blir inte bättre än dynojett kittet ,,Och har man en ovan bestyckare kan den bli sämre än innan du lämnade in:gnissla

Fick pris i Halmstad på Dynokitt, bestyckning och bänkning för 3000:-. Då medföljde garanti på jobbet. Dvs om den går skit så gör de om jobbet gratis.

Låter som ett hyfsat pris då?

Kul att se en bevisligen duktig trimmare rekommenderar DynoJet, med tanke på hur mycket mycket galla som spys över den metoden här på SH.

Min enda hoj med DynoJet ( vad jag vet iaf ) gick iaf bättre än de flesta andra, likadana hojar...

Dynojet är ju bra så länge inte nålarna är slitna.
Dom är gjorda i något lite väl mjukt material.
Factory Pro tex har titan nålar om jag inte är felunderrättad.

Så när nålarna är slut går den som skit.

När du släpper och det smäller så går den tunt.
K&N filter på det så blir det ännu värre.

Bestycka.
Helst i bänk så klart!
LÅnar tråden lite o frågar dig som håller på o bänkar.
Om man som jag har mappat hojen med pc3:a och behöver slänga på db killers vid bankörning.Hur brukar det påverka blandningen?Eller måste man upp i bänken igen o kolla för säkerhets skull?Har gpr pipor med katers. o pipercross filter som moddar än sålänge.

LÅnar tråden lite

Är den mappad efter ett öppnare system och du pluggar igen den med en Db killes så kommer den gå fetare och tappa effekt.
Men det är alltså åt "rätt" håll om man tänker på huruvida det är ohälsosamt för motorn eller ej.
Men du kan bänka den med Db killern för att få den att gå optimalt och ha en mapp i datorn och tanka i beroende på vad du stoppar in i ändan.
Och en för öppet system då!

Är den mappad efter ett öppnare system och du pluggar igen den med en Db killes så kommer den gå fetare och tappa effekt.
Men det är alltså åt "rätt" håll om man tänker på huruvida det är ohälsosamt för motorn eller ej.
Men du kan bänka den med Db killern för att få den att gå optimalt och ha en mapp i datorn och tanka i beroende på vad du stoppar in i ändan.
Och en för öppet system då!

Ok.Var det jag misstänkte.Synd att man inte kan utnyttja effekt lägena som ligger i boxen från början.Suzukis a,b,c läge.Hade varit perfekt o kunna skifta med en knapptryckning på styret.Men det blir väl o boka tid för kontroll o mappning med db killers då.Tack fö hjälpen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back