Behöver jag mappa om?

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
Tänkte fixa lite mumsigare ljud till twinnen. Nån form av slipon alltså.
Måste jag mappa om då?

Är inte ute efter att maximera effekt eller nåt, för jag kör som en lus iallafall. Men jag vill ju heller inte att nåt skall paja (av nån anledning) eller att förbrukning eller nåt skjuter i höjden.

är bara ute efter lite göttare ljud

När jag bytte till slipon på min sv650 tyckte jag att den blev tröttare. Då gick jag till verkstan och bad dem mappa om den och efter det blev den sitt forna jag igen, kankse till och med piggare.

Sen har jag hört om andra som inte behövt mappa om - byt du och sen märker du ju om den går annorlunda på nåt vis.

Ommappning kostade inte många kronor, 300:- kanske.

Ok, tack Duckie.
Skall nog ta och surfa youtube och lyssna lite olika modeller :)

När jag bytte till slipon på min sv650 tyckte jag att den blev tröttare. Då gick jag till verkstan och bad dem mappa om den och efter det blev den sitt forna jag igen, kankse till och med piggare.

Sen har jag hört om andra som inte behövt mappa om - byt du och sen märker du ju om den går annorlunda på nåt vis.

Ommappning kostade inte många kronor, 300:- kanske.

I sthlm kan det vara ända upptill en 0:a mer på den siffran. :näsblod

Alltså nu menar jag inte "bänka" och sånt, utan en enkel ommappning som tar en kvart.

Ok, jag trodde du menade att mäta AFR med lambdasond i bänk och sedan kompensera

....Om det är tio ggr dyrare i sthlm föreslår jag en liten dagstur på 15 mil utanför stan så tjänar ni ju grova stålar.

Äääähhähähä! Jag tror prisskillnaden beror på att du är snygg blondin och jag är en lönnfet nörd! :D

Hur mappar man om inte i bänk?

*Man rycker kunden på 3 hunkor.
*Leder med ett förbindligt leende in hojen bakom ett skynke.
*Räknar pengarna.
*Tänker på helgen.
*Kollar på klockan.
*Sedan leder man ut hojen till kunden igen!

Last edited:
Ok, jag trodde du menade att mäta AFR med lambdasond i bänk och sedan kompensera

Äääähhähähä! Jag tror prisskillnaden beror på att du är snygg blondin och jag är en lönnfet nörd! :D

*Man rycker kunden på 3 hunkor.
*Leder med ett förbindligt leende in hojen bakom ett skynke.
*Räknar pengarna.
*Tänker på helgen.
*Kollar på klockan.
*Sedan leder man ut hojen till kunden igen!

På suzkihojarna kan man väl mappa om orginalboxen, det kan ju ha lagt in en fetare "slip-on-mapp" också. Även om detta inte betyder att man får det perfekta resultatet så är det en bit på väg.

Sen kan det ju vara så som du säger med skynket också :D men det kan ju en bänkning och mappning också vara om man inte är där själv och ser när det mappar om och bänkar.

Ok, tack Duckie.
Skall nog ta och surfa youtube och lyssna lite olika modeller :)

Vill man spara pengar kan man ju alltid låta tändstiftmetoden komma till heders igen: köra fullgas på säg trean eller högre växel, stoppa motorn, rulla till stopp och sedan kolla på stiften.

Jag som bara vill ha lite göttare ljud lite enkelt sådär.
Bazookorna som sitter på dödar ju allt. Även om jag inte vill låta jättemycket så önskar jag lite mer.

Det där med tändstift Jörgen låter som något lite för avancerat för mig :) Skulle säkert klara av det efter ett tag, men skulle nog inte begripa riktigt vad jag såg :tummenihanden

Hur mappar man om inte i bänk?

Jag har fått förklarat för mig att man kan bänka en hoj - det tar en timme eller mer och man får en massa kurvor utskrivna yada yada yada - sen kan man mappa den vilket tydligen är ett mindre "ingrepp". Då justeras lite soppa- och lufttillförsel bara, tar en kvart.

Olika folk kankse kallar det olika saker, men i mitt fall ändrades tillförseln av soppa och luft och det tog en kvart, kostade ca 300:- och det stod ommappning på kvittot.

Jag kan - mot en smärre ersättning - ta på mig att köra din hoj till verkstaden nästa gång.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...