Behöver jag kapa av en länk?

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Har bytt drivpaket och kedja, märker nu (när allt sitter nitat och klart) att kedjan är antagligen för lång. (skruven som ni ser på bilden var bara utskruvad hälften så mycket innan)

Däcket är mycket längre ut än det var innan.

Vad tycker ni, ska jag kapa kedjan, ta bort en länk, och sen köpa nytt lås och på med det igen?

bildi.jpg

Kan tillägga att det är väldigt struligt för mig att göra detta då jag måste lämna in den på verkstad för att jag inte själv har ett nit verktyg.

Kan du justera bak hjulet så du får rätt slack på kedjan hade jag inte brytt mig om att kapa iaf, att det inte sitter där det gjorde innan är ju sktisamma, därför man har justering :D

Har du haft hojen inlämnad för att fixa kedjan är det ju bara att gå tebax o "gör om, gör rätt"

alternativt kan du ju "låna" ett nitverktyg av biltema, funkar kanon!

Tack för alla svar!
Lite blandade tankar verkar det som..

MagicMotion Har du haft hojen inlämnad för att fixa kedjan är det ju bara att gå tebax o "gör om, gör rätt"

Nope inte haft den inlämnad.. "låna" ett verktyg, vänligen förtydliga (använd och sen lämna tilbaka eller?) :P
Skicka gärna en länk också så får jag se vad den kostar, jag hittar den inte på hemsidan..

Fagher Dra in muttern som sitter på skruven också!

Den är indragen, men ska dubbelkolla.

Kör och var glad :D, skulle kedjan sträcka sig såpass att du inte kan justera bak hjulet tillräckligt sen så den dagen den sorgen ;)

varför lägga ner jobb pga att det nån gång i framtiden kanske måste kapas, med betoning på KANSKE.

Kör och var glad :D, skulle kedjan sträcka sig såpass att du inte kan justera bak hjulet tillräckligt sen så den dagen den sorgen ;)

varför lägga ner jobb pga att det nån gång i framtiden kanske måste kapas, med betoning på KANSKE.

Ja du kanske har rätt.
För det borde ju inte påverka säkerhet/körning att den är så långt ute. Jämfört med innan då.. eller?

Ja du kanske har rätt.
För det borde ju inte påverka säkerhet/körning att den är så långt ute. Jämfört med innan då.. eller?

Du har ju justermöjligheten från fabrik, och vart du än hamnar inom det justerbara området är det säkert, annars skulle ju honda inte byggt svingen så :P.

Det påverkar köregenskaperna då du får längre hjulbas, så hojen blir på pappret lite mindre kvickstyrd och lite mindre wheelie-benägen och kan accelerera lite lite hårdare.

Dock är det mycket marginell skillnad så blir väldigt förvånad om du märker av det :tummenupp

Du har ju justermöjligheten från fabrik, och vart du än hamnar inom det justerbara området är det säkert, annars skulle ju honda inte byggt svingen så :P.

Det påverkar köregenskaperna då du får längre hjulbas, så hojen blir på pappret lite mindre kvickstyrd och lite mindre wheelie-benägen och kan accelerera lite lite hårdare.

Dock är det mycket marginell skillnad så blir väldigt förvånad om du märker av det :tummenupp

Låter bra tack! :tummenupp

Vet inte var du har köpt drivpaketet , men när jag har köpt driv pkt hos hela hojen på söder så har dom kapat kedjan (GRATIS) .

Ta bort en länk är inget stort jobb för den som har dom rätta verktygen . Åk förbi Hel hojen & lyssna vad dom tycker & om dom kan kapa den på plats .

Vet inte var du har köpt drivpaketet , men när jag har köpt driv pkt hos hela hojen på söder så har dom kapat kedjan (GRATIS) .

Ta bort en länk är inget stort jobb för den som har dom rätta verktygen . Åk förbi Hel hojen & lyssna vad dom tycker & om dom kan kapa den på plats .

Jag har köpt det på addemoto.se
Jag håller med om att det är lätt när man har plats och rätt verktyg. Har man inte det blir det genast väldigt jobbigt..
Men eftersom hela hojjen ligger precis brevid mig så kanske jag ska gå förbi och kolla om det kan göra allt för en liten slant.
Då kan det vara värt det!
Tack för tipset!

Tack för alla svar!
Lite blandade tankar verkar det som..

MagicMotion Har du haft hojen inlämnad för att fixa kedjan är det ju bara att gå tebax o "gör om, gör rätt"

Nope inte haft den inlämnad.. "låna" ett verktyg, vänligen förtydliga (använd och sen lämna tilbaka eller?) :P
Skicka gärna en länk också så får jag se vad den kostar, jag hittar den inte på hemsidan..

Fagher Dra in muttern som sitter på skruven också!

Den är indragen, men ska dubbelkolla.

Bra.
Den ska alltså inte sitta som den sitter på bilden, utan emot svingen.

Bra.
Den ska alltså inte sitta som den sitter på bilden, utan emot svingen.

Ja du har rätt, den intre skruven ska sitta mot svingen. Det fixar jag med en gång

Kan tillägga att jag hört med Hela Hojjen vad det ska ha för att kapa en länk och sätta dit ett nytt lås.

Hej!

Nu är jag emot massan igen men sådan är jag! :banana

Clipslås har fungerat i alla tider på alla typer av hojar. Nitning är absolut inte nödvändig säger de jag känner som kört mc sen 1950 och bytt drivpaket 73 gånger på olika hojar. Alltid clipslås oavsett mc och i drivpaketen finns både nitlås och clipslås. Nitning har nog tillkommit för att verkstäder vill tjäna mer pengar och för att spela på folks osäkerhet vad gäller clipslåsets förträfflighet.

Om man tänker efter så är draghållfastheten i längsled inte sämre med ett clipslås. Det är i sidled i så fall men där blir det aldrig de krafterna. Och är clipslåset rätt monterat så är det absolut lungt! En fördel med clipslås är ju faktiskt att du på ett ögonblick kan ta bort kedjan om du vill och lika snabbt få dit den igen. Kanske vill tvätta den ordentligt och det är lättare när den ar avmonterad.

Tänk va skönt med en kedja i sidoväskan med tillhörande clipslås och några verktyg. Vid ett kedjebrott är det bara till att byta kedjan vid vägkanten... ;)

Tänk va skönt med en kedja i sidoväskan med tillhörande clipslås och några verktyg. Vid ett kedjebrott är det bara till att byta kedjan vid vägkanten... ;)

Och en rulle silvertejp att tejpa ihop vänsterbenet med också :D bara köra vidare sen som om inget har hänt :yoparty

Tycker du ska kapa en länk, och det medan kedjan är i samma skick som den nya länken du ska sätta dit, alltså sprillans ny.

Men det är ju bara min åsikt :)

*/ ?>
Back