Behöver hjälp/tips!

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Nu är saker o ting mycket konstigt. Körde min Kawasaki GPZ 500S -91 till plugget idag. Har precis skruvat ihop den efter att ha justerat ventilerna.
Efter en stund märker jag hur det flödar ut kylarvätska från ett hål i topplocket, det kommer efter att man varvat lite, vad tusan kan det bero på? Köpte biltemas longlife glykol och blandade med batterivatten.

Sen så beter den sig mysko när man puttrat en stund på låg växel och på lågt varv, när jag sen gasar så har den ingen kraft alls, ger jag fullt så kommer den efter ett tag med ett par ryck, sen går den normalt. Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?

EDIT: Hålet sitter på sidan, så det stänker på benet när man kör.

Last edited:
scud skrev:
Nu är saker o ting mycket konstigt. Körde min Kawasaki GPZ 500S -91 till plugget idag. Har precis skruvat ihop den efter att ha justerat ventilerna.
Efter en stund märker jag hur det flödar ut kylarvätska från ett hål i topplocket, det kommer efter att man varvat lite, vad tusan kan det bero på? Köpte biltemas longlife glykol och blandade med batterivatten.

Sen så beter den sig mysko när man puttrat en stund på låg växel och på lågt varv, när jag sen gasar så har den ingen kraft alls, ger jag fullt så kommer den efter ett tag med ett par ryck, sen går den normalt. Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?

Sitter det inte ett par oringar i toppen/ventilkåpan där kylarvattenrören går ner?
Missade kanske?
/fredde

freddexwing skrev:
Sitter det inte ett par oringar i toppen/ventilkåpan där kylarvattenrören går ner?
Missade kanske?
/fredde

Jag får riva och kolla, men jag satte dit dem ordentligt. Borde ju läcka där uppefrån och inte från det mystiska hålet.

Fler TIPS!!

Last edited:
Kom igen nu, vill få tips om vad det kan vara. Det är konstigt att det läcker kylarvätska samt att hojjen beter sig skumt. Hur ser jag enklast om det är vatten i motoroljan, tömma ut lite granna?

Det där hålet kanske är ett dräneringshål från tändstiften (sitter sånt på min) Om det då läcker vatten från toppen och ner till tändstiften så rinner det ju ut genom dräneringshålet. Det att den går ojämt kanske är vattnet som spökar vid stiften. Jag skulle tippa på att någon packning vid toppen är kass.

ola_sandin skrev:
Det där hålet kanske är ett dräneringshål från tändstiften (sitter sånt på min) Om det då läcker vatten från toppen och ner till tändstiften så rinner det ju ut genom dräneringshålet. Det att den går ojämt kanske är vattnet som spökar vid stiften. Jag skulle tippa på att någon packning vid toppen är kass.

Det skulle ju vara alldeles för bra om det var så som du säger. Toppen har jag inte tagit bort, så den packningen borde va shyst. Men kanske är de där kylrören/kylslangen. Problemet är att jag måste köra hem (straxt över 1 mil). Får inte släppa blicken från tempmätaren.

Ni får gärna komma med fler tips, jag återkommer så snart jag kollat det där med kylarslang/rör (tidigast ikväll).

Om du har ett rör för kylarvätska som går ner i ventilkåpan kan jag sätta pengar på att den o-ringen läcker. Har haft liknande problem på våra TRX/TDM och det är ganska kinkigt att man verkligen byter o-ringen och ser till att den inte kommer i kläm.

Jåke skrev:
Om du har ett rör för kylarvätska som går ner i ventilkåpan kan jag sätta pengar på att den o-ringen läcker. Har haft liknande problem på våra TRX/TDM och det är ganska kinkigt att man verkligen byter o-ringen och ser till att den inte kommer i kläm.

Det är precis så det ser ut. Får plocka bort och köpa nytt då. Hoppas verkligen det är det problemet. Det känns mer och mer troligt.

Nuså, visst var det läckage där nånstans. Jag fettade in oringarna precis som freddexwing tipsade om, fast jag kom på det själv innan :p

Hojjen går NÄSTAN bra nu, hur kul vore det om allting bara funkade? :) När man varvar ordentligt så rycker det lite efter några sekunder, soppa eller luft va? Ska kolla imorrn om nån soppaslang kanske är böjd lite dumt.

Tack för hjälpen iallafall, nu kan ja köra igen! :D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...