Behöver hjälp snarast med batteri till R6!

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har problem med batteriet till hojen, en R6 -01. Trots att jag laddat det tre gånger under vintern och trots att hojen startade utan problem för fyra veckor sedan, då jag bytte olja och filter, så är det helt dött nu. Således behöver jag ett nytt snarast, innan det fina vädret försvinner och, framförallt, innan påskhelgen. Vi har försökt få tag på ett piratbatteri från bland annat Tudor (Exide). När batteriet anlände var det dock 130mm högt, istället för 105mm, som det som sitter i nu. Tydligen var det till årsmodellerna 99-00, och 01:ans batteri går endast få tag på original. Detta är vad vi kommit fram till, men om någon vet någon tillverkare som tillhandahåller batteriet till just 2001 års R6 så vore det bra om ni skrev vilken.

En annan oklarhet är batteriets beteckning. Batteriet som satt i hojen heter GT9B-4 (japanska standardnummer eller något). Hur som helst står det i instruktionsboken att det ska sitta GT12B-4 i den. Är det någon som vet om det går bra med bägge dessa batterier (måtten kanske är samma) eller måste det vara GT9B-4?

/Fredrik

Låter som samma problem som McB har. Jag vet inte om han har löst det än men skicka iväg ett pm till honom och kolla.

Följande har jag skrivit i ett PM till fred00, men jag postar det här också. Andra kanske är intresserade.

Tyvärr har jag inte kommit till någon lösning, men jag jobbar på det.

Efter att ha ringt både Yamaha och diverse batteriförsäljare har jag kommit fram till följande:

Batteriet som sitter original i R6an är ett GS-batteri som är specialtillverkat enbart för R6 '01-'02 och R7. Det heter mycket riktigt GT9B-4, alltså inte samma batteri som i '99 och '00, som heter GT12B-4. Det som skiljer dessa batteri åt är de fysiska måtten, samt amperestyrkan. Det nyare batteriet är betydligt mindre, och går inte att få dit utan att behöva karva sönder hela batterilådan.

Att köpa ett originalbatteri från Yamaha ser inte jag som ett alternativ, då det kostar 1315 kr +moms, dvs. dryga 1600 kr.

Yuasa har ett ersättningsbatteri vid namn YT9B-4, men detta batteri saluförs enligt Yuasas generalagent inte i Sverige, men de kan specialimportera det från Japan. Kostar mycket pengar och tar en jävla tid.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än såhär, eftersom jag själv inte har någon lösning på problemet. Yamahas generalagent är ovilliga att hjälpa mig, och min handlare är heller inte så positivt inställd till att byta ut batteriet på garanti, eftersom garantitiden enbart är 6 månader på batterier.

Att få tag på ett batteri innan påskhelgen tror jag är tämligen omöjligt, såtillvida du inte beställer ett från Yamaha, eller har turen att någon Yamaha-återförsäljare i närheten har batterier hemma.

Hur som helst, jag skulle uppskatta om du kommer på något, och givetvis kommer jag att informera dig om ev. lösningar som jag kommer på.

Lycka till!

Det låter riktigt mörkt. Hade inte Lugnets originalbatteriet hemma?

Edit: Morsan ringde nämligen till dem och då fick hon prata med en brud som sa att de hade det hemma. Problemet var bara att när jag ringde för att lägga undan batteriet så sa killen jag pratade med att de inte hade det. Då tänkte jag att tjejen måste sett fel innan, så jag började ringa till andra ställen (Zäta, Bike Trollhättan), dock utan resultat. Senare (när Lugnets stängt) fick jag reda på av morsan att tjejen på Lugnets till och med varit ute och mätt på batteriet och alla mått stämde. Nu vet jag inte vad jag ska tro, så jag tänkte att du kanske har frågat om de har något hemma. Det är originalbatteriet vi snackar om nu alltså. Jag är beredd att punga ut den hutlösa summan bara jag får igång skiten...

Last edited:
fred00 skrev:
Det låter riktigt mörkt. Hade inte Lugnets originalbatteriet hemma?

Nej, bara till de tidigare årsmodellerna. De var, liksom övriga Yamaha-återförsäljare jag har varit kontakt med, ovetande om skillnaderna mellan de olika årsmodellerna.

Vad coolt. Då är era R-6 hojar i princip lite R-7 trimmade. Kan vara värt 1600 spänn vid korvkiosken!

Goodstuff skrev:
Vad coolt. Då är era R-6 hojar i princip lite R-7 trimmade. Kan vara värt 1600 spänn vid korvkiosken!

Jag hade hellre haft ett vanligare batteri som går att få tag på för en rimlig summa pengar än ett svindyrt R7-batteri. :fakta

Har ni testat att bara ringa Bike i Trollhättan som har ett erkänt stort sortiment i hyllan? Låter märkvärdigt att en av de mest populära sporthojarna inte kan utrustas med ett batteri i vettig prisklass?

Vore iofs förbannat typiskt men då hade jag kört med ett för litet batteri. Måste väl finnas något som är lite för litet?

McB skrev:
Jag hade hellre haft ett vanligare batteri som går att få tag på för en rimlig summa pengar än ett svindyrt R7-batteri. :fakta

Är du ingen RR-konnäsör? Dyrt och krångligt är rejsigt! Det väger säkert 200 gram mindre än det tidigare batteriet. Det motsvarar ca 0,1 hk!

Chrille skrev:
Har ni testat att bara ringa Bike i Trollhättan som har ett erkänt stort sortiment i hyllan? Låter märkvärdigt att en av de mest populära sporthojarna inte kan utrustas med ett batteri i vettig prisklass?

Vore iofs förbannat typiskt men då hade jag kört med ett för litet batteri. Måste väl finnas något som är lite för litet?

Har inte varit kontakt med Bike, men ska ringa dem i morgon. Tack för tipset.

Ang. ett mindre batteri. Jag har hittat batterier som har mindre dimensioner, men oftast så är de okapslade samt har en lägre amperestyrka.

Goodstuff skrev:
Är du ingen RR-konnäsör? Dyrt och krångligt är rejsigt! Det väger säkert 200 gram mindre än det tidigare batteriet. Det motsvarar ca 0,1 hk!

Faktum är att det skiljer hela två kg (!) mellan de olika R6-modellerna. :fakta

Hur skulle det vara att bli riktig rejsig med kondensator i stället för batteri? Visserligen får man springstarta då, men det går väl det med? ;)

Vad är det för specialmått på de batterier som sitter i en R6 om man får undra? Det borde väl gå att hitta ett standardbatteri som går att tycka dit? Man kanske får leva med att man har något lägre kapacitet i värsta fall, men det lär ju inte vara något problem så länge man inte har guldvinge och ska lyssna på stereo medan man tankar? Ja... Och om man inte har en svårstartad hoj där man får köra massivt med startmotorn dårå. :-)

Jag vet som sagt inte vad det är för specialbatteri som sitter i dessa hojar, men till min gamla RD köpte jag ett batteri på Clas i sjön och satte dit. Det var visserligen mindre både till måtten och kapaciteten. Mindre än halva kapaciteten faktiskt. Fast där har man ju inte elstart.
Men det är möjligt att det inte finns något batteri som går att klämma dit. Tycker det verkar konstigt bara. Eller är det så viktigt att det passar perfekt? Huvudsaken är väl att det funkar?

Dräm mig gärna i huvudet med att det är ett specialbatteri som är 20x20x20mm och har en kapacitet på 60Ah nu! ;-)

Vad har du använt för laddare?
Skulle rekommendera en modern laddare C-TEK eller Coulumbi om du inte redan har nått liknande sån. Kostar 695:-.
Dom är rätt duktiga på att få igång dåliga batterier.
Fast det låter ju onekligen konstigt att ett sånt nytt batteri laddar ur så snabbt...

Behöver hjälp snarast med batteri till R7!

Hej! Jag hoppar in lite i den här gamla tråden.

Jag har en fråga angående detta GT9 B-4 batteri, verkar vara ett förseglat batteri direkt ifrån fabrik! På detta batteri står det att det får absolut ej snabbladdas, är det ett såkallat GEL-batteri. Monteringen var väl liggande i R7an.

Motsvarande som andra batteritillverkare rekomenderar blir typ YT9B-BS som är ju ett där syran kommer separat och fylls på, laddas och förseglas med gummiplugg. Storleken är helt identisk. Kan sedan snabbladdas om så måste. Hur är det att ha ett sådant liggande i hojen? Behöver man vara rädd för att de ska läcka?

Batterifunderande Toyman:va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back