Behöver hjälp med sving till gsxr750 på kawa z1000

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Håller på med ett litet projekt. Bygger om en gammal kawaz1000j. Skall få dit lite fetare mackor och en annan bakdel bla.

Har en sving från en gsxr 750 -86 och behöver lite mått och idéer på hur jag skall gå till väga med stötdämparen. Undrar om jag har alla delar till länkaget och hur det skall fästas i ramen.

Gjorde en liten bild i paint på hur jag tror att det skall se ut. om någon vänlig själ skulle vilja mäta på sin gsxr och ge mig måtten skulle jag vara hemskt tacksam.
Skickar med lite andra bilder med på sånt som ingår i projektet. Svingen sitter upp och ned på bilden :3freak

EDIT: Dessa delar har jag till svingen och stötdämparlänkage
http://houseofmotorcycles.bikebandi...l_dept_id~703584~model_dept_name~GSXR750H.asp
http://houseofmotorcycles.bikebandi...l_dept_id~703584~model_dept_name~GSXR750H.asp

Bifogat

• Måttpåsving.JPG
    Måttpåsving.JPG
    17.7 KB · Visningar: 119
  • Bild(48).jpg
    Bild(48).jpg
    41 KB · Visningar: 165
  • Framgaffel.JPG
    Framgaffel.JPG
    15.6 KB · Visningar: 120
  • bakhjul.JPG
    bakhjul.JPG
    17.6 KB · Visningar: 84
Last edited:
Tjena

Har tyvärr inte haft tid att svara på mailet jag fick av dig, men jag är nog inte till någon stor hjälp då länkaget på GSXR 750 85-87 och GSXR 1100 85-88 ser olika ut. Så jag kan inte mått nåt på min hoj.
Lägger in en bild på dom ända röliga delarna i länkaget.

Bifogat

• touchlink2.jpeg
    touchlink2.jpeg
    22.7 KB · Visningar: 67
gixxer_1255 skrev:
Tjena

Har tyvärr inte haft tid att svara på mailet jag fick av dig, men jag är nog inte till någon stor hjälp då länkaget på GSXR 750 85-87 och GSXR 1100 85-88 ser olika ut. Så jag kan inte mått nåt på min hoj.
Lägger in en bild på dom ända röliga delarna i länkaget.

Tack. bilden hjälper förhoppningsvis. Fästet som sticker ut från sidan av bilden, är det svingen eller ramen? Svårt att se. Antar att det är svingen. Hur sitter den andra öglan fast i ramen? I öron likt svingen bara?

Vill inte lyckas göra svingen stumm bara. Bättre att göra rätt från början =)

Jag är inte till någon hjälp, men jag har haft en z1000j -81
( ombyggd till -83, att någon orkar :confused: )

Och jag kan ju intyga att den var minst sagt trögsvängd med 18" hjul, en gång sköt den ur ett stift, så jag fick sitta med vänsterfoten på tändhatten hela vägen hem.

Lycka till iaf, blir alltid glad när någon bygger på udda gamla grejer :tummenupp

Nytt försök

Ok om jag säger så här, se den bifogade bilden. Den gula bulten skall sitta i ramen och den röda i svingen.

Dannez1000 skrev:
Hur sitter den andra öglan fast i ramen? I öron likt svingen bara?

Japp

Bifogat

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    13.9 KB · Visningar: 76
Last edited:
Här kommer en bild till, 1100 iofs men det är ganska likt 750.

Bifogat

• bild3.jpg
    bild3.jpg
    26.4 KB · Visningar: 73
gixxer_1255 skrev:
Här kommer en bild till, 1100 iofs men det är ganska likt 750.

Tack ska du ha! Har inte vart på forumet på ett par dagar så jag har inte sett detta. Ska iväg å svetsa imorgon... Blir nog bra till slut kanske =)

Chronic skrev:
Jag är inte till någon hjälp, men jag har haft en z1000j -81
( ombyggd till -83, att någon orkar :confused: )

Och jag kan ju intyga att den var minst sagt trögsvängd med 18" hjul, en gång sköt den ur ett stift, så jag fick sitta med vänsterfoten på tändhatten hela vägen hem.

Lycka till iaf, blir alltid glad när någon bygger på udda gamla grejer :tummenupp

Hehe... jo udda blir den nog. Men eg. är det ju för mycket jobb på en så gammal hoj. Men men, man har ju lite kul under bygg tiden med. Dessutom är min student ekonomi inte den bästa =)

Du vet om att du även lär flytta ut framdrevet rätt rejält? Originalplaceringen medger väl knappt 5.5" brett bakdäck innan kedjan tar i däcket.

andersbrink skrev:
Du vet om att du även lär flytta ut framdrevet rätt rejält? Originalplaceringen medger väl knappt 5.5" brett bakdäck innan kedjan tar i däcket.

Japp det ska flyttas ut... I värsta fall flyttar jag motorn ett par mm. Vilket verkar vara helt möjligt. Dock lite jobbigt om man flyttar den för mycket så att balansen i hojen blir sabbad mer än nödvändigt. Framdrev skall man tydligen kunna ta från en ZZR1100 då det bygger mer än orginal. Sen går det att svarva av drevhållaren lite förhoppningsvis.

Men det ska gå
:huvet :tungan

Om du annonserar på www.ncracing.com är det kanske någon där som har ett offset-drev kvar till sin gamla dragbike. Den bygger ut space rätt rejält. Annars är det bara att höra med Roger på Motospeed om drev.

Dom får inte "svampa ut" för mkt heller, då tar det i ramen...
Har för mig att mitt ZZR drev konar ut 10-15mm + ca8mm bort bak..
Ska mäta och återkomma...

/D

Bastarden skrev:
Dom får inte "svampa ut" för mkt heller, då tar det i ramen...
Har för mig att mitt ZZR drev konar ut 10-15mm + ca8mm bort bak..
Ska mäta och återkomma...

/D

Kallas! Har sett bågar de satt dit 180 macka på. 200 med. Det finns drev att beställa som bygger 5/8" är väll ca 16mm om jag inte tar fel. Då ska det gå att få dit 190mm brett däck. SKa man ha större än så måste drivpaketet sitta utanför ramen och det kan bli jobbigt. :hihi

Får se hur mycket jag måste svarva av drevhållaren. Men lite måste det säkerligen bli.

Sjysst att du orkar engagera(Stavning) dig.

andersbrink skrev:
Om du annonserar på www.ncracing.com är det kanske någon där som har ett offset-drev kvar till sin gamla dragbike. Den bygger ut space rätt rejält. Annars är det bara att höra med Roger på Motospeed om drev.

Tack för tipset! Funkar det inte med zzr1100 drevet ska jag prova att få tag på det där.

Tjena... Du har mail... (Dannez1000)

Kom fram till att det var ca 8mm jag svarvade bort bak, men hur mkt fram
drevet bygger mot orginal vet jag inte så jag plockade lös det och mätte
det totala djupet på en suddig bild... :rolleyes:

Lycka till!!

/D

Bifogat

• DSC00206.JPG
    DSC00206.JPG
    114.2 KB · Visningar: 61
  • DSC00208.JPG
    DSC00208.JPG
    43.1 KB · Visningar: 64
Bastarden skrev:
Tjena... Du har mail... (Dannez1000)

Kom fram till att det var ca 8mm jag svarvade bort bak, men hur mkt fram
drevet bygger mot orginal vet jag inte så jag plockade lös det och mätte
det totala djupet på en suddig bild... :rolleyes:

Lycka till!!

/D

Bussigt att du tog dig tid, uppskattas verkligen! Ska åka till uppsala någon dag och införskaffa mig ett drev. Så ska vi se om de kan bli nå åka i sommar =) Som det känns nu kommer ekonomin tryta. Men jag får käka nudlar å gå i trasiga skor.
:gnissla

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing