Behöver hjälp med råd angående styrdämpare

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Efter min stoppieflip orsakad av bland annat vobbel (http://www.vimeo.com/5892060) så känner jag att jag skulle vilja ha en styrdämp.

Jag har hört från stoppie-gurus i USA att Hyperpro fungerar riktigt bra. Problemet är dock att jag troligen kommer att sparka av styrdämpen eftersom den är monterad ovanför styrkronan.

Jag har provat GPR och Scott på andra hojar men jag tycker inte att dom fungerar helt perfekt, glappar lite vid nollläget så att säga och det tycker jag inte om (fick grova vobbel med mina förra Kawa trots att jag hade styrdämp pga detta).

Hjälp mig här så slipper jag bryta nyckelbenet igen :brinnerup:banana

Går väl fixa så man monterar nere vid gaffelbenet..

Går väl fixa så man monterar nere vid gaffelbenet..

Funderade på det också. Då monteras ena sidan i gaffelbenet, men var monterar man den andra änden? Vet att en del hojar har ett fäste i ramen original från fabrik där styrdämp monteras.

Funderade på det också. Då monteras ena sidan i gaffelbenet, men var monterar man den andra änden? Vet att en del hojar har ett fäste i ramen original från fabrik där styrdämp monteras.

Ja ett fäste i ramen, borde väl inte va jättesvårt att hitta nån som kan svetsa dit ett fäste?

Det är ju en stuntcykel så där är väl ändå inget jättefinish på ramen. Lägg på lite material med en TIG och slipa till och gänga ett eget fäste. Annars finns där sidofästen till de flesta cyklar men dessa brukar kosta som en halv styrdämpare...

Orginalfästen är ofta kass!

Köp en dämpare med ett fäste för gaffelbenet.

Sedan brukar det gå att fästa dämparens andra fäste i kåpstaget. Kör du utan kåpstag finns det ju ett perfekt stället att skruva fast en fästplåt för dämparen där.

Då kan du köpa en billig utread dämpare till en r6 05 eller liknande!

Lyckat till!

Är det första gången du fått det där vobblet?
Du vet att inga lager är dåliga osv?

Annars är ju scotts/öhlins dämpare små o smidiga.

Orginalfästen är ofta kass!

Köp en dämpare med ett fäste för gaffelbenet.

Sedan brukar det gå att fästa dämparens andra fäste i kåpstaget. Kör du utan kåpstag finns det ju ett perfekt stället att skruva fast en fästplåt för dämparen där.

Då kan du köpa en billig utread dämpare till en r6 05 eller liknande!

Lyckat till!

Perfekt! Tack för svaret.

Såg en som hade monterat sin i undersidan av ram-air insuget (kör utan kåpor) och andra fästet i gaffelbenet. Såg ut att sitta perfekt där.
Någon styrdämp som är bättre än någon annan? Som jag fattat det så är de som sitter originalmonterade på vissa cyklar inte lika bra som andra.

Är det första gången du fått det där vobblet?
Du vet att inga lager är dåliga osv?

Annars är ju scotts/öhlins dämpare små o smidiga.

Fick vobblet pga en gjutkant i betongen på banan. Problemet med höga stoppies är att får man vobbel så hinner man inte ens reagera innan man går i backen.

Jag ska dock se över lager osv, jag tror att mina gaffelbussningar är kass för jag har ett litet litet glapp känner jag, och styrlagret är det inte för det är nyligen bytt.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back