Behöver hjälp med MC kläder

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Hej jag är helt grön på det här med motorcykel.

Om man vill köra sporthojen till jobbet varje dag, vad för utrustning är att rekomendera då? Finns det några motorcykelkläder som man kan slänga på över vanliga kläder och som är lätta att ta av?

Man vill ju inte behöva ägna 15minuter varje dag bara för på och avklädning innan hem och ditfärd.

Spray skrev:
2176587 Hej jag är helt grön på det här med motorcykel.

Om man vill köra sporthojen till jobbet varje dag, vad för utrustning är att rekomendera då? Finns det några motorcykelkläder som man kan slänga på över vanliga kläder och som är lätta att ta av?

Man vill ju inte behöva ägna 15minuter varje dag bara för på och avklädning innan hem och ditfärd.

Klart det finns, men om utrustningen överhuvudtaget ska skydda så ska du ha ett tajt skinnställ så att alla skydden hålls ordentligt på plats. Visst, du kan välja att köra i ett schysst all-väderställ men de är inte heller riktigt optimala ur skydds-synpunkt. Orkar du inte ägna de få minutrarna om dagen till att klä på/ av dig så ska du nog överväga om det här med motorcykel är din grej.

Eller vill du hellre sitta i rullstol med ett avskalat ben & tänka "Jag sparade ju i alla fall 15 minuter av min dyrbara tid på att slippa ta på mig utrustningen" ?

Nä, kör med förstånd & klä dig korrekt.

Haha, Okey.

Var och tittade på MC kläder. Såg en ganska kraftig skinjacka i midjemodell. Den såg i princip ut som en vanlig skinnjacka fast kraftigare och med armbågskydd insydda.

Om man tänker sig såhär: Hjälm, Handskar, "skyddsjackan", separat ryggskydd samt träningsskor och jeans. Är det något som folk skulle rekomendera att åka till jobbet i?

Spray skrev:
2176608 Haha, Okey.

Var och tittade på MC kläder. Såg en ganska kraftig skinjacka i midjemodell. Den såg i princip ut som en vanlig skinnjacka fast kraftigare och med armbågskydd insydda.

Om man tänker sig såhär: Hjälm, Handskar, "skyddsjackan", separat ryggskydd samt träningsskor och jeans. Är det något som folk skulle rekomendera att åka till jobbet i?

Gör ont på benen om du ramlar av.

Spray skrev:
2176608 Haha, Okey.

Nej för fan... Slarva inte med skyddskäderna... Köp ett tvådelat skinnställ, samt en bra hjälm, bra ryggplatta, bra sötvlar... underbensskador är bland de vanligaste skadorna... handskar kan du ha hyffsade... finns bra för 30 spänn... Kan nte förstå varför folk ska försöka spara in på skyddskläder... Det e ju det viktigaste... Spara igen på hojjen istället då?? Och åk INTE i jeans o skor... :huvet

Spray skrev:
2176608 Haha, Okey.

Finns ju ett "bra" filmklipp från U.S.A här på Sporthoj som visar hur snygg man kan bli om man kör hoj med jeans & träningsskor...låt oss säga att foten dinglar "fint" i de få köttslamsor som är kvar.

Okey, jag funderade bara kring det praktiska. Jag är ny på det här, så jag har inga som helst erfarenheter...

Så ni rekomenderar att oavsett vart än man ska: MC brallor, MC jacka, hjälm, handskar, separat ryggskydd samt godkända stövlar?

Det kanske finns några byxor modell större som är lätta att dra över jobbarkläderna? Eller ska man kanske byta om helt på jobbet istället?

Spray skrev:
2176608
jag klotade förra veckan i 85 knyck på bogan, hade Halvarsson handskar på mig (1500:- ). Dom blev rätt så skrapade där jag dragit knogen i asfalten på högerhanden (rasade omkull på högersidan)
Har inga brutna ben, inga skapsår och inte ens en tillstymmelse till blåmärke!! Glöm inte att ha riktiga mc-stövlar, fastnar du med dojan under hojen så kommer det bli amputering el motsv..
jag hade ett Dainese-tygställ på mig med ryggplatta och det ser ut som skit efter min klotning, jag fick endast ett litet skrapsår på höger arm där jag ramlade hårdast..

Håller med föregående talare, köp ordentliga grejer. Det är ju bara pengar vi talar om, dessa kan man ju arbeta ihop..
mvh/nicke

Spray skrev:
Så ni rekomenderar att oavsett vart än man ska: MC brallor, MC jacka, hjälm, handskar, separat ryggskydd samt godkända stövlar?
I princip, ja. Det gör lika ont att skrapa bort kött mot asfalt eller krossa en knäskål på väg till jobbet som på en ren nöjestur. Du får förstås köra i gladpack och sandaler om du vill, men om det är en rekommendation du söker så blir den att alltid använda full skyddsutrustning. :)
Spray skrev:
Det kanske finns några byxor modell större som är lätta att dra över jobbarkläderna? Eller ska man kanske byta om helt på jobbet istället?
Det bästa är om du kan ta med jeans och skor i t.ex. en ryggsäck och byta om på jobbet, ja. Som några redan påpekat behöver både skinnställ och allvädersställ sitta ganska tight för att dess skydd skall fungera och sitta på rätt plats. Om du exempelvis köper ett allvädersställ stort nog att ha jeans och tröjor under så är det visserligen betydligt bättre än inget, men i praktiken blir det dels knöligt under och dels kommer skydden att kunna hamna var som helst om stället kan flytta sig och vrida sig på dig.

69:an skrev:
2176658 I princip, ja. Det gör lika ont att skrapa bort kött mot asfalt eller krossa en knäskål på väg till jobbet som på en ren nöjestur. Du får förstås köra i gladpack och sandaler om du vill, men om det är en rekommendation du söker så blir den att alltid använda full skyddsutrustning. :)

Det bästa är om du kan ta med jeans och skor i t.ex. en ryggsäck och byta om på jobbet, ja. Som några redan påpekat behöver både skinnställ och allvädersställ sitta ganska tight för att dess skydd skall fungera och sitta på rätt plats. Om du exempelvis köper ett allvädersställ stort nog att ha jeans och tröjor under så är det visserligen betydligt bättre än inget, men i praktiken blir det dels knöligt under och dels kommer skydden att kunna hamna var som helst om stället kan flytta sig och vrida sig på dig.

Ajajaj, ryggsäck. Också en sak man ska passa sig för, inget kul för ryggen alls om man klotar.. :ajjabajja

Vet inte riktigt hur jag hade gjort, kanske försökt få på stället med kläderna på, blir kanske jäävligt tajt men försöka går ju.

Har du köpt någon mcutrustning än, om så är fallet, vad har du för några prylar ? :)

Kör alltid med fullt ställ på dig. Sen om du vill ha vanliga braxer under mc-stället är upp till dig. Jag har alltid något långbent under, typ långfillingar eller tygbyxor (som jag sedan kan ha på jobbet) annars blir det alldeles för kallt. Jag får även in ett par jeans under mc-byxorna men då är det så jävla tajt.

Se dock till att alla skydd sitter där de skall!

Jag tror det kan vara bra att ha två ställ, ett som sitter som tajt som korvskinn och ett där man kan ha vanliga kläder under.

Jag är "våghalsig" nog att köra i jeans och kraftiga lågskor, men med Mc-jackan och hjälm och handskar, när jag puttrar från lägenheten ner till garaget ( ca 20 knyck) :tungan Allt över den hastigheten så är det FULL mundering på!!!
Vill inte råka ut för...."skulle bara".... det är då det händer...

Kör till jobbet med allt på, och byter om när jag är framme... Inte så svårt att göra så om det finns skåp och omklädningsrum för ombyte... :va

lorkan skrev:
2176680 Ajajaj, ryggsäck. Också en sak man ska passa sig för, inget kul för ryggen alls om man klotar.. :ajjabajja

Alla jag hört talas om som har klotat med ryggsäck har sagt att det inte var några problem. Fast det beror väl på vad man har i den med?

lorkan skrev:
2176680 Ajajaj, ryggsäck. Också en sak man ska passa sig för, inget kul för ryggen alls om man klotar.. :ajjabajja

Vet inte riktigt hur jag hade gjort, kanske försökt få på stället med kläderna på, blir kanske jäävligt tajt men försöka går ju.

Har du köpt någon mcutrustning än, om så är fallet, vad har du för några prylar ? :)
Personligen så tror jag det är bättre att ha kläderna i en ryggsäck, ryggsäcken blir ju inte speciellt hård/stel om du bara har kläder i den.

Och har du ett mc-ställ som du kan klämma i dig vanliga kläder under så är det för STORT! Personligen så får jag knappt plats med en t-shirt under mitt ställ. :hihi

MVH
/PL0J

Spray skrev:
2176631 Okey, jag funderade bara kring det praktiska. Jag är ny på det här, så jag har inga som helst erfarenheter...

Byt om på jobbet, det gör jag!

X-up skrev:
2176597 Klart det finns, men om utrustningen överhuvudtaget ska skydda så ska du ha ett tajt skinnställ så att alla skydden hålls ordentligt på plats. Visst, du kan välja att köra i ett schysst all-väderställ men de är inte heller riktigt optimala ur skydds-synpunkt. Orkar du inte ägna de få minutrarna om dagen till att klä på/ av dig så ska du nog överväga om det här med motorcykel är din grej.

Eller vill du hellre sitta i rullstol med ett avskalat ben & tänka "Jag sparade ju i alla fall 15 minuter av min dyrbara tid på att slippa ta på mig utrustningen" ?

Nä, kör med förstånd & klä dig korrekt.

Håller med fullständigt! :)

OKey då är det väl bara att acceptera att man alltid ska köra med ALL skyddsutrustning.

Vidare så funderar jag på om man ska satsa på att skinnställ eller textil?

Om man nu "måste" åka i jeans så finns det rätt snygga att köpa som har kevlarförstärkning invändigt. Håller typ 10 meter kanske, att jämföra med vanliga som håller typ 10cm om man hasar på asfalt.
Men att jämföra med riktiga skinnbrallor med skydd?? Nej nej..........
Jag håller mig till skinn......
Den dag jag inte orkar byta om så ska jag sälja hojen......

Spray skrev:
2177178 OKey då är det väl bara att acceptera att man alltid ska köra med ALL skyddsutrustning.

Vidare så funderar jag på om man ska satsa på att skinnställ eller textil?
Har du fått "tillstånd" att ta körkort nu?! :rolleyes:

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...