Behöver hjälp med ett snabbt beslut angående köp av MC!

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Hejsan!

Jag tar mitt MC körkort i April månad och var och kollade på några mellanvikts motorcyklar igår. Jag har hittat en Kawazaki EX för ca 15,000 kronor som har kört 6000 mil. Jag personligen tycker det är en bra och billig motorcykel både försäkringsmässigt och prismässigt. Mitt problem är att jag inte kommer kunna provköra motorcykeln, jag har kollat på massa youtube videos för att se körställningen och hur den låter osv. Själv är jag nöjd men tanken att köpa något jag inte provat skrämmer mig.

Ska jag köra på det eller avvakta tills jag har kortet i April?

Tack på förhand :-)

Skulle du använda denna hojen till att köra privat?
Har du ingen vän som kan provköra den åt dig när vädert tillåter det?

Det kommer komma fler tillfällen. Tycker personligen att det låter som du har lite bråttom.

"MC Huset"-hojen?
Det är relevant att nämna att du hittat den hos en säljare. Detta innebär att de lämnar 1års garanti. Vilket gör ett kör utan provkörning något bekvämare i mina ögon. Men fortfarande så kommer det komma fler tillfällen. Det är knappt nytt år och -10 grader ute i i Malmö. Vänta en månad eller två till så skall du se att det kommer bli livat på motorcykelmarknaden.

Ja, det är den från MC-huset :) Nja bråttom har jag väl inte, det är mer att jag har hittat en billig hoj som ser snygg ut ( i mina ögon ) och som har billig försäkring samt är en bra nybörjarhoj. Jag har ingen som jag kan köra privat med, jag hade tänkt köra med Kawazakin med trafikskolan om det går, men de har jag ingen aning om.

Hade väntat för de pengarna kommer du hitta ngt så fort solen tittar fram lite...

Är det ofta de dyker upp hojar i den prisklassen? Jag skulle titta på 4 motorcyklar igår på MC huset varav 3/4 var sålda. Alla låg i samma prisklass och kunde klassas som mellanvikts hojar.

Detta låter lite som att inte ha sex före äktenskapet :D

Vänta lite så ska du se att din hoj dyker upp lagom till att asvalten blir naken. Sen är det bara att klämma o känna :tuttar

Faskien vad skönt det verkar vara och Veta vilken månad du skall ta kortet:)..men tanke på kötider till uppkörningar osv! Men lycka till. Kan säga att jag köpte grisen i säcken när jag köpte första hojen utan att kunna provköra, av en handlare dessutom! Gör jag nog inte icke om! Då ska det vara en mycket stor handlare:)

Faskien vad skönt det verkar vara och Veta vilken månad du skall ta kortet:)..men tanke på kötider till uppkörningar osv! Men lycka till. Kan säga att jag köpte grisen i säcken när jag köpte första hojen utan att kunna provköra, av en handlare dessutom! Gör jag nog inte icke om! Då ska det vara en mycket stor handlare:)

Varför skulle du inte göra om det?

För att dom kan vara lite lömska, men jag ska inte dra alla över en kant! Googla lite och läs om du kan hitta något om dem, är de busar brukar det stå!

Men tänk på en annan sak: Om dom t.ex bara tillämpar 6månaders garanti så kommer de kanske räkna det från dagen ni skriver och då kanske det dröjer 3-4 månader innan du kan börja köra beroende på när du tar kortet och då har du bara 2-3 månader kvar av eventuell garanti.

Är man inte speciellt insatt i motorer osv kan det dröja ett tag innan man eventuellt upptäcker ett fel!

Så jag skulle nog vänta. Var inte för het på gröten, jag kan nästan lova att det kommer komma andra objekt, billigare kanske t.o.m

Lycka till:)

Arrrgh! verkar som om majoriteten i både verkligheten och på forumet säger att man ska vänta med det, då får man väl göra det! Tack för alla svar

Ja, ta det som ett tips från coacherna! Jag menar, folk som skriver kanske har gjort samma misstag och avråder därför fler för att begå samma! Man brukar kunan lite på folks omdömme här på SH.com

En sista fråga bara, jag är inte så jätteinsatt på motorcyklar men dyker det upp många motorcyklar i den prisklassen till sommaren eller?

Jag antar att du har koll på vad du får köra och inte på A2-kortet, max 35 kW eller strypt från högst 70 kW.

Jag köpte hoj före jag tog körkort, det är en jävligt bra morot att jobba efter. Man blir motiverad på ett helt annat sätt.

Mitt tipps, köp hojen, plugga, träna, övningskör och ta körkortet snabbt som f*n. Och ut o glid i det fina vårvädret som kommer snart. :-)

@kjellper: jadå, denna är 43kw har jag för mig, men kommer strypas till 35
@Xeizz: man blir jävligt sugen när du lägger på det sättet!

Danijal> En annan bonus kanske också kan vara att du hinner spara ihop ännu lite mer pengar tills dess, alltså om du kan lyckas skrapa ihop 20k istället för 15k så öppnar sig nog lite fler möjligheter.

Jag köpte också innan jag tog kortet. En fördel med det är att man inte behöver krångla när man ska ut och övningsköra, man har en hoj att tillgå whenever. En annan stor fördel tyckte jag var att man kunde använda samma hoj rakt igenom utbildningen. Jag övningskörde privat, övningskörde med körskolan i trafik och på konbanan och körde sedan också upp på min egna hoj. Jag är övertygad om att det faktum att jag inte behövde växla mellan hojar gjorde att jag fick kortet snabbare och att jag sparade en hel del svett och nervositet m.a.p konbanan.

Jag hade dock rätt så klart för mig vilken typ av hoj jag ville ha, och hade även tillgång till kompis som kunde provköra hojen och ge mig råd och tips. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti