Behöver hjälp med ett prov i skolan ! DET ÄR TILLS IMORRN !

Well, tror inte att det på den nivån finns ett separat kapitel om redox-reaktioner i kemiboken...... Det dök upp först på högskolan, och då var man kompetent nog att besvara frågeställningar som den ovan.

Beträffande fusk så myglas det säkert lika mycket inom läkarkåren som tex inom byggsektorn.
Öpp, redox-reaktioner är med i kemi a på gymnasiet med.

Å fuskar gör alla...

Angående de som svarat på fråga 4:
Har inte kolet något att göra med när stål rostar också? Att vattnet underlättar en galvanisk reaktion mellan kolet och järnet eller något i den stilen? :va

Kommer inte riktigt ihåg. Det där med kemi var inte min starka sida på gymnasiet. Det var gränspuck att det ens blev G på Kemi A. :tungan

Det stämmer. Korrosionsbeständigheten ökar med minskande kolhalt

Den främsta anledningen till korrosionsbeständigheten beror dock inte på detta utan att rostfritt stål har en högre kromhalt. Förenklat så skyddar kromet i stålet järnet från att "rosta".

Oj vad du kan ! :tummenupp

Rost, benämning på spröda, porösa och vattenhaltiga järnoxider, vanligtvis bruna till rödbruna i färgen, som bildas då järn korroderar, eller rostar, i närvaro av vatten och syre (oxygen). På grund av rostens porösa natur skyddar det inte det underliggande järnet mot vidare korrosion.

Rostangreppen bildas i två steg. Först bildas rödrost, som är ljust rödbrun och ett mindre allvarligt angrepp. Kan ofta avlägsnas genom lätt slipning. Får rödrosten vara kvar ombildas den till gravrost som är mörkbrun. Gravrost är hygroskopisk och vid närvaro av fukt går angreppet på djupet, och hållfastheten hos det rostangripna föremålet äventyras.

I torr luft rostar inte järn, men är relativa fuktigheten över ca 70 % (vilket inte är exceptionellt i många vanliga miljöer) rostar järn spontant utan att vara vått.

Den kemiska skillnaden mellan rödrost och gravrost är att det i ena fallet rör sig om två-värt järn (ferro, FeO) respektive tre-värt järn (ferri, Fe2O3). Närvaro av vatten ger upphov till hydroxider, FeOOH, som sålunda är en beståndsdel i varierande mängd i det generella "ämnet" rost.

Patina är den effekt som oxidering ger på koppar och kopparlegeringar som brons, antingen naturligt genom ålder eller konstlat genom patineringsmedel. Själva kopparoxiden kallas även med ett äldre svenskt ord för ärg, vilket ofta även används som synonym för patina. Till skillnad från rost – motsvarigheten hos järn och järnlegeringar – uppfattas patinans gröna färg ofta som estetiskt tilltalande, och termen används även i överförd bemärkelse om gamla föremåls ytstruktur.

Eftersom ärg och rost tillkommer på samma sätt men med olika material, kan det då ärga hål i en kopparplatta? eller blir det bara den gröna ytbeläggningen.

Jättebra svar av allihopa, men vill vi verkligen hjälpa latmasken att få godkänt på ett prov han fullständigt skiter i?
Så att han senare söker in på en utbildning han aldrig klarar utan att fuska.
För att sedan få ett jobb han inte är kompetent nog för?

Tänk på det när ni hittar rost på era pärlor år 2014 då snubben ansvarar för rostskyddet på Kawayamazuki! :D

vad hände me att faktiskt läsa och kanske lära sig något?

fusk håller man väl på med i lågstadiet? eller går du där?

Ah - du hann först med den enda riktiga slutsatsen :tummenupp
Annars brukar GuW vara den som skäller ut fuskande skolungar som aldrig vill lära sig nåt, utan bara ha och ha och ha, medelst flip-top-metoden där de gapar som gökungar.

Internetgenerationen: Ge mig det! Nu! Gratis! Och rätt! Gärna lättfattligt även för en manet!

För att sedan få ett jobb han inte är kompetent nog för?
Varför skulle inte han få vara inkompetent på sitt framtida jobb medan halva svenska befolkningen är det och dessutom får betalt för det?

Jag vill härmed gärna göra en quote på ett mail som jag började skicka angående ett stavfel på en hemsida (fråga mig inte varför jag spenderat så mycket tid på att svara hundra gånger till inkompetenta medarbetaren).

-------------------------------------

Till: Hostmaster .SE (AKA inkompetent medarbetare)
Ämne: Stavfel "Reciept"

Hej!
Jag har precis betalat domännamnet till en spansk kund till mig och skrev ut min betalning.
Då står det Credit Card Payment "Reciept" - Det är "Receipt"
Sidan: https://secure.incab.se/verify/bin/infra/accept
Mvh

From: Hostmaster .SE (AKA inkompetent medarbetare)

Hej,

Tack för det. Du bör dock vända dig till DIBS som har sidan du länkar till.
Vi ansvarar inte över deras betalnings sidor.

Med vänliga hälsningar

Teknikavdelningen (Alltså dom som ansvarar för hemsidan!)

Du... det är via eran sidan som jag hamnade där. Det ser dumt ut för "er"
inte för mig, jag skiter i det:-)
Jag ville bara påpeka det som en vänlig gest för förbättring av eran mycket trevlig och funktionell hemsida, vill inte ni göra så att ni ser bra ut för era kunder genom att vända er till vem som nu är ansvarig för vilket stavfel som helst som dyker upp via eran hemsida, ska absolut inte jag bry mig om det. Knäppis:-) Tror inte min revisor bryr sig om ett stavfel på en faktura heller, inte jag i alla fall!

Ha en trevlig dag!

From: Hostmaster .SE

Hej,

Vi uppskattar starkt att du uppmärksammar detta på de vis som du gjort.

Dessvärre har vi ingen support på DIBS egna sidor, även om våran sida länkar dit. Du får alltså vända dig till DIBS
!!! Du får alltså vända dig till DIBS !!! Jag?? Uh... idiot???
Med vänliga hälsningar

Nej, absolut inte. Som sagt, jag skiter i det. Det är anknuten till er verksamhet, inte till min:-) Tycker ni att det är ok med ett sånt (ganska stort) stavfel som visas via eran hemsida, så får ni veta det själv, för min del är det helt och hållet skitsamma:-)

Varför skulle inte han få vara inkompetent på sitt framtida jobb medan halva svenska befolkningen är det och dessutom får betalt för det?

Du har rätt, i sak. Men ska vi inte försöka stävja detta istället för att bara passivt se på/underlätta?

Visst. Killen kan säkert torka mig i röven när jag ligger på hemmet. Men jag skulle ju inte vilja att han ordinerade läkemedel.

Du har rätt, i sak. Men ska vi inte försöka stävja detta istället för att bara passivt se på/underlätta?

Klart, visst. Men så länge det finns internet (som tydligen inte var en modeflyga) så finns det svar direkt. Prov borde dock vara skriftligt utan tillgång till cyberspace i förväg så att man är tvungen att plugga. Det här var en hemuppgift. Får hoppas dom inte får frågor på "riktiga" provet i förväg bara.

Och tvungen att plugga... då ska det vara på en sådan nivå att det har nytta också. Jag gjorde SFI efter jag bott i Sverige i 2 år eftersom jag inte fick plugga på universitetet utan Svenska A och B. Jag skrattat ihjäl mig efter dom skickade mig därifrån efter 3 månader med endast MVG på allt medan hela kursen skulle ta 1 år. Nivån är retande låg. Fattar inte varför det krävs över huvudtaget för att kunna plugga på universitetsnivå. Dom som precis får G skulle aldrig fatta vad som sägs ändå.

Får hoppas att övriga (riktiga?) utbildningar i landet har högre nivå.

Kommer bara ihåg att rostning heter att järnet oxiderar om det kan hjälpa dig på något sätt.

//Stenberg

Klart, visst. Men så länge det finns internet (som tydligen inte var en modeflyga) så finns det svar direkt. Prov borde dock vara skriftligt utan tillgång till cyberspace i förväg så att man är tvungen att plugga. Det här var en hemuppgift. Får hoppas dom inte får frågor på "riktiga" provet i förväg bara.

Och tvungen att plugga... då ska det vara på en sådan nivå att det har nytta också. Jag gjorde SFI efter jag bott i Sverige i 2 år eftersom jag inte fick plugga på universitetet utan Svenska A och B. Jag skrattat ihjäl mig efter dom skickade mig därifrån efter 3 månader med endast MVG på allt medan hela kursen skulle ta 1 år. Nivån är retande låg. Fattar inte varför det krävs över huvudtaget för att kunna plugga på universitetsnivå. Dom som precis får G skulle aldrig fatta vad som sägs ändå.

Får hoppas att övriga (riktiga?) utbildningar i landet har högre nivå.

Om fler ändå gjorde som du och gick SFI ändå.. Suck..

Ang. Internet så är ju det utmärkt studieverktyg om det används rätt. Men som vanligt så är det ju upp till individens intresse om denne vill lära sig något eller bara klara ett prov. För oss 30+ are funkade det ju bättre att jobba sig fram och komma någon vart. Det blir inte lika lätt för fjunen som går i skola idag. Vilket de nog kommer att bli varse så småning om när städjobb är det enda de får.

Ah - du hann först med den enda riktiga slutsatsen :tummenupp
Annars brukar GuW vara den som skäller ut fuskande skolungar som aldrig vill lära sig nåt, utan bara ha och ha och ha, medelst flip-top-metoden där de gapar som gökungar.

Internetgenerationen: Ge mig det! Nu! Gratis! Och rätt! Gärna lättfattligt även för en manet!

hahaha! :tummenupp

Ptja, se bara på blocket.se.

"Sveriges största Köp & Sälj marknad".

Jag har påtalat deras särskrivning ett otal gånger, men nu orkar jag inte längre. Oseriöst! :mad:

Kanske några rätt?

2. Järnoxider.

3. Korrossion.

4. Vatten & syre.

5. Ett svart oxidskikt bildas.

6. Ärg.

7. Samma som järn?

8. Basisk karbonat.

Inte riktigt rätt.

2. Järnoxider.

3. Korrossion eller oxidation.

4. Järn & syre.

5. Ett rödfärgat oxidskikt bildas.

6. Oxidation

7. Koppar och syre

8. Ärg eller kopparoxider.

Vid alla typer av oxidation av metaller är det en reaktion mellan metallen och luftens syre. Oxidation är den "korrekta" benämningen men man säger även att järn rostar och koppar ärgar.

Komigen nu! Det är ett galvaniskt element!:mattias

Galvaniska element uppstår bara när två olika ädla metaller får kontakt med varandra i närvaro av en elektrolyt. då kommer den oädlare metallen att "ätas upp" av den ädlare. I dom här frågorna är det bara frågan om en metall som reagerar med luftens syre. det är korrosion.

Last edited:
Angående de som svarat på fråga 4:
Har inte kolet något att göra med när stål rostar också? Att vattnet underlättar en galvanisk reaktion mellan kolet och järnet eller något i den stilen? :va

Kommer inte riktigt ihåg. Det där med kemi var inte min starka sida på gymnasiet. Det var gränspuck att det ens blev G på Kemi A. :tungan

Kolstål är betydligt mer rostbenägna än rostria stål. Det har att göra med dels att rostfria stål innehåller krom och nickel. Vanligtvis 8 eller 10 procent krom och 18 procent nickel. Sen har det också att göra med att kolinnehållet i kolstål påverkar kristallstrukturen vilket påverkar rostbenägenheten. Vanligtvis är ett högre innehåll av kol en nackdel ur rostskyddshänseende. Detta kan även uppstå efter att man bearbetat stål om man inte värmebehandlat korrekt efteråt för att korrigera avvikelserna i kristallstrukturen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT