Behöver hjälp med ett prov i skolan ! DET ÄR TILLS IMORRN !

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Hejsan, Har fått en hemuppgift att göra tills imorgon från Skolan(kemi). Behöver snabba svar.

Frågorna.

1.Vad händer om man lägger ut en bit järn utomhus i ett år. (det rostar om fuktigheten är över 70%) kan redan.

2.Vad bildas för ämne på ytan? Heter det bara rost ?

3. Vad heter reaktionen som bildar detta ämne ?

4. Mellan vilka grundämnen sker denna reaktion ?

5. Vad händer om man lägger ut en bit KOPPAR utomhus under 1 år ?

6.Vad heter reaktionen som bildar detta ämne ?

7.Mellan vilka grundämnen sker denna reaktion ?

8.Vad bildas för ämne på ytan?

Och du har förstås ingen skol litteratur?

Kanske några rätt?

2. Järnoxider.

3. Korrossion.

4. Vatten & syre.

5. Ett svart oxidskikt bildas.

6. Ärg.

7. Samma som järn?

8. Basisk karbonat.

Frågorna.

1.Vad händer om man lägger ut en bit järn utomhus i ett år. (det rostar om fuktigheten är över 70%) kan redan.

2.Vad bildas för ämne på ytan? Heter det bara rost ?

3. Vad heter reaktionen som bildar detta ämne ?

4. Mellan vilka grundämnen sker denna reaktion ?

5. Vad händer om man lägger ut en bit KOPPAR utomhus under 1 år ?

6.Vad heter reaktionen som bildar detta ämne ?

7.Mellan vilka grundämnen sker denna reaktion ?

8.Vad bildas för ämne på ytan?

svar:

1. det rostar.

2. järnoxid.

3. är inte helt säker på om det handlar om oxidation eller reduktion men någon av dem.

4. järn och syre.

5. den korroderar eller erroderar, inte säker på vilken som är vilken.

6. se svaret på fråga 3.

7. koppar och syre, har jag för mig.

8. ärg eller kopparoxid.

det är vad jag hade svarat:)

Det hade gått fortare att sök fram svaren än att göra sig besväret att göra ett inlägg här.

Dessutom så hade de svar du fått fram varit korrekta.

Så du menar att han inte kommer att lära sig något de svaren han får här?
Vad skiljer det sig från att han läser svaren från en bok eller sporthoj?

det är väl en jävla skillnad på att få svaret direkt, än att faktiskt läsa till sig svaren, man lär sig väl en hel del på vägen då, för jag lovar dig att du inte får svaren uppstyltade på de sättet han fick här, utan dom gömmer sej kanske faktiskt i en text där du kan lära dig något..

och så är det ju ingen garanti att svaren som skrivs här är helt fullständiga och korrekta!

det är väl en jävla skillnad på att få svaret direkt, än att faktiskt läsa till sig svaren, man lär sig väl en hel del på vägen då, för jag lovar dig att du inte får svaren uppstyltade på de sättet han fick här, utan dom gömmer sej kanske faktiskt i en text där du kan lära dig något..

och så är det ju ingen garanti att svaren som skrivs här är helt fullständiga och korrekta!

Jo säger inte att du har fel, klart det är bättre med att läsa i en bok och lära sig. Det jag menar är att han lär sig fotfarande genom att läsa svaren till frågorna, bättre än att han ger den till någon annan som kan skriva den.
Jag har själv fått högsta betyg på några kurser, genom att LÄRAREN själv har lagt ut svaren på frågorna, och genom att studera de klarade jag tentorna bra.
Förresten så är det snabbaste vägen till att få fakta och information är genom såklart allvetande google samt diversa forum.

Alla svaren i den här tråden är fel.

Vidare anser jag att mängden motorcykelägare i den här tråden underskrider minsta rekomenderade antal.

Har alla här sovit på kemilektionerna eller? Ett tips är att slå upp avdelningen om redox-reaktioner i kemiboken.

Fuskar gör man inte på lågstadiet det gör man på läkarprogrammet.....

Angående de som svarat på fråga 4:
Har inte kolet något att göra med när stål rostar också? Att vattnet underlättar en galvanisk reaktion mellan kolet och järnet eller något i den stilen? :va

Kommer inte riktigt ihåg. Det där med kemi var inte min starka sida på gymnasiet. Det var gränspuck att det ens blev G på Kemi A. :tungan

Jo säger inte att du har fel, klart det är bättre med att läsa i en bok och lära sig. Det jag menar är att han lär sig fotfarande genom att läsa svaren till frågorna, bättre än att han ger den till någon annan som kan skriva den.
Jag har själv fått högsta betyg på några kurser, genom att LÄRAREN själv har lagt ut svaren på frågorna, och genom att studera de klarade jag tentorna bra.
Förresten så är det snabbaste vägen till att få fakta och information är genom såklart allvetande google samt diversa forum.

:tummenupp

Var är moderatorerna? Hur kan "jag-är-fjortis-men-hänger-på-ett-sporthoj-forum"-trådar få förekomma här? Blir förbannad! :mad:

Har alla här sovit på kemilektionerna eller? Ett tips är att slå upp avdelningen om redox-reaktioner i kemiboken.

Fuskar gör man inte på lågstadiet det gör man på läkarprogrammet.....

Well, tror inte att det på den nivån finns ett separat kapitel om redox-reaktioner i kemiboken...... Det dök upp först på högskolan, och då var man kompetent nog att besvara frågeställningar som den ovan.

Beträffande fusk så myglas det säkert lika mycket inom läkarkåren som tex inom byggsektorn.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing