Behöver hjälp med en ~70-tals trial (el)

mange_aa

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2007
Hoj
Ya
Fick igång min yamaha ty250 idag men efter ca 2 sekunder dog den igen och tappade gnistan. Är tändspolen som gick. Undrar om man ska ha någon slags regulator innan den som hindrar höga spänningar/strömmar från att slå ut spolen? Spolen jag hade var nästan ny och ska egentligen sitta på en yamaha moppe men såg nästan exakt likadan ut som originalspolen.

Kondensatorer åldras. Om det blir kortis så blir det ingen gnista.

En vanlig multimeter är ett utmärkt hjälpmedel för att felsöka elekriska system.

Man kan meta upp resistansen i primär respektive sekundär lindningarna i en tändspole.
Om det är en tändspole från en gammal moppe (inanför svänghjulet) har den bara en lindning,

Man kan kolla att kondingen inte är kortslutenm man kan kolla att man har kontakt mellan olika delar.

ok, hur kan en kondning göra så att tändspolen går sönder? Kondensatorns uppgift är ju att lagra ström.

Det gör den inte, men hur kommer det sig att du är så säker på att sekundärspolen gått sönder?

Du har en svingammal hoj, steg ett är att förse den med en nyproducerad kondensator.

En testmejsel påvisar knappast om din sekundärspole är kass, inte en multimeter heller om du inte vet vad den skall ha för värden från början.

Byt kondensator och se till att brytaren är filad och står rätt.

ok, hur kan en kondning göra så att tändspolen går sönder? Kondensatorns uppgift är ju att lagra ström.

Nu var det ju ett tag sedan man höll på med brytare, men jag har för mig att motsattsen gäller. Altså en felaktig eller kass spole blåser kondingen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT