Behöver hjälp med Ducati

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Hejsan allihopa.

Har en Ducati Monster Dark 600. Problemet med den började förra veckan då jag tyckte höra misstänksamma ljud från vänstra sidan av motorn, när jag kollade noggrannt så märkte jag att kedjan satt löst. Efter att jag skruvat åt den så som den ska vara ( 3cm ) så blev allt bra de första 10 minuterna, sen så var det samma problem igen.
När jag spänner kedjan sitter den bra, däremot när jag rullar cykeln bakåt eller framåt så blir kedjan lösare/hårdare spännt. Jag frågade min mc kompis vad felet var, han sa att man måste byta lager. Så nu har jag 3 frågor.

1. Har han rätt? Är det fel på packningen? ( bak/fram drev ser bra ut annars ).

2. Vad blir det för konsekvenserna om jag fortsätter åka runt på mc'n i 1-2 veckor till ?

3. Finns det någon som har lust ev. tid att hjälpa till är du varmt välkommen :)

Det bästa är att åka till ducati verkstan och få den snabbt fixad men problemet är att jag inte har råd med det och vill kunna laga min motorcyckel själv.

Är det svårt att göra själv om jag har en manual med mig?
Har nämnligen aldrig meckat med hojen själv förut.

Det går att göra själv..

Men hur ser det ut då? Slitet? Hajtänder på dreven? Går kedjan att lyfta från bakre delen av bakdrevet?

Det du byter är fram och bakrev samt kedjan. Knepiga är att kapa och nita kedjan om man aldrig gjort det förut.

Inga hajtänder och kedjan är inte jätte sliten. Men jag ska byta det ändå snart, frågan är kan jag till exempel köra imorrn till jobbet på hojen eller är det farligt ? Kedjan låter mycket när jag kör under 50, sen så låter den inte alls ( kanske på grund av buller från burkar ;). Det jag är mest rädd för är att jag kör på E4 100kr/h och så går kedjan av helt plötsligt... Kan det ske ?

Kan kan det ju, men kanske inte sannolikt.
Men jag säger ingenting så har jag ingenting sagt, så jag slipper bli tråkad om det händer.

Låt någon erfaren titta på det innan du gör något förhastat är mitt råd. Litar du inte på att din kompis vet vad han snackar om ska du nog låta någon annan ge en second opinion.

När min kedja skar å jag fattade va de var som hade hänt så åkte ja inte en meter till...kändes ju som att drevaxeln från motorn kunde bli vind.. inte för de är så troligt kanske men ändå.. jag lät den stå.. inge kul å åka en halvdålig hoj oavsett...

När min kedja skar å jag fattade va de var som hade hänt så åkte ja inte en meter till...kändes ju som att drevaxeln från motorn kunde bli vind.. inte för de är så troligt kanske men ändå.. jag lät den stå.. inge kul å åka en halvdålig hoj oavsett...
Axeln klarar sig nog, det är värre med lagret som sitter innan för drevet, det mår inte alls bra av en kedja som är ojämnt sliten. Har man otur och låter det gå alldeles för långt så kan axeln börja röra sig så pass mycket att lådan får stryk/rasar också. Men då är det nästan välförtjänt om man har låtit det gå så pass långt utan att göra något! :fakta

Ja, det låter som en skuren länk. Palla upp hjulet och gör ett test på varje länk. Dom ska gå tämligen lätt att vrida på. Troligtvis är det bara någon som är felaktig så du märker ganska snart vad som är normal eller inte.

Mats

Ofta kan man gnälla sig till vad som är fel.
Antingen genom att, som Mats757 säger, kolla länk för länk, eller låta någon annan göra det.
Men om det diffar så mkt låter det som att du ska byta paketet.

Naturligtvis rekommenderas detta, och att byta det är inte många minuters jobb.
Jag har ju varit å räddat smådöda hojar till banmonster ett tag nu, så om du törs så kan jag kika förbi. (bor i stan)

EDIT: PM isf, har risig koll på de flesta forum

Last edited:
Byt drivpaket. För övrigt så är det högst troligt att det är bakdrevet som är ovalt, har råkat ut för exakt samma sak.

Garanterat en skuren länk. Byt drivpaket.

Däremot skall du inte lyssna på domedagsprofeterna i denna tråden. Du kan lugnt köra hojen försiktigt t.ex. till och från jobbet, förutsatt att inte kedja och drivpaket är helt totalt utslitna (och det säger du ju själv att de inte är).

Håller med, kedjan har garanterat sträckt sig, så det är bäst att byta innan något värre händer :)

Tror faktist att du kan byta kedjan utan att ta isär den eller behöva nita ihop den.
Du måste dock palla upp ramen bakom sadeln, har jag för mig.

Tänkte om du ville slippa nita ihop kedjan så kan du be försäljaren göra det och sedan "vika" undan röret som går ner till svingen och sedan trä över kedjan.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard