Behöver hjälp med bilköp.

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Hej
Ska köpa ny bil till frugan. Står mellan dessa två.

Skoda fabia 1.2tsi elegance och Ford fiesta 1.25 titanium båda årsmodell 2012.
Skoda har gått ca 1200 mil och kostar 109 tusen. Forden har gått 600mil och kostar 112 tusen. Forden har utöver titanium paketet även x och design paket. Har även blåtand.

Vet att skodan bara fått fyra stjärnor i eruoncap test och forden fått fem, gör det forden mycket säkrare?
Vilken hade ni valt och varför?

Med vänlig hälsning, Magnus
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Kan tilläga att jag har provkört båda och skodan är piggare men forden är trevligare både utseende och känslan när man kör.
 

sportbike

Guest
Personligen har jag utvecklat ett stark motvilja till VAG-koncernens samtliga produkter.
Dessutom har jag aldrig gillat Ford speciellt mycket, men måste medge att dom ryckt upp sig väsentligt.

Jag hade valt Fiestan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Forden alla dagar i veckan, även om det är en Ford. Fabian känns sjukt mycket snikigare än Forden.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eller så shoppar du en tokfräsch Astra GTC för mycket mindre slantar av mig, och lägger resten på hojåkat. ;)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
...eller så shoppar du en tokfräsch Astra GTC för mycket mindre slantar av mig, och lägger resten på hojåkat. ;)

Eller sparar slantarna för kommande reperationer. Det är ju en Opel som vi pratar om... :glömdet

Ja jag vet att det var en Ford och en Skoda som var alternativen vilket är säkert lika illa, men man måste alltid ta chansen att sparka på någon som redan ligger...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag handlade nyligen ny småbil och valet föll på Citroen C3 1,4HDI. Ja där finns gott om fördomar mot franska åk, min förra citroen rullade 17kmil utan annat än vanlig service så jag slog till igen. De är billiga och även bensinaren är miljöklassad =5år skattefritt.


Fiestans 1.2L motor är något av det tristaste som gjorts i modern tid, riktigt usel segdragningsförmåga och måste piskas rätt hårt vilket ger förvånansvärt hög förbrukning. Trevligt åk för övrigt bortsett från att idioten till ÅF absolut ville kränga 17" hjul och sportspoiler ihop med den aströtta motorn.
 

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2001 Yamaha XV535
Skodan är ju en sneak-VW eller kanske en supersneak-Audi eller en supersupersneak-Porsche :hihi så om du bara har dessa två märken att välja på... Skoda eller tysk Ford så skulle jag nog i dagsläget vid nyköp välja en Skoda.

Personligen skulle jag nog hellre köpa en något år gammal begagnad Audi A1 för samma slant. Eller en Audi A2 med några år på nacken. Men som sagt, inget större fel på Skoda idag faktiskt. Ford känns mer som om de rostar bort innan bilen knappt är inkörd o rostskyddsgarantin är inte vatten värd. :(
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Jag har haft en fabia och var hur nöjd som helst med den, hade inte sålt den om jag inte behövde större bil. Något som jag även tyckte var ett stort plus var att den var helgalvaniserad.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Går för fan inte att hitta en fiesta med farthållare som är vettig. Tjejen har fastnat för den. Nu funderar jag på att övertala henne och köpa en skoda istället. Kan naturligtsvis tänka mig andra bilar. Bilen kommer rulla 3-4 tusen mil om året, vill därför ha en som gått så lite som möjligt. Budget runt 100 tusen.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top