Hej
I förebyggande syfte så vill jag kolla och vid behov åtgärda lådan i min maskin.
Jag har en ZX9R modell C ifrån -98. Vad jag både hört och läst om dessa maskiner är att de får problem med 3:ans växel pga. ett designfel.
Hittade bla. nedanstående inlägg här på forumet:
Nuvarande plan är att jag skall slänga upp hojen på släp så snart jag får tid och åka över med den till min syster utanför Västerås där jag kommer att ha möjlighet att stå och mecka lite med den.
Att plocka ur maskinen hoppas jag klara av själv, men för säkerhets skull, är det något speciellt jag bör tänka på innan jag ger mig på att skruva loss motorn?
Medan ni allihop klurar på den frågan så tänkte jag passa på att fråga om det är någon som kan hjälpa mig med inspektion och eventuell åtgärd av lådan.
Självfallet så kan jag betala för mig om det behövs, däremot så är jag lite skeptiskt till att lämna in den på en regelrätt verkstad.
Dels för att jag tror att det blir svindyrt och dels för att jag vill modifiera lådan så att det håller ordentligt enligt Agamemnons inlägg ovan, jag är alltså inte alls intresserad av att stoppa tillbaks originaldelarna och hoppas på det bästa, jag vill vara säker på att det håller som det skall.
MVH
/Leo
I förebyggande syfte så vill jag kolla och vid behov åtgärda lådan i min maskin.
Jag har en ZX9R modell C ifrån -98. Vad jag både hört och läst om dessa maskiner är att de får problem med 3:ans växel pga. ett designfel.
Hittade bla. nedanstående inlägg här på forumet:
På en ZX9:a C modell gör man det för att det inte är undercuttat alls från fabrik, vilket det borde vara, och ÄR på de nyare från E som kom 2000. Man struntade i det för att det är en kostnadsfråga. Anledningen till att man ändå "tvingades" göra det på nyare modeller är pga massiv kritik från alla som haft problem med växellådorna (vilket Kawa inte riktigt erkänner).
De tvingades även designa om utgående axel och flytta 3:ans drev närmare 5:an då anledningen till att 3:an bråkar beror på en konstruktionsmiss som gör att klackarna på 5:an endast går in någon mm i 3:ans drev. Inga problem i början, men sen efter några missade växlingar så börjar det ge sig mer och mer. Först börjar den hugga när man kör med lätt belastning på 3:an, sedan blir det värre och 5:ans växelgaffel tar stryk. Tillslut hoppar växeln ur hela tiden. Lösning - sätt dit distanser mellan 3:an och 4:an (Kawa nr 92200-1522 och 92200-1523 + 2st bussningar 92028-1968) och sedan måste man svarva ett nytt spår för att få dit låsringen.
Nuvarande plan är att jag skall slänga upp hojen på släp så snart jag får tid och åka över med den till min syster utanför Västerås där jag kommer att ha möjlighet att stå och mecka lite med den.
Att plocka ur maskinen hoppas jag klara av själv, men för säkerhets skull, är det något speciellt jag bör tänka på innan jag ger mig på att skruva loss motorn?
Medan ni allihop klurar på den frågan så tänkte jag passa på att fråga om det är någon som kan hjälpa mig med inspektion och eventuell åtgärd av lådan.
Självfallet så kan jag betala för mig om det behövs, däremot så är jag lite skeptiskt till att lämna in den på en regelrätt verkstad.
Dels för att jag tror att det blir svindyrt och dels för att jag vill modifiera lådan så att det håller ordentligt enligt Agamemnons inlägg ovan, jag är alltså inte alls intresserad av att stoppa tillbaks originaldelarna och hoppas på det bästa, jag vill vara säker på att det håller som det skall.
MVH
/Leo