Behöver hjälp med att kolla växellåda på ZX9:a

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Hej

I förebyggande syfte så vill jag kolla och vid behov åtgärda lådan i min maskin.

Jag har en ZX9R modell C ifrån -98. Vad jag både hört och läst om dessa maskiner är att de får problem med 3:ans växel pga. ett designfel.

Hittade bla. nedanstående inlägg här på forumet:

På en ZX9:a C modell gör man det för att det inte är undercuttat alls från fabrik, vilket det borde vara, och ÄR på de nyare från E som kom 2000. Man struntade i det för att det är en kostnadsfråga. Anledningen till att man ändå "tvingades" göra det på nyare modeller är pga massiv kritik från alla som haft problem med växellådorna (vilket Kawa inte riktigt erkänner).
De tvingades även designa om utgående axel och flytta 3:ans drev närmare 5:an då anledningen till att 3:an bråkar beror på en konstruktionsmiss som gör att klackarna på 5:an endast går in någon mm i 3:ans drev. Inga problem i början, men sen efter några missade växlingar så börjar det ge sig mer och mer. Först börjar den hugga när man kör med lätt belastning på 3:an, sedan blir det värre och 5:ans växelgaffel tar stryk. Tillslut hoppar växeln ur hela tiden. Lösning - sätt dit distanser mellan 3:an och 4:an (Kawa nr 92200-1522 och 92200-1523 + 2st bussningar 92028-1968) och sedan måste man svarva ett nytt spår för att få dit låsringen.

Nuvarande plan är att jag skall slänga upp hojen på släp så snart jag får tid och åka över med den till min syster utanför Västerås där jag kommer att ha möjlighet att stå och mecka lite med den.

Att plocka ur maskinen hoppas jag klara av själv, men för säkerhets skull, är det något speciellt jag bör tänka på innan jag ger mig på att skruva loss motorn?

Medan ni allihop klurar på den frågan så tänkte jag passa på att fråga om det är någon som kan hjälpa mig med inspektion och eventuell åtgärd av lådan.
Självfallet så kan jag betala för mig om det behövs, däremot så är jag lite skeptiskt till att lämna in den på en regelrätt verkstad.
Dels för att jag tror att det blir svindyrt och dels för att jag vill modifiera lådan så att det håller ordentligt enligt Agamemnons inlägg ovan, jag är alltså inte alls intresserad av att stoppa tillbaks originaldelarna och hoppas på det bästa, jag vill vara säker på att det håller som det skall.

MVH
/Leo

Köp/ låna/ ladda ner reparationsmanual, (Haynes).
Där står svar på alla dina frågor...

Köp/ låna/ ladda ner reparationsmanual, (Haynes).
Där står svar på alla dina frågor...
Har försökt ladda ned den som finns här, men länken fungerar inte, funderade på att köpa en men när jag läste så stod det ingenting om växellådan?
Stod bara en massa annat tjafs om service och så, finns rätt info i den så vore det ju onekligen intressant att få tag på en!

MVH
/Leo

Tackar och bockar! Har fått tag på rep manual nu, däremot så sket det sig med Västerås pga platsbrist i det garaget. Så nu behöver jag hitta någonstans där jag kan plocka loss motorn också :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti