Köper dedära att man kan se vem som registrerat de. "Och de stämde"
Men man borde kunna få mycket bättre uppgifter ändå,
servern står ju tex inte i jönköping utan malmö.
Mao så borde ja få upp iaf närmaste server, gataway som jag e kopplad till. Inte nån som e 30mil bort.
Får så långt bort går inte trafiken innan jag surfar runt på de härliga 24mbits vågornar..
Det är inte riktigt så enkelt när det gäller nätbygge tyvärr.
Lite förenklat: Mappningen IP-adress <-> geografisk plats är ngt som operatören gör (om det görs) för att det skall vara enkelt för dem att sköta övervakning tex. Det finns ingen karta som säger att en viss IP-adress skall finnas på en viss geografisk position, som en gatuadress tex.
Ett näblock som är tilldelat en ISP får de göra som de vill med. Oftast är olika nätblock uppdelade i backbone/core/access. Accesserna (dvs där kunden anslutes) kan vara var som helst. En ISP kan tex hyra L2 (Layer 2, tex Ethernet) förbindelser av ett stadsnät men själv administrerar man sina IP-adresser för det nätet.
Operatörerna är inte skyldiga att lämna ut mappningen ip-kund till någon så ett verktyg som
http://www.ip-adress.com/ går mot ngn tabell eller försöker gissa var du är.
I mitt fall (på jobbet i Stockholm city när jag skriver det här) gissar den på Stockholms län, Hillersjö ute på Svartsjölandet/Ekerötrakten. Waaay fel!
Den tycker dessutom att det är Cable/DSL, vilket är fel. De verkar göra en massa antaganden men berättar inte om det så trovärdigheten är rätt låg i mina ögon iaf. De kan ha rätt info, men jag vill inte lita på något från dem innan jag dubbelkollat.
Sen finns det minst en ISP (i Sverige) som säljer VPN-anslutningar som gör att du ser en IP-adress (i deras nätblock) men i själva verket döljs den bakom den adressen och kan då stå i stort sett var som helst.
Prova också att vända dig till Abuse hos ISP:n (kolla mha
www.ripe.net,
www.arin.net,
www.apnic.net tex) och inte bara polisen.
Men nu blev det en liten roman. Hoppas du fick mer kött på benen.
/erik - IP-nisse