Behöver hjälp! Intrång i mailen, jag har IP-nummret men vem var det?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Nån tragisk människa har luskat fram flickvännens lösenord till hennes mail, loggat in och luskat runt och sprider nu en massa privat fakta bland vänskapskretsen.
Inte så himla kul med andra ord, vi är 99% säkra på vem det är som har loggat in men kan man på något vis fått hjälp av IP-nummret för att vara 100% säker på att det var den här personen(/datorn) loggade in?

Ska jag skriva IP:t här eller bör man ta det via PM? Om så, PMa mig!

Jag skulle bli väldigt väldigt glad om nån har lite ork att hjälpa mig med detta.

kan man på något vis fått hjälp av IP-nummret för att vara 100% säker på att det var den här personen(/datorn) loggade in?

Nej, det går inte till 100%, personen kanske har suttit på ett internetcafé och brukat deras datorer eller kanske använt sig av grannens trådlösa nätverk med dålig konfigurering.

Använder ni er av SMTP/(S)POP3 eller någon onlinetjänst som tex. Yahoo eller Hotmail ?

lunarstorm.se

Valde att inte skriva det först då folk här på sporthoj.com inte brukar ta den sidan på allvar, men då detta är allvarligt så vill man ju ha hjälp ändå...

Jag har läst att sånt här kan klassas som olaga intrång. Det lutar åt polisanmälan nu..?

lunarstorm.se

Valde att inte skriva det först då folk här på sporthoj.com inte brukar ta den sidan på allvar, men då detta är allvarligt så vill man ju ha hjälp ändå...

Jag har läst att sånt här kan klassas som olaga intrång. Det lutar åt polisanmälan nu..?

en polisanmälan är det enda sättet att få reda på vem det är, ISPn lämnar aldrig ut uppgifter om vem som sitter på en specifik IP utan en polisförfrågan (vet inte exakt vad som krävs)

Här finns viss hjälp att få: http://www.ip-adress.com/

Efter polisanmälan lämnar de flesta ISP:er ut kontoinformation till polisen - aldrig till dig som anmälare.
Och om det sen visar sig att personen suttit på en publik dator etc så kan det nog bli tricky att binda en person till datorn vid en specifik tidpunkt.

Anmäl till Lunarstorm så tar de det nog vidare.

Här finns viss hjälp att få: http://www.ip-adress.com/

Efter polisanmälan lämnar de flesta ISP:er ut kontoinformation till polisen - aldrig till dig som anmälare.
Och om det sen visar sig att personen suttit på en publik dator etc så kan det nog bli tricky att binda en person till datorn vid en specifik tidpunkt.

Anmäl till Lunarstorm så tar de det nog vidare.

Som operatör får man enbart som sagt ge denna information till Polisen och vad man får ge ut är ägare och vem som hade en viss IP adress vid en viss tid, det finns dock inget lagkrav på loggning eller tillförlitlig loggning.

Gav inte så mkt, enligt den finns jag i jönköping...ganska så långt från där ja sitter..

Det man ser är vem som har registrerat en IP-adress hos IANA (Internet Assigned
Numbers Authority) eller delegerad underorganisation. Ofta är det en ISP (Internet
Service Provider) (tex Telia, Bredbandsbolaget ...) som säljer internettjänsten vidare.
Som privatperson får man sig ofta en dynamisk IP-adress tilldelad, så vem som
har en viss IP-adress kan skilja från stund till annan.

Som operatör får man enbart som sagt ge denna information till Polisen och vad man får ge ut är ägare och vem som hade en viss IP adress vid en viss tid, det finns dock inget lagkrav på loggning eller tillförlitlig loggning.

Jag hade bestämt för mig att det kom en ny lag för något år sedan som ställde krav på just loggning m.m men jag kanske minns fel eller har missuppfattat innehållet i lagen?

Jag hade bestämt för mig att det kom en ny lag för något år sedan som ställde krav på just loggning m.m men jag kanske minns fel eller har missuppfattat innehållet i lagen?

Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/24/EG av den 15 mars 2006 om lagring av uppgifter som genererats eller behandlats i samband med tillhandahållande av allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster eller allmänna kommunikationsnät och om ändring av direktiv 2002/58/EG
som innebär att "internetdata som ska sparas, är e-postmeddelanden och loggar över de webbplatser som besökts från viss dator."?

Det är fortfarande svårt att koppla en viss person (användare) till en dator.
Polisanmäl om det är grovt förtal men varför inte fråga personen ni misstänker?

Polisanmäl om det är grovt förtal men varför inte fråga personen ni misstänker?

Vi har försökt.
Överaskande nog så verkade polisen ta detta på allvar iaf så vi får väl se vad som händer nu. Jag har själv hittils lyckats spåra IP:t till samma stad som vår misstänkta bor i så vi är på rätt väg iaf.

Polisanmälningen gick ut på dataintrång/kränkning vilket kan leda till skadestånd.

Den nuvarande lagen säger inte att en operatör skall ha loggar eller att loggarna som finns skall vara tillförlitliga. Har hänt tråkiga saker när loggar har varit felaktiga och polisen har åkt till fel familjer när det gäller barnporr brott etc. Därimot om operatören har tillförlitlig loggning så skall dessa uppgifter lämnas till utredande enhet (framförallt tull och polis) förutsatt att det handlar om de uppgifter som får begäras ut, inga uppgifter får lämnas till andra företag/enheter.

Operatörer går under lagen om elektronisk kommunikation.

Det man ser är vem som har registrerat en IP-adress hos IANA (Internet Assigned
Numbers Authority) eller delegerad underorganisation. Ofta är det en ISP (Internet
Service Provider) (tex Telia, Bredbandsbolaget ...) som säljer internettjänsten vidare.
Som privatperson får man sig ofta en dynamisk IP-adress tilldelad, så vem som
har en viss IP-adress kan skilja från stund till annan.

Köper dedära att man kan se vem som registrerat de. "Och de stämde"
Men man borde kunna få mycket bättre uppgifter ändå,
servern står ju tex inte i jönköping utan malmö.
Mao så borde ja få upp iaf närmaste server, gataway som jag e kopplad till. Inte nån som e 30mil bort.
Får så långt bort går inte trafiken innan jag surfar runt på de härliga 24mbits vågornar..

Köper dedära att man kan se vem som registrerat de. "Och de stämde"
Men man borde kunna få mycket bättre uppgifter ändå,
servern står ju tex inte i jönköping utan malmö.
Mao så borde ja få upp iaf närmaste server, gataway som jag e kopplad till. Inte nån som e 30mil bort.
Får så långt bort går inte trafiken innan jag surfar runt på de härliga 24mbits vågornar..

Det är inte riktigt så enkelt när det gäller nätbygge tyvärr.

Lite förenklat: Mappningen IP-adress <-> geografisk plats är ngt som operatören gör (om det görs) för att det skall vara enkelt för dem att sköta övervakning tex. Det finns ingen karta som säger att en viss IP-adress skall finnas på en viss geografisk position, som en gatuadress tex.

Ett näblock som är tilldelat en ISP får de göra som de vill med. Oftast är olika nätblock uppdelade i backbone/core/access. Accesserna (dvs där kunden anslutes) kan vara var som helst. En ISP kan tex hyra L2 (Layer 2, tex Ethernet) förbindelser av ett stadsnät men själv administrerar man sina IP-adresser för det nätet.

Operatörerna är inte skyldiga att lämna ut mappningen ip-kund till någon så ett verktyg som http://www.ip-adress.com/ går mot ngn tabell eller försöker gissa var du är.

I mitt fall (på jobbet i Stockholm city när jag skriver det här) gissar den på Stockholms län, Hillersjö ute på Svartsjölandet/Ekerötrakten. Waaay fel!

Den tycker dessutom att det är Cable/DSL, vilket är fel. De verkar göra en massa antaganden men berättar inte om det så trovärdigheten är rätt låg i mina ögon iaf. De kan ha rätt info, men jag vill inte lita på något från dem innan jag dubbelkollat.

Sen finns det minst en ISP (i Sverige) som säljer VPN-anslutningar som gör att du ser en IP-adress (i deras nätblock) men i själva verket döljs den bakom den adressen och kan då stå i stort sett var som helst.

Prova också att vända dig till Abuse hos ISP:n (kolla mha www.ripe.net, www.arin.net, www.apnic.net tex) och inte bara polisen.

Men nu blev det en liten roman. Hoppas du fick mer kött på benen.

/erik - IP-nisse

vilka lolbarn på dendär IPadress.com sidan.. de tror ja bor 50 - 60 mil ifrån där ja verkligen e

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing