Behöver hjälp från någon; mc olycka

en av mina polare la sin mc i en rondell pga en lastbil spilt disel vv stod för allt inklusive läkarbesök smärtstillande. rondeller e kul att lägga ner knät i men jag har börjat ta en lugn runda i dem innan jag blåser på i dem. sjöbo rondellen e min gud

Precis som ghandi säger så kan man få VV att betala utan att någon anmält det.

Jag har fått ersättning för min gamla Toyota Corolla -85 när jag körde ner i en grop i vägen så en av bakre fjädertallrikarna gick sönder. Tror jag fick ut 3500:- eller något i den stilen för reparationen.

Så bara stå på dig!

berserken skrev:
2444802 fnns nått som heter i stil med brottsofferfonden eller nåt där man kan få ersättning typ smitningsolyckor m.m. att spilla olja på vägen är ju ett brott om man inte sanerar efter sej värt att prova eller ?

tack för alla tipps

har redan vart i kontakt med det du säger trafik nåntings fonden.
sl däremot är lika sega med att ta hand om efter sig som tunnelbanan. Men jag ska göra allt för att få de att betala skadorna.:tummenupp

tack för peptalket

coolrob skrev:
2444857 tack för alla tipps

har redan vart i kontakt med det du säger trafik nåntings fonden.
sl däremot är lika sega med att ta hand om efter sig som tunnelbanan. Men jag ska göra allt för att få de att betala skadorna.:tummenupp

tack för peptalket
tur att du inte la den i början av sommaren så det e en tröst

En gammal arbetskompis till mig råkade ut för samma sak för ett antal år sedan. Han kom körandes och helt plötsligt låg han i diket med hojen. Det visade sig vara olja på vägen som kom från någon traktor eller lastbil. Han tog kontakt med polisen och trafikförsäkringsföreningen. Trafikförsäkringsföreningen ersatte allt, skinnställ, hjälm, kåpor, lack m.m.

M.a.o Om du polisanmält händelsen kan du få pengar från trafikförsäkringsföreningen. Lycka till.:)

/Johan

Lawner skrev:
2444775 Ska dom sätta upp halkrisk när det är fara för halt väglag med?

hade det varit så enkelt hade ju nästan alla som kört vält fått hojen reparerad då de flesta skyller på allt annat än deras egna missbedömning.
...

Nej, den riskbedömningen ingår i sunt förnuft och körkortsutbildningen. Men de sätter ju ibland upp varningar vid broar och/eller akvedukter där de brukar bli halt/särskilt olycksdrabbat. Däremot är det svårt att gardera sig mot oväntade oljespill utan att trafiken står i praktiken still. Nog ser du skillnaden?

Nej, du kommer aldrig i helvetet få VV att betala för oljespill, oavsett vad alla andra säger tyvärr. För övrigt så är det ju som G-L skriver inte ens VV som är väghållare för den där vägen utan Trafikkontoret.

Man kan inte jämföra vägskador som hål i beläggningen med oljespill för fan. Den ansvariga för oljespillet är fordonet som läckt oljan inte väghållaren. Det är bergis som du skriver en SL-buss som är orsaken men tyvär kommer du även där aldrig i helvetet få SL att pröjsa.

Last edited:
nopp har redan gått bet på sl. De svarade efter ca 4 dagar att de gått igenom alla sina bussar och inte hittat någon som läckte. suurt oh detta gör ju inte min inställning till sl mkt bättre.:mad:

Sgtpepper är på rätt spår. VV har visserligen det övergripande ansvaret för stora vägar (kommunerna som regel för de mindre), men deras grundhållning är att de inte kan hållas ansvariga för skador eller brister i vägnätet som de inte känner till; läs: blivit informerade om eller upptäckt genom egna kontroller.

Den som har ansvaret för oljespillet är den som lämnat det där, helt entydigt enligt Trafikförordningens 2. kap 10§:
10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

Att binda SL till oljan är däremot nog snudd på omöjligt, vilket du redan verkar ha märkt... :rolleyes:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing