Behöver hjälp av er som kan R1!

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Tjenare!

Jag har en R1:a -00 som jag undrar lite över:

1) Jag har glapp i min hastighetsmätare. Hittar inte var mätarkabeln sitter vid motorn. Skulle vara kanon om någon kan förklara vart den sitter.

2) Tänkte fylla på lite kylarglykol. Är det någon speciell glykol till min hoj eller går det bra med vanlig bilglykol som man kan köpa på närmsta bensinmack?

Tacksam för hjälp
 
Hastighetsmätargivaren sitter bakpå motorn, framför/under svingens framkant, lite till höger har jag för mig. Bilglykol går bra.
 
Kolla vilken färg du har på glykolen i kylaren. Är den blå så är det propylen glykol du ska fylla på med, är den röd aktigt så är det etylen glykol du ska använda.
I R1 manualen står det att du ska använda Etylen glykol...
 
Pelke skrev:
Kolla vilken färg du har på glykolen i kylaren. Är den blå så är det propylen glykol du ska fylla på med, är den röd aktigt så är det etylen glykol du ska använda.
I R1 manualen står det att du ska använda Etylen glykol...

Om den är "grön" ¨å, vad är det för glykol då
 
Varför ge tips när man inte vet? Aluminium är känsligt mot vissa typer av glykol, visste du inte det?


Silwer skrev:
köp vanlig glykol det ska inte var nåt problem.
Det finns specialkylmedel, mne det vete tusan om det är nåt man måste ha.
 
Jag använde en glykol som va il-grön i mina crosshojar speciellt gjord för aluminium motorer.

Köpte den på bilia den va framtagen för motorer som hade lätt att få frätskador, tror den va framtagen till nån volvo sexa som hade problem med oxid.

Hade en crosscykel där skoveln till vatten pumpen oxiderade bort ganska snabbt.

Men problemet botades med den il-gröna glykolen
 
Blip skrev:
Varför ge tips när man inte vet? Aluminium är känsligt mot vissa typer av glykol, visste du inte det?
Idag är nästan alla toppar i aluminium på bilsidan så den vanliga glykolen man ser är just för sådana motorer.
Det finns som sagt olika typer av glykol, men vanlig lär funka så bra som någon.
Men tex Audi har ju nån egen smörja i sitt kylsystem.

Förr var ditt resonemang mer korrekt när bilarna hade gjutjärnstoppar.

Det är ju som diskussionen om man måste använda destillerat vatten i kylarna, den har du väl hört med?
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Er din KTM blant dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top