Behöver hjälp att välja...

Massemannen

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
GSX 600 R
Hej alla!

Min 6 år gamla hoj ska in på 1800 mila service nu, men efter att ha läst runt lite här så verkar det asdyrt och garantin är ju förbrukad. Tänkte därför göra en service själv, Var inne på HaynesOnline och hittade boken till min hoj, men vad jag förstår så är det manualen till hojen (?), en manual fick jag med när jag köpte cykeln! Eller är jag ute o snurrar?

GSX600 bok : http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...ctId=13605&langId=-1&parent_category_rn=10501

Eller ska man inhandla en allmän MC bok? : http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...1&parent_category_rn=10004&top_category=10004

Tacksam för hjälp! :fyllisar

Hejsan. Du ska köpa en bok som gäller din hoj, den översta länken alltså. Vad är det för bok du har nu? Det är inte den vanliga, tunna boken som följer med när man köper hojen ny som det inte står nåt invecklat i?

Nej, det ser ut som mekboken till en (din?) hoj. Det är den du skall ha. Serviceschema och sereviceintervall och allt du behöver (?) finns med. Bara att köpa. Lärorikt åxå!

Aha den översta länken då alltså!!

Jag :Bugar och :klappar

Tackar så mkt!

U-joppe skrev:
Nej, det ser ut som mekboken till en (din?) hoj. Det är den du skall ha. Serviceschema och sereviceintervall och allt du behöver (?) finns med. Bara att köpa. Lärorikt åxå!

Rekommenderar original verkstadshandbok mer än Haynes (har dock inte sett den för just din specifika modell). Original innehåller oftast mer info, och min uppfattning är att den också förklarar bättre.

Har råkat ut för några Haynes manualer som bara säger "Nu plockar du isär X", utan bild och mer text -och när man själv ska utföra just detta så upptäcker man att man behöver specialverktyg etc etc. Inte kul att behöva stå och klura när man faktiskt har en handbok.

/J

Yep, tycker också du ska hålla dig ifrån Haynes. Ring till din lokala MC-affär och se om de kan ta hem.

Jag håller inte med om att Haynes skulle vara dåliga, även om jag gillar Clymer bättre. Tycker de räcker till till i princip allt en hemmapulare ska göra. Men brukar inte originalböckerna kosta skjortan?

Du köpte den begagnad? I så fall kanske det var en haynes manualen du fick med. Den är normalt innbunden och i A4 format. Inte någon liten "user manual" som ligger i "handskfacket".
Ja håller med rg500 om att orginalen är bättre och mer detaljerade men samtidigt så beskriver haynes somlga saker på ett mer lättförståligt sätt.
Haynes har ju givitvis "lånat" uppgifterna från orginalet och skrivit om det för hemmapularen.
Även orginal japps manualer lämnar en hel del luckor i sina beskrivningar, så köp den du känner mest för.

O andra sidan vet du inte om det är en service manual du har? så lämna in hojen. Det verkar ju gå några år mellan storservicarna i alla fall.

Massemannen skrev:
Hej alla!

Min 6 år gamla hoj ska in på 1800 mila service nu, men efter att ha läst runt lite här så verkar det asdyrt och garantin är ju förbrukad. Tänkte därför göra en service själv, Var inne på HaynesOnline och hittade boken till min hoj, men vad jag förstår så är det manualen till hojen (?), en manual fick jag med när jag köpte cykeln! Eller är jag ute o snurrar?

GSX600 bok : http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...ctId=13605&langId=-1&parent_category_rn=10501

Eller ska man inhandla en allmän MC bok? : http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...1&parent_category_rn=10004&top_category=10004

Tacksam för hjälp! :fyllisar

Tjena!

Yepp köpte den begagnad! Jag har en user manual som ser rätt original ut. Där står till ex om hur man ska göra när man bytar däck, tändstift mm mm

Rogerr skrev:
Du köpte den begagnad? I så fall kanske det var en haynes manualen du fick med. Den är normalt innbunden och i A4 format. Inte någon liten "user manual" som ligger i "handskfacket".

Massemannen skrev:
Tjena!

Yepp köpte den begagnad! Jag har en user manual som ser rätt original ut. Där står till ex om hur man ska göra när man bytar däck, tändstift mm mm

Rogerr skrev:

Du bor i skåne! I Lomma utanför Malmö finns en liten firma som heter www.addemoto.se jag har köpt Haynes manualer till ett antal Suzuki och de har haft dem på lager och till rimligt pris. Haynesmanualerna duger mycket bra till vanlig service och en del avancerat övrigt jobb också. Orginal Suzuki manual behövs som regel bara om man skall ge sig på större renoveringar.

Schysst! Tack Anders ska ta mig ditt med språng!! :fyllisar

Anders R skrev:
Du bor i skåne! I Lomma utanför Malmö finns en liten firma som heter www.addemoto.se jag har köpt Haynes manualer till ett antal Suzuki och de har haft dem på lager och till rimligt pris. Haynesmanualerna duger mycket bra till vanlig service och en del avancerat övrigt jobb också. Orginal Suzuki manual behövs som regel bara om man skall ge sig på större renoveringar.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025