Behöver hjälp att välja!

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det är så här!
Jag kör R1 och är nöjd, men den är dyr att äga och att repa.
Jag funderar på en fet SM, men vet inte vilken.
Husa 650 är ju grym, men kräver vård. KTM 660 vet jag inte så mkt om och vill därför ha hjälp med valet.
Saken är det att jag behöver kraft för att va nöjd och får jag det med nåt annat än Husan?
Innan jag köpte R1:an ägde jag en Duke -01, hade den en sässong men den var trött och tråkig. Ok, kanske inte tråkig men trött. Den funkade att toura med till Sunne (30 mil).
Fråga: Hur står sig Husan mot 660:n och är det en jävla skillnad i driv mellan dom och Duken? Eller kanske en KTM 625:a.
Kan inte nån tycka till och reda ut lite, eller är jag ett hopplöst SM-fall som måste ha sporthoj för att få adrenalinet att pumpa på två hjul???

//Dxxx

Duken kanske kan kännas lite tung och lite trött.
Jag antar att det var avstrypt iaf?

Om du har tänkt att köra om du kör med R1:an så är det ingen motard du vill ha.

Moddade ljuddämpare, 170 eller 165 huvudmunstycke och öppnad luftburk.
Nja, 300 på en motard kan kanske bli lite ostabilt och blåsigt :rolleyes:
och det går ju att "stunta" på R1:an oxå, och du kanske har rätt, jag kanske inte ska ha nån motard. Fan oxå!
Men hur står sig Husa/660/625 mot Duken?

Visst är det för j-igt att man måste välja?!? Det bästa vore om man kunde få just det bästa från två världar, en R1:a OCH en Husa motard!

För min del är det Husan *kärlek* som gäller just nu, men ska jag någonsin byta ut den så blir det en ny R1:a!!!

( och ja, jag är väldigt partisk vad gäller val av motard, dock har Ebbe en 660 som går styggt och Heda en 625:a som också går styggt, åtminstone på papperet :p, Duken vet jag ingenting om...)

Last edited:
Förstår att du är partisk, det är jag med ang sporthoj.
Men Har jag fel när jag samlar mina knapphändiga fakta:
Husa = kung :)
660:går nästan lika bra eller? men behöver mindre kärlek (läs oljebyte/filter och ventiljust.) typ 20-30 kg tyngre.
625: samma drag som 660 fast lite lättare och mer kärlek.

He he! Det är klart att Husaberg är kungen! :D

Men jag måste ju säga att 660:n med Akra-system går (nästan *flinar*) lika bra som Husan med FP. (nu jämför jag Ebbes KTM 660 med Krattans Husa 650, förarna är ungefär lika tunga och kör som idioter båda två)

Jag är inte så säker på att 660:n verkligen kräver mindre kärlek än Husan, men på papperet verkar det vara så... Jag menar, på den landsvägsreggade Husan står det också att man kan köra dubbelt så länge mellan byten av olja, filter m.m. jämfört med race-versionen, men så mycket skiljer dem inte åt att det borde kunna rättfärdigas rent praktiskt. Vilket är det då som gäller egentligen?!? :confused:

625:an, finns den som fabriksmotard? (jag vet bara väldigt lite om andra cyklar än min egen..)

Demon skrev:
660:går nästan lika bra eller? men behöver mindre kärlek (läs oljebyte/filter och ventiljust.) typ 20-30 kg tyngre.

Nja!! nog så väger 625 och 660 lika mycket tror jag eftersom ramen är stort sett samma förutom gaffel och sving och kanske något annat.

Ok, då har vi Husa mot 660!
Antar att XR650 är rena Gold wingen i sammanhanget? (ursäkta XR-ägare) vet att den håller i evigheter och det kan ju va bra.
Hur svårt är det att justera ventiler och hur ofta, 25h typ?
Kan ju tillägga att tummen inte sitter där den borde (alltså inte i röven utan mitt i handen)

Fördelar/nackdelar Husa vs. 660?

Säger bara en sak...

KTM 525 EXC :tummenupp

Hör av dig så kan du provköra min och du är fast. Alla andra KTMer framstår som moppar när du provat denna.

Inget fel på XR650 den funkar säkert alldeles utmärkt, men vissa föredrar andra märken?

Husa 650: underhåll / mkt körglädje
ktm 660: lite mindre underhåll / körgädje

Husa 650 kommer och förbli en ren racehoj och ska skötas därefter. Även ktm660 behöver ses om lite då och då.

Har prövat husa ca 5 ggn och dom går som f.... om jag ska
jämföra med min ktm625 tidigare och min 660 nu som knappt har rullat nåt. Aha! jag glömde ktm525 men en sådan har jag ej provat.
Detta var min åsikt! :)
Ni andra får gärna tycka till också.

Last edited:
Vill inte var dum motnågons hoj, men en 660 går marginellt bättre än 625an, nu har jag provat några 660s och massor av 625or..... det är inte ljusårs skillnad. Men 660 går bättre (konstigt vore det annars)

Husan är Mycket smidigare i chassit än, Ktm och XRen är en slö (och ful) vingmås i jämnförelse.......

Smiska mycket bana.........HUSA (Nu blir krattan glad)
Smiska stoppis vid McD, och toura med svärfar.......KTM

Fast det är ju bara vad jag tycker......

Demon skrev:
Det är så här!
Husa 650 är ju grym, men kräver vård. KTM 660 vet jag inte så mkt om och vill därför ha hjälp med valet.
Saken är det att jag behöver kraft för att va nöjd och får jag det med nåt annat än Husan?
Innan jag köpte R1:an ägde jag en Duke -01, hade den en sässong men den var trött och tråkig. Ok, kanske inte tråkig men trött. Den funkade att toura med till Sunne (30 mil).
Fråga: Hur står sig Husan mot 660:n och är det en jävla skillnad i driv mellan dom och Duken? Eller kanske en KTM 625:a.
Kan inte nån tycka till och reda ut lite, eller är jag ett hopplöst SM-fall som måste ha sporthoj för att få adrenalinet att pumpa på två hjul???

//Dxxx

Det du behöver är en redig jävla 2 taktare på 500cc så det hörs och gårs!

Al, det skulle va kul å få testa 525:an!
Hur tår sig den i jämförelse till dessa andra två, är det en ren tävlingshoj typ Husa eller går det att köra några mil extra???

Förresten, finns 525 som SM eller blir det till att köpa ett kit?

525 finns bara som ren enduro, det är SM kit som gäller då.

jb skrev:
Tala om det för Ejdehag. :)

Jo, det har du rätt i..... Men han kom inte från en R1a å ska åka mest gata heller.

Som jag skrev på sistaraden så är det en högst personlig åsikt :hej

660:n och husan går nog typ lika bra rakt fram, men det är inte för intesom husaberg kallas busaberg... den e busigare, smidigare och mycket roligare enl. mig.. Men tror inte att den går varken fortare eller bättre drag i rakt fram (även fast 660:n tycker jag känns mycket snällare..)

- Johan

Demon skrev:
Det är så här!

//Dxxx

Demon skrev:

en org 660 är ganska jämförbar med en 625 med helsystem.

525:an är trist för gatkörning. Men visst går det att åka till McDonalds fram och tillbaka ifall man känner för det, men att åka S-holm / Uppsala är inte kul.

Åkte fram och tillbaka en gång till Rörken, dagen efter åkte jag till Volvo och köpte dragkrok och fixade kärra helgen efter.

Däremot är hojen underbar på Gocartbanor, 660 känns som en Guldwinge i jämförelse.

En 525:a kräver en del service i motorn eftersom den är en vidareutveckling av Husa rovan. Däremot har den dubbla filter och 0.25 liter mer olja i motorn än Husan (låter lite men det är faktistk 25% mer) så det går kanske att fuska lite mer med service vid något enstaka tillfälle.

Hoppas gumman skaffar sig mc-kort snart och köper sig en 660, vill nämligen låna den för att busa med på stan och köra lite längre sträckor med.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard