Behöver hjälp att välja honda cbr125 eller aprilia rs125

Om jag hade haft 20 k vid 16 års åldern så hade jag nog köpt cbr. Har knappt 20 k idag ens...
 
Tycker hondan är snygg, och att det är en Honda. Ska själv byta till honda (vfr800) nästa år ifall jag har råd.
Den är bensin snål, och att man kan få en nyare års modell för samma peng.
 
Tycker hondan är snygg, och att det är en Honda. Ska själv byta till honda (vfr800) nästa år ifall jag har råd.
Den är bensin snål, och att man kan få en nyare års modell för samma peng.

VFR 800 är en bra hoj. Den har/hade det säkraste ABS bromssystemet för några år sedan.
 
det verkar som att dom flesta tycker honda efter jag nämnde att jag skulle köra lång åkturer :)
 
Tråden är inte nere än ,jag tar gärna emot fler svar ! :D
 
Tips är la att åka på mc mässan å provsitta alla hojar :)
Skiljer ju inte så mycket mellan års modellerna
 
2takt aprilia rs
MER prestanda för pengarna.
Drar 0,5- 1 L milen.
Är såklart mer servicekåt än 4takt men inte så dödligt mycket.

4takt honda cbr
Håller garanterat
Drar 0,2-0,3 l milen.
Den har små däck men det påverkar inte köregenskaper i stort.
 
jag har kört både 2takt och honda cbr125r och jag får säga att det är skönare och mer praktiskt med 4takt! Min honda cbr125r går mycket jämnare den dricker 0,25 ist för 1,2l/milen och är nästan helt underhållsfri. Jag har en kompis som har en aprilia rs125 den drar 0,8L/milen vid MYCKET snäll körning annars ligger den på 1,5-1,8. Så det är helt hur mycket man vill köra, ska man köra några få mil om året och sen bara sitta och puttsa så är det aprilian du ska välja men om du vill köra ordentligt och mycket så ta hondan!


ps min Honda cbr125r 2006a är till salu skicka i pm om du är intresserad :)
 
Ifall hans aprilia drar 1,5-1,8L/milen så är ju något fel.
Min Husqvarna drack strax över litern, min Aprilia låg inte långt efter på 0,8.
Hur fan kör din polare egentligen? :)
 
Cagiva mito - 2t och Yamaha yzf r125 - 4t är ju också alternativ till dem, blir kanske svårt att få någon av dem för max 20 k. Min kompis köpte en kåpkrossad yzf för 12 k, så han ska bara fixa kåpor för några tusen så har han en höj för 15 k sen.
Jag hade också denna frågan innan jag köpte min, det stod mellan cbr och rs för mig också (vet inte varför inte yamahan eller miton var med i disskutionen men...) Ska du "ha roligt" och leka med hojen - RS. Ska det vara mer åt transportmedelhållet - CBR. Jag valde leksaken, men alla tänker inte som jag ;)
 
yamaha yzf skulle heller inte vart fel men dom är oftast lite dyrare ,jag hade tänkte att köpa en yzf från blocket för ca 12k men den blev såld :( kanske var Kalliniho kompis som köpte den :P
 
Ifall hans aprilia drar 1,5-1,8L/milen så är ju något fel.
Min Husqvarna drack strax över litern, min Aprilia låg inte långt efter på 0,8.
Hur fan kör din polare egentligen? :)

där är nått trimm system på den för 14k och den är bestyckad för bana så den går ganska fett om man inte ligger fullt... men som sagt den drar 1,5-2l/milen när man gasar ordentligt vilket han gärna gör xD
 
En till fördel med 2t-hojarna (rs125 och mito) är att chassit är bättre. Det höjer körupplevelsen radikalt.

Service är inte så farligt. Ny kolv och växellådsolja var 600-1000 mil. Sen den vanliga servicen som man har på alla hojar.

På kurviga vägar hamnar man inte alls långt efter de tyngre hojarna. Kör jag snålt kan jag få den att dra 0,5l/mil, ostrypt.
 
där är nått trimm system på den för 14k och den är bestyckad för bana så den går ganska fett om man inte ligger fullt... men som sagt den drar 1,5-2l/milen när man gasar ordentligt vilket han gärna gör xD


OT
Kan du länka röret? Inte så att jag Inte tror dig men varför köper han ett system för 14k ist för att köpa fögge, membran, filter cylinder + ett rör?




OnT

Jag har som längst kommit 24-25mil med min RS, var under inkörning så varvade inte mer än 8k då.

Brukar snitta 0,75 vid blandad landsvägskörning.
 
men om vi bortser totalt ifrån lång resor med en 125a ,asså bara mindre sträckor och ha kul vilken rekommenderar ni då ?
 
Beror på om du har pengar att punga ut på bensin och diverse reservdelar som kommer behöva köpas kanske 1 kolv varje år och de ligger väl runt 800+- kr.

Jag skulle själv ha köpt CBRen men det för jag inte har pengar till att byta kolv varje 800 mil?

CBRen går ju ca 130 km/h och jag tvivlar på att det är roligare att ligga med RSen i 90 km/h i en sväng än en CBR utan lika roligt.

CBR all the way.
Men om du har pengar och meckkunskaper ta Aprilian!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top