Behöver hjälp att få hojen o lysa som den ska..

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Dagen jag bävat för har kommit, min banhoj (CBR 600 -05) måste besiktigas så jag kan köra SMC-dagar i sommar igen.. Garaget är en timmas buss hemifrån så den står lite dumt till, hör mig för här om jag kan få några tips innan jag ger mig på det igen.

Fått till positions-, hel- och halvljus. Bakljuset lyser bromsljus hela tiden, misstänker att det kan vara för att ja inte har kopplat in bromsljusgivare ordentligt, saknar detta till fotbromsen, vet inte hur det ser ut för frambromsen, borde bara vara en kontakt o plugga i?

Blinkersen vet jag funka för två år sedan men vill inte komma igång nu, reglaget verkar funka när ja mäter på stiften på kontakten som går ut därifrån, reläet funkar.

Ev. kabelbrott kanske, ja blev så snurrig när el-schemat jag har täcker ALL elektronik på hela hojjen. Det finns kontakt mellan blinkerskontakterna fram o bak iaf, men det går säkert o ringa kablarna till något annat ställe också..(?)

Saknar även tuta men det borde va lätt åtgärdat.

Alla tips på hur man gör, vart man skaffar grejer osv är välkommet!

Tycker det e lite trist o mecka själv speciellt när det går trögt. Finns det någonstans man kan lämna ifrån sig skiten o få allt åtgärdat, jag tänkte till någon mindre verkstad o kanske inte Bike Trollhättan direkt... (Hojen står i Uddevalla.)

Bilden:
Vad är dessa stift till, kommer från vänster reglage, finns ett par liknande från höger reglage

Bifogat

• IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    238.8 KB · Visningar: 353
Kablarna som är till höger på bilden liknar antingen bromsljuskontakten högre reglach eller ska ner till tutan.

Kablarna till vänster, om man kollar längden så stämmer dom in till mikro brytaren vid kopplingshantaget, sitter så på min från reglach till brytaren.

Last edited:
Jaja den skall veta huruvida man har kopplingen inne eller inte, då är vi dem korta på spåren.

Dem längre kan vara tutan då, tut-knappen den sitter på vänster reglage ja.(?)

Så likadana kablar från höger reglage bör då vara bromsljuset. Det är noterat.

Jag ger dig lite tips så du kan klara besiktningen på din banhoj, jag har gjort liknande på min enduro-Mc :
Det finns inget annat krav än att halvlyset ska lysa med rätt ljusbild när du är i trafik. halvljuset kan lysa så fort du sätter på tändningen, och det ska finnas helljus. om jag minns rätt, ska det vara en blå kontroll-lampa till helljuset. Du behöver inte ens kunna stänga av halvljuset. Om du har en extra strömbrytare för tex tutan, ska det framfå, tex med en text "tuta" att det är den man trycker på. Den kan sitta på en liten platta bredvid nyckeln om det finns plats. Bakljuset får även det lysa hela tiden, inget krav på att det ska gå att koppla av. Bromsljuset kan kopplas till en enduro-fotbroms-brytare, men troligen finns det en koppling som påverkas av bromstrycket. Bekymmret med dina blinkers är troligen jordfel, strömmen går fram till lampan, men sedan måste den gå tillbaka till "minus" på batteriet. Alla metalldelar på ramen är kopplade till minus på batteriet, dra en extra jordkabel för att se om det är detta felet. Glöm inte den lilla reflexen som sitter längst bak vid nummerplåten, finns på biltema, om du ändå är där och handlar lite kabel och några kabelskor!

Jaja den skall veta huruvida man har kopplingen inne eller inte, då är vi dem korta på spåren.

Dem längre kan vara tutan då, tut-knappen den sitter på vänster reglage ja.(?)

Så likadana kablar från höger reglage bör då vara bromsljuset. Det är noterat.

Kommer den längre kabeln från vänster reglach så har jag inte blekaste arning var dom ska sitta, min tut kabel kommer ut från höger sida under tanken.

Så kort kabel som det kommer ut från reglachet går till brytare för att när stödet är nere så dör motorn om man drar upp stödet om inte kopplingen är indragen, lika kort kabel höger som går till hantaget för bromsljuset.

Tack för svaren, har studerat ritningar o hoj mer ingående och fått mer grepp om det hela, dock har ja inte fått åtnjuta några direkta framsteg =)

Blinkers o bromsljus som inte funkar.

Bromsljus.
Saknar givare till både fot o handbroms, men ser inte detta som något problem då det bara skall vara till o kortsluta två kablar. Funkar tyvärr inte när jag kortsluter dessa kontakter med en "jumper wire" heller... Detta bådar inte så gott.

Det ser ut som att baklampan lyser med bromsljus konstant, men jag är inte 100 säker på det, har inget o jämföra med. Har provat att koppla in original bakljus (istället för det biltema jag försöker få dit) men felet är detsamma.

Det går tre kablar till bromsljuset, dessa borde vara jord(-), bakljus(+) och bromsljus(+) typ?

Blinkers
Fyra riktiga (ej LED) blinkers är inkopplade.
Relät är testat
Säkringen är hel.

Har även provat o dra en extra jord (detta från skyltlysnings-kontakten som skall ligga parallellt med blinkers-jorden)

För dålig jord? Jag tror att det är själva Plus jag saknar, men ja kan inte det här så bra.

Övrigt.
Givaren till kopplings-handtaget är trasig och ej inkopplad, vet inte om det kan ställa till det för mig, men den mesta skiten verkar sitta ihop enligt schemat tycker jag.

Köpt ordentliga givare till bromsljuset nu iaf.

Någon som känner till Puttes MC i Solebrunn, ett ställe farsans polare nämnde, det ligger inte jättelångt bort...

Det vart inte jordfel utan plus-fel eller vad man kan kalla det, gick inte fram någon ström till säkringen. Då spelar det ju inte så stor roll att säkringen är hel =)

nu vet jag lite bättre vilka vägar man skall gå, detta kanske jag borde kunnat lista ut när jag inte hitta någon plus, men men.

Kom på att jag helt saknar backspeglar, om någon har liggandes för en CBR 600 05 eller motsvarande hoj vore det supernice om ni kan tänka er att låna ut dessa eller kanske sälja.. Jag har M6-gänga i kåpglas-hållaren, så ett par för genomgående skruv.

Hej!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...