Behöver hjälm-tips

lasertord

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Vill ha en GSX 1400...
Tänkte köpa mig en integralhälm men vet inte vad skall satsa på. Vill gärna ha en tyst hjälm men de få som lovar lägreljudnivå är ju inte billigare precis.

Vet någon om det finns t.ex. några bra tester på det här. För väl i mc-butiken så får man ju inte svinga på sig hjälmen och köra en sväng, innan köp.

Tacksam för tips och personliga råd

lasertord

1. Man måste ha öronproppar i alla hjälmar om man ska vara säker på att behålla hörseln.
2. Billigare hjälmar ändrar form mera efter ett tag än dyrare. Det som passar bra först behöver inte göra det om 750 mil. (Jag vet,,)
3. Köp till Pin-lock så slipper du imman.

öron proppar och Shoei X-spirit är mitt råd om hjälmen passar din huvudform:=)
har själv haft en hel del hjälmar med åren och detta är den absolut bästa hjälmen jag haft..helt underbar fladdrar typ inget i högafarter och sitter kanon :=)
ska du ha spegelvisir kostar hjälmen 8000:- dock..lite dyrt men värt pengarna anser jag iallafall hihi

Arai är dyra men har överlag ett gott rykte. En av deras deras billigare modeller heter Arai nr5, köp en sådan om du tycker den passar bra!
Välj helsvart färg så får du några hundringar över till soppa och däck!

Shoei XR-1000 kommer snart till Sverige. Efterföljaren till XR-900, men med ventilation ifrån X-spirit. Billigare och lättare än Z-one. Dock så är det inte alla skallar som Shoei sitter bra på. Kolla http://www.shoei-europe.com/en/

Har du inte tid att vänta till introduktionen i Sverige så kör ned till valfri Louis-butik i Tyskland och prova - kanske en nära Ringen? :D
http://www.louis.de/

suomy.
grym hjälm till hyfsad penning.
beror mycket på vilken form på skallen man har.
jag är nöjd med den efter att ha haft många andra hjälmar.

Jag rekomenderar Shoei eller Arai. Det är dom hjälmarna som på mitt huvud sitter kanonbra.
Nolan t ex sitter som en kasse skit på skallen.
Men nu är vi ju alla olika och det bästa du kan göra är att åka till en mcbutik, få lite vettiga tips ifrån en säljare.
Prova ALLA hjälmar som går att prova så du vet vilka du direkt kan utesluta.
Om du nu kommer fram till en vettig hjälm så skall den sitta riktigt tight när du drar den på dig. Jag biter mig i kinderna när jag har min hjälm på mig. Den skall alltså sitta hårt i början för efter ett tag så kommer den forma sig efter ditt huvud och då gäller det att du inte har köpt en perfekt hjälm från början då den lär sitta alldeles för löst när du använt den ett tag.

Köp hjälmen och kolla så det är ÖPPET KÖP
Hem och dra på dig hjälmen, gå omkring med den ett tag, känn om den känns bra. Dra av och ta på dig den ett tag senare igen o gå runt med.
Det skall kännas bra varje gång du drar den över huvudet!

Satsa på den hjälm som känns bäst och strunta i priset, det är ju något viktigt den skall skydda.
Lycka till!

även shoei Z-one är bra på att hålla bort imman!! kanonfin hjälm...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back