Behöver gsxr kammar!!!

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Är det någon som ligger och ruvar på en fin uppsättning gsxr 750 orginalkammar. Ska vara till en 85-87 motor. 88-89 även intressant. Ska passa från 1100 86-90 också tydligen.

Gsxr-kammar är inte världens enklaste att hitta. Enklare och billigare är nog att ta ett set nerkörda gamla kammar (från i princip vilken luft/olje som helst) och låta Dr.Bike's kam-fixare renovera dem till 0.350" lyft (5.90 mm på loben pga av vippans 1.5 ggr utväxling) och 235 graders duration vid 1.00 mm lyft.

Du är inte ensam om att leta... ska iofs bara ha tag i en insugskam.
Men det verkar inte bättre än att man åker på att köpa nytt :rolleyes:
till det inte helt överkomliga priset 2800:- :mad:

Vill ni ha grundmaterial för renovering, dvs kammar från luft/olje GSX/GSF/GSXR, har jag sånt liggandes. 350 styck. Renoveringen kostar 300 per lob (iaf för två år sen) så för 1550 får man en kamaxel med bättre härdning än en ny.

stranglefoot skrev:
2313551 Är det någon som ligger och ruvar på en fin uppsättning gsxr 750 orginalkammar. Ska vara till en 85-87 motor. 88-89 även intressant. Ska passa från 1100 86-90 också tydligen.

Vad är det för nåt som är till salu i högra fältet då? (till salu strippen)
Är det fel sorts kammar eller? :va

andersbrink skrev:
2313728 Vill ni ha grundmaterial för renovering, dvs kammar från luft/olje GSX/GSF/GSXR, har jag sånt liggandes. 350 styck. Renoveringen kostar 300 per lob (iaf för två år sen) så för 1550 får man en kamaxel med bättre härdning än en ny.

Jo det låter ju som ett vettigt alternativ. Skulle ju i och för sig kunna slipa om mina steg 2 kammar...

Nej nej, sälj steg 2 kammarna istället! Annonsera på ncracing.com där det finns sugmotor-fetischister!

stranglefoot skrev:
2313876 Jo det låter ju som ett vettigt alternativ. Skulle ju i och för sig kunna slipa om mina steg 2 kammar...

andersbrink skrev:
2314106 Nej nej, sälj steg 2 kammarna istället! Annonsera på ncracing.com där det finns sugmotor-fetischister!

Jo det skulle jag ju kunna göra kanske! Nu har jag iaf annonserat ut dom där så vi får se om det blir napp! Det jävliga är att säsongen är så kort här uppe... blir inte många mil i år!

tokmaa skrev:
2313761 Vad är det för nåt som är till salu i högra fältet då? (till salu strippen)
Är det fel sorts kammar eller? :va

Var väl bara en 1100 avgaskam och jag behöver båda...

Äntligen! Var och hämtade fina begagnade kamaxlar igår kväll. Vad jag undrar är:
Bokstaven längst ut på kamaxeln, A respektive B. Vad säger dom för något? Den ena kammen hade ett drev som var markerat 17C, enligt reservdelslistorna så ska det vara från en 88-89 alltså. Måste kammarna "gradas" in nu, eller funkar det med mina 27C drev?

Kammarna är bara att bulta in med dina 27C kamdrev. Kammarna hamnar då på 104/103 helt av sig självt - om du gör det rätt. 17C-dreven har förmodligen färre kuggar då vissa 750-modeller har mindre kugg på vevaxeln.

andersbrink skrev:
2321656 Kammarna är bara att bulta in med dina 27C kamdrev. Kammarna hamnar då på 104/103 helt av sig självt - om du gör det rätt. 17C-dreven har förmodligen färre kuggar då vissa 750-modeller har mindre kugg på vevaxeln.

Det låter kanonfint det! Jag har ju bok på hojen så misslyckas jag då ska jag aldrig skruva mc mer! :D
Har förresten hittat en guldgruva med gamla gixxer delar! En fd. mc handlare som har kvar en hel del fina grejor!
Kammarna var väldigt billiga också!
Iaf. tack för hjälpen Brink, din kunskap är ovärderlig! :tummenupp

Kan bara konstatera att efter kambytet så går hojen som en dröm! Inga svackor någonstans i registret, drar klockrent från noll till elvatusen! Nu är det bara att få tid hos herr bromsbänk så man är på den säkra sidan! :tummenupp
PS. Har fortfarande ett par yoshi steg 2 kammar till salu!

Låter ju kanon!
Då kanske du kan haka på söndagsåket också!?

stranglefoot skrev:
2327215
PS. Har fortfarande ett par yoshi steg 2 kammar till salu!

Vad innebär det? Har en lite smårapp sugmotor i nuläget, men funderar på att skaffa en portad och plstad topp. Skulle ett par steg 2 kammar göra susen? (i den portade toppen)

Kawwa skrev:
2334207 Vad innebär det? Har en lite smårapp sugmotor i nuläget, men funderar på att skaffa en portad och plstad topp. Skulle ett par steg 2 kammar göra susen? (i den portade toppen)

Ja det där borde ju brink kunna svara på. Man måste tydligen ta upp kompet för att det ska fungera med dom.

Maggy skrev:
2329084 Låter ju kanon!
Då kanske du kan haka på söndagsåket också!?

Ja varför inte? Ska se om tiden räcker till, i så fall hakar jag på! :tummenupp

Last edited:
Vill ni ha grundmaterial för renovering, dvs kammar från luft/olje GSX/GSF/GSXR, har jag sånt liggandes. 350 styck. Renoveringen kostar 300 per lob (iaf för två år sen) så för 1550 får man en kamaxel med bättre härdning än en ny.

Vet du någon som slipar i dagsläet?
Mina pittings börjar bli väl stora nu.

Paul Miller (amerikansk Suzuki-veterandels-säljare) har två 86-87 kammar för 99 dollar styck:

Avgas:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzu...007QQitemZ170039908782QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Insug:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzu...007QQitemZ170039908959QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Kanske samma på 85 också, 86 var första modellåret i USA.

De GSX-R750 som togs in i sverige/tyskland/österrike de tidiga åren var ju strypta till 100 hk, jag tycker mig ha läst att det satt i kammarna bl a. Så kanske de här från USA-marknaden är av ädlare sort? Men nu skulle man ju undvika "kanske" och liknande otydligheter i den här forumgruppen. Så ta det som en osäker kommentar. Tidiga USA-hojarna hade CV-förgasare så det var en del skillnader.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...