Behöver fina tips inför en uppkörning!!!

Maxpayne

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1982, Honda CX 500 EU Sport
Tjenamors. Jag skulle uppskatta om man kunde få lite fina tips inför en uppkörning.

(ungefär vad uppkörningsmannen tänker på osv)

Tack på förhand
Maxpayne

Bromsberedskap - Överallt där man kan tänkas behöva bromsa, visa att du använder eller är beredd att använda både hand- och fotbroms.

Uppsikt - Överdriv gärna huvudrörelserna lite och markera att du tittar åt alla håll. Det ska synas att du använder backspeglarna.

Placering - visa genom placering på vägbanan vart du är på väg.

Finns säkert massor mer men det där är bland det som jag minns att min körskolelärare höll på att tjata ihjäl sig om...

En fallgrop är att inte köra för sakta helt enkelt. Kan lätt bli så när man är nervös av att ha en uppkörningsman stirrandes i nacken. Exempelvis en vägsträcka som man tycker är lite "osäker" och då tänker man "men jag drar ner väldigt mycket på farten så är det ju ingen fara..." och så puttrar man fram i 20kmh och tror allt är frid och fröjd. Men:tummenner :7peta det är fel, och så står man där som ett frågetecken sen. :confused: :confused:

Det gäller såklart att anpassa fart och ha uppsikt, som tidigare talare sagt, men håll en vettig fart och visa att man har uppsikt och beredskap på möjliga faror.

Slöa inte heller för mycket när man skall ut på större väg från mindre avfart utan axa ORDENTLIGT upp till önskad hastighet. Man måste visa att man vet vad en hoj är till för och inte köra som en scooter. Det sa faktiskt min uppkörare till mig som enda markering, att jag skulle tänka på att hålla lite tydligare placering och "ta min plats på vägen".

Annars så hjälper det ju alltid att vara förberedd med ett par femhundringar i bakfickan, om man skulle tabba sig vill säga. :D :rolleyes:

Håller med föregående talare.

Visa TYDLIGT med din placeringf på vägen vad du planerar att göra, ska du svänga höger, ligg långt åt höger t.ex.
En sak som uppkörningsgubben påpekade för mig va att jag fuskade lite vid bromsberedskapen inför korsningar m högerregel, så när det gäller beredskapen, lägg ALLA fingrar på bromsen, och inte bara två för de va inte poppis :D

Undvik gärna att köra på nåt också :tungan

när det gäller beredskapen, lägg ALLA fingrar på bromsen, och inte bara två för de va inte poppis :D

Det är verkligen inte poppis! Var tydligen en igår på Zarrells uppkörning som kuggade på att han endast hade 2-3 fingrar på bromshandtaget, och det var det enda misstaget han gjorde. Så mycket viktigt att tänka på, 4 fingrar både på broms- och kopplingshandtag!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT